Problém verejnoprávnosti nie je v jej definovaní, ale v jej obsahu. Napĺňať sa dá iba kvalitným programom verejnoprávneho rozhlasu a verejnoprávnej televízie, povedal na dnešnej tlačovej konferencii generálny riaditeľ Rozhlasu atelevízie Slovenska (RTVS) Václav Mika. Nie vždy bol prioritou predošlých vedení verejnoprávnych médií na Slovensku program, podotkol. RTVS pokračuje v komunikovaní svojho poslania, ktorým sa odlišuje od komerčných médií, dnešným spustením nového komunikačného projektu Misia verejnoprávnosti – hodnoty verejnoprávnosti. Komunikačný projekt poukáže na základných šesť hodnôt verejnoprávnosti. Podľa Miku medzi ne patria: univerzálnosť, nezávislosť, kvalita, rozmanitosť, inovácia a zodpovednosť.
RTVS tak dopĺňa svoju komunikačnú kampaň Bez reklamy, ktorú spustila v auguste. Cieľom kampane je poukázať na to, že spojené verejnoprávne médium neprerušuje správy, rozhlasové hry, filmy či seriály reklamou. Vyvrcholením celej kampane bude prijatie charty verejnoprávnosti, ktorá zaviaže vedenie RTVS voči verejnosti rešpektovať obsah verejnoprávnosti.
Komunikačný projekt Misia verejnoprávnosti – hodnoty verejnoprávnosti je dlhodobý a má naplánovaných niekoľko etáp. Dnes sa vo vysielaní verejnoprávnej televízie objaví spot. Známe aj menej známe osobnosti rozhlasu a televízie v ňom divákom pripomenú spomínaných šesť hodnôt verejnoprávnosti. “Toto je začiatok projektu, toto nie je iba o komunikačnej kampani, ide o začiatok projektu,“ konštatoval programový riaditeľ RTVS Tibor Búza s tým, že vyvrcholením bude prijatie charty o verejnoprávnosti. Cieľom pritom podľa Búzu je osloviť verejnosť, divákov a poslucháčov. Priepasť medzi súkromnými a verejnoprávnymi médiami, rádiami a televíziami je na Slovensku čoraz väčšia, upozornil Vincent Štofaník z rozhlasového vedenia. Podľa údajov RTVS z leta tohto roka na televíznej Jednotke sa vysiela 50 percent žánrov odlišných od ponuky komerčných televízií a na Dvojke je to takmer 90 percent programov vo verejnom záujme. Vo vysielaní Slovenského rozhlasu tvorí program verejnej služby 80 percent.
Je čo zlepšovať a chceme, aby RTVS v tomto pomohla i verejnosť. Zároveň aj RTVS musí mať jasné pravidlá napĺňania verejnoprávneho obsahu, dodal Mika na dnešnej tlačovej konferencii. Popri médiách boli na ňu pozvaní rozhlasoví a televízni tvorcovia, zástupcovia Výboru pre kultúru amédia Národnej rady SR, Rady pre vysielanie aretransmisiu (RVR), Rady RTVS a ďalší odborníci. Viacerí sa zhodli, že je dobré, ak verejnoprávne vysielanie na Slovensku máme, je však oslabené. Napríklad riaditeľ RVR Miloš Mistrík vyjadril podporu zvýšeniu poplatku za vysielanie. Ak by sa tak stalo, mohli by byť koncesie v budúcnosti hlavným príjmom RTVS, čo presadzuje Václav Mika. Avšak, podmienkou je kvalitný program. “Ideálne, úhrady za služby by mali byť v primeranej výške. Ak sú u nás 4,64 a v Chorvátsku je to 11 eur, hovorí to samo za seba,“ povedal pre SITA Mika. Lepšie by podľa neho bolo, ak by do budúcnosti boli priame financie od štátu nižšie a verejné zdroje vyššie. V duchu filozofie jednej platby za všetko sa nesie aj najnovšie rozhodnutie o tom, že koncerty Symfonického orchestra Slovenského rozhlasu budú bez vstupného.
S kvalitným programom RTVS úzko súvisia aj príjmy RTVS. Dlhodobým problémom RTVS je pokles hlavného príjmu, príjmu z poplatkov za vysielanie, tzv. koncesií. Trend znižovania koncesií zaznamenávajú verejnoprávna televízia a rozhlas posledných šesť rokov. Tento rok by RTVS chcela z koncesií získať približne 70 miliónov eur. Koncesie, ktoré v súčasnosti predstavujú napríklad 4,64 eura pre domácnosti, sa 10 rokov nezvyšovali. Vedenie RTVS dlhodobo tvrdí, že o prípadnom zvyšovaní sa dá hovoriť až vtedy, keď prinesú viac pôvodných kvalitných programov.
Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto obrazovky bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.