Podľa nedávno zverejnenej štúdie Medzinárodnej federácie fonografického priemyslu (IFPI) fanúšikovia na celom svete konzumujú stále viac hudby. Najväčšia štúdia svojho druhu pomenovaná Engaging with Music 2022 (EWM) merala, ako sa 44 000 ľudí v 22 krajinách venuje hudbe v roku 2022.
IFPI, ktorá zastupuje nahrávací priemysel na celom svete, vykonala prieskum v Argentíne, Austrálii, Brazílii, Kanade, Francúzsku, Nemecku, Taliansku, Japonsku, Mexiku, Holandsku, Novom Zélande, Poľsku, Južnej Afrike, Južnej Kórei, Španielsku, Švédsku, Veľkej Británii a USA. Okrem toho existujú ešte aj samostatné zhrnutia prieskumov uskutočnených v Číne, Indii, Indonézii a Nigérii. Vzorky boli reprezentatívne na národnej úrovni v každej krajine. Práca v teréne sa uskutočnila v júni až septembri s respondentmi vo veku od 16 do 64 rokov.
Združenie IFPI v správe uvádza, že poslucháči strávili prehrávaním svojej obľúbenej hudby 20,1 hodiny týždenne v porovnaní s 18,4 hodinami v roku 2021. To je ekvivalentné počúvaniu 34 trojminútových skladieb týždenne navyše oproti minulému roku. V roku 2019 správa uviedla, že ľudia počúvajú v priemere 18 hodín hudby týždenne. V roku 2020 sa prieskum v dôsledku pandémie neuskutočnil.
Infografika najpodstatnejších faktov štúdie
Až 46 percent respondentov uvádza, že využíva predplatené služby streamovania hudby. Spoplatnené streamovanie je najpopulárnejšie medzi 25-34 ročnými s 56 percentami prihlásených, tesne nasledované 16-24 ročnými s 54 percentami. Objem odberu prémiových služieb potom s pribúdajúcim vekom postupne klesá.
Pokiaľ ide o to, v ktorých krajinách ľudia najčastejšie platia za streamovanie hudby, víťazom je Švédsko – domov Spotify – s 56 percentami tamojších respondentov, ktorí odoberajú prémiové služby. Ďalšími najväčšími trhmi pre prémiové streamovanie boli Veľká Británia (52 %), USA (51 %), Nemecko (51 %) a Mexiko (50 %).
Čo sa týka formy konzumu hudby, primát hrajú streamovacie služby s 32 percentami spoločne s video a sociálnymi platformami rovnako s 32 percentami. Stále solídnych 17 percent spotreby hudby generujeme prostredníctvom starého dobrého rádia. 10 % pochádza z hudby zakúpenej stiahnutím alebo na fyzickom nosiči, 4 % je zo živej hudby a 6 % z iných médií, ako je napríklad televízia.
Rádio funguje
Pretrvávajúca popularita rádia stále pokračuje. Skoro pätinu všetkej hudby konzumujeme cez rozhlasové prijímače alebo internetové rádiá. Hudba zostáva hlavným dôvodom, prečo si poslucháči naladia rádio, pričom 73 percent respondentov uviedlo, že rádio počúvajú predovšetkým kvôli hudbe. Svoju obľúbenú stanicu si zapína 67 % opýtaných kvôli hudbe, ktorú hrá a 63 % by rádio vôbec nepočúvalo, ak by nehralo hudbu.
Štúdia EWM dokazuje, že základným pilierom rádia je vysielaná hudba. Ak by rádio prestalo hrať hudbu, až 84 percent poslucháčov rádia by hľadalo hudbu niekde inde, najviac cez streamovacie služby ako Spotify, Apple Music, Melon či Deezer.
Interakcia s rádiom je zreteľne zastúpená vo všetkých skúmaných vekových skupinách. Nie je však prekvapením, že najmenej poslucháčov má rádio v najnižšej vekovej kategórii 16-24 (56 %) a naopak najviac v kategóriách 45-54 (77 %) a 55-64 (76 %).
Publikovaná štúdia svedčí aj o pozitívnom vplyve hudby na blahobyt človeka. 69 percent respondentov uviedlo, že hudba je dôležitým prvkom pre ich psychickú pohodu a rovnaký počet opýtaných si myslí, že hudba je obzvlášť podstatná pri fyzickom cvičení.
Z reportu EWM ďalej vyplýva, že ľudia počúvajú v priemere osem hudobných žánrov, pričom bolo identifikovaných až 500 rôznych žánrov. Globálne najpočúvanejšie sú Pop, Rock a Hip-Hop. Poslucháči naďalej kupujú i fyzické hudobné nosiče, najčastejšie z dôvodu hmotného vlastnenia svojej obľúbenej muziky alebo kvôli vizuálnemu vnemu nosiča. Za zmienku tiež stoja fakty, že znovuzrodený vinyl sa začína v objeme predaja dorovnávať CD, a tiež, že až tretina ľudí má skúsenosť s ilegálnym získavaním hudby.
O IFPI
Medzinárodná federácia fonografického priemyslu (IFPI) je hlasom nahrávacieho priemyslu a zastupuje viac ako 8 000 členských nahrávacích spoločností z celého sveta. Sústreďuje sa na podporu hodnoty nahranej hudby, bojuje za práva výrobcov nahrávok a vyhľadáva možnosti rozšírenia komerčného využitia nahranej hudby po celom svete.
Výkonná riaditeľka IFPI Frances Moore v komentári k zverejnenej výročnej správe hovorí: „Tohtoročný report Engaging with Music vykresľuje fascinujúci obraz toho, ako dnes fanúšikovia na celom svete počúvajú a zapájajú sa do hudby. Odzrkadľuje aj výsledky partnerstva nahrávacích spoločností s umelcami a ich prácu na využívaní nových technológií na prepojenie fanúšikov s ich obľúbenými skladbami viacerými spôsobmi."
„Pokračujeme v našej práci, aby sme zaistili, že tí, ktorí chcú profitovať z nelicencovanej a nepovolenej hudby, nemôžu ohroziť aktivitu hudobného ekosystému, ktorá je pre umelcov i fanúšikov nevyhnutná,“ dodáva Frances Moore.