menu
predchádzajúce
nasledujúce
spustiť rotovanie
zastaviť rotovanie
Rakúske súkromné rádiá oslavujú 15 rokov

Rakúske súkromné rádiá oslavujú 15 rokov

| | VÖP , Wikipedia
Pred 15-timi rokmi, v apríli 1998, začali v Rakúsku celoplošne vysielať súkromné rádiá. 10. apríla si túto udalosť pripomenul spolok rakúskych súkromných rádií (VÖP) odbornou konferenciou vo WKO Sky Lounge vo Viedni.

Ö3Predseda spolku Klaus Schweighofer na úvod pripomenul, že pre súkromné rádiá v Rakúsku neplatia na rádiovom trhu férové podmineky a rovnaké šance. "Koncesionárske poplatky pre ORF sú použité na obmedzenie súkromného trhu. Výnosy a kvóty sú pre ORF dôležitejšie ako kvalita". Schweighofer poďakoval aj približne 700 pracovníkom rádií za to, že spravili zo súkromného rádia úspešný príbeh.

Christoph Leitl (prezident rakúskej obchodnej komory) prirovnal vzájomnú pozíciu súkromných rádií a ORF ako Dávida a Goliáša. Leitl vyzdvihol aj to, že v Rakúsku pôsobí približne 60 súkromných staníc. "Súkromné rádio prinieslo veľa inovácií a impulzov. Existuje tu súťaž nápadov."

Riaditeľ KRONEHIT rádia Ernst Swoboda položil otázku, aké očakávania a služby majú koncesionári od ORF, keď platia poplatky. Dnes by sme nečakali, že ORF bude ponúkať už to, čo ponúkajú súkromné rádiá a dodal, že "Ö3 je najkomerčnejšie verejnoprávne médium na svete. Neponúka žiadnu pridanú hodnotu pre koncesionára."

Okrem zástupcov súkromných rádií boli medzi pozvanými hosťami aj riaditeľ KommAustria Michael Ogris, riaditeľ ORF Karl Amon, riaditeľ Ö3 Georg Spatt a i. Témy, ktoré odzneli na konferencii, účastníci ďalej preberali v živej debate.

Po skončení okupácie Rakúska v roku 1955 existoval do roku 1998 len monopol ORF. Až od roku 1998 (resp. čiastočne od 1995) začali v Rakúsku vznikať súkromné rádiá. Dovtedy vysielali komerčné stanice zo zahraničia a nekomerčné stanice vysielali ilegálne. Jedno z týchto "nelegálnych" rádií bolo Rádio CD International, ktoré vysielalo od 31. marca 1990 z Bratislavy pre Viedeň a okolie. Štúdio rádia sa nachádzalo v pyramíde Slovenského rozhlasu. Neskôr, v takzvanej druhej ére, už ako Radio CD, vysielalo z vlastného štúdia v nákupnom stredisku Lugner City vo Viedni a odtiaľ dopravovalo signál na vysielač na Kamzíku.

Súvisiace články

pridať príspevok  Diskusia k článku: 9 príspevkov

Peter_BB (neregistrovaný, 81.161.60.xxx)
Peter_BB (neregistrovaný, 81.161.60.xxx)
30.11.2013 10:40
0
0
joppo (neregistrovaný, 95.103.21.xxx)
joppo (neregistrovaný, 95.103.21.xxx)
22.04.2013 03:00
0
0

...vždy sa nájde niekto,komu nevonia to,či ono. Dnes je hektická doba,v ktorej panujú prachy,zisk,komercia...Je pravda,čo tu vážení píšete,ale pravda je ( možno ) taká,že z masmediálnej oblasti nám poodchádzalo dosť erudovaných odborníkov a tí noví svoju prácu nerobia na sto percent. Možno ju nevedia,resp. nechcú robiť,čo je ale na škodu veci. Žiaľ,či si zapnem ORF,CRo,SRo ale aj maďarský rozhlasový éter,ani v jednom z nich nepočuť ten môj už spomenutý " Ideál". Veľa dobrého sa udialo napr. v SRo,čo ma teší a nedám na neho dopustiť. Ale dnes je to asi choroba a to nie len na Slovensku,že hoci sú vytvorené viaceré hudobné stanice v rámci jedného Rozhlasu,ktoré by mali mať svoje špecifické poslanie a úlohu,tak výsledok je na zaplakanie,lebo zovšadiaľ počuť všetko možné,len nie to,načo by sa malo to ktoré vysielanie zamerať. Dnes,keď si zapneme svoje obľúbené vysielanie,tak sme radi,že aspon funguje,t.j.niečo sa vinie z reproduktoru. Celkový stav taký,aký momentálne funguje,je adekvátny podmienkam v akých žije. Čo sa týka ORF nie je to špatné,hoci tú pomyselnú zkostnatelú štruktúru tam je cítiť. Treba ale veriť,že to pojde k lepšiemu. V rakúskom éteri u mňa boduje KRONEHIT. Skvelá hudba,hovorené slovo,pekné baby za mikrofónom...

Peter_CA (neregistrovaný, 95.103.138.xxx)
Peter_CA (neregistrovaný, 95.103.138.xxx)
21.04.2013 20:41
0
0

V terestrickej oblasti je mínus pre ČRo, že majú dve siete zamerané primárne na starších (Dvojka a väčšina regionálnych štúdií) a žiadnu na mladých. Viem, že je aj tým, že podľa zákona môžu mať len tri celoplošné siete, ale aj tak je to mínus.

Ad. formátovanie staníc SRo: pre tých, ktorí chcú mainstreamovú hudbu (akú hrajú komerčky) je Rádio Slovensko. Ale nie je to priama konkurencia pre komerčné stanice, pretože tam nie sú akoževtipné vstupy moderátorov. Na druhú stranu si aj toto nachádza poslucháča, ktorý nechce počúvať vtipnosť silenú až do trápnosti a pritom mu alternatívna hudba nevonia.

Robert (neregistrovaný, 85.216.245.xxx)
Robert (neregistrovaný, 85.216.245.xxx)
21.04.2013 19:00
0
0

Praveze po tych dlhych rokoch je formatovanie Slovenskeho rozhlasu dost standardne. Dal by som mu 8 bodov z 10. Relativne najlepsia situacia je asi v CRo. Akurat to tam zacal kazit ten sudruh generalny zo Slovenska zrusenim CRo Leonardo a CRo Cesko. Ale stale su na tom velmi dobre. Rozhlasove vysielanie v Rakusku je uz dost dlhu dobu nejake divne. Dnes, ked pustim OE3, ho vobec nespoznavam.

Aktuálne články

Počúvanosť
štvrtok, 7.11.2024
1.
20,73%   + 0,13%
2.
17,25%   - 0,46%
3.
12,22%   ± 0,00%
4.
10,45%   + 0,07%
5.
7,95%   - 0,08%
Počúvanosť cez web a aplikáciu Radia.sk - 7.11.2024
podiel [%] celkovej počúvanosti
4. vlna 2023 + 1. vlna 2024 (kĺzavé dáta)
1.
15,90%   - 0,17%
2.
13,48%   - 0,58%
3.
9,99%   + 0,14%
4.
8,77%   + 0,25%
5.
7,42%   - 0,20%
MEDIAN SK - Market & Media & Lifestyle - TGI
4. vlna 2023 + 1. vlna 2024 (kĺzavé dáta)
% populácie SR vo veku 14-79 rokov, počúval včera
VII. - IX. etapa 2024
1.
30,1%   - 0,1%
2.
21,0%   - 0,2%
3.
20,9%   - 0,3%
4.
18,9%   + 0,5%
5.
15,1%   - 0,3%
MEDIAN SK, RADIOPROJEKT, VII.-IX./2024
% populácie SR vo veku 14-79 rokov, počúval minulý týždeň
Hranosť
44. týždeň 2024 28.10.2024 - 03.11.2024
1.
Album
Mark Ambor
Belong Together
2.
Album
Shaboozey
A Bar Song (Tipsy)
3.
Album
Myles Smith
Stargazing
4.
Album
Disturbed
The Sound Of Silence (Cyril Remix)
5.
Album
Hozier
Too Sweet
34. týždeň 2019 26.08.2019
1.
Album
Shawn Mendes & Camila Cabello
Señorita
2.
Album
Daddy Yankee & Katy Perry Feat Snow
Con Calma
3.
Album
Billie Eilish
Bad Guy
4.
Album
Lil Nas X feat. Billy Ray Cyrus
Old Town Road
5.
Album
Katy Perry
Never Really Over