Rozhodnutie licenčnej rady prideliť všetky frekvencie po zaniknutom rádiu Hviezda FM českému GES znepokojilo súčasných vysielateľov. Čo od nového hráča očakávajú? Prečo dala rada prednosť GES-u?
Napriek tomu, že o štyri voľné, veľmi lukratívne frekvencie po zaniknutom rádiu Hviezda FM - v Bratislave, Nitre, Banskej Bystrici a Ružomberku okrem spoločnosti GES Slovakia, bojovali aj internetové Rádio Groove, metropolitné rádio SiTy, Rádio Time, Rádia DJ či dvojprojekt Galaxy - Visio, Rada pre vysielanie a retransmisiu dala zelenú práve projektu česko-slovenského rádia HEY! Spolu s frekvenciami v Poprade a Rimavskej Sobote, ktoré GES získal v máji tohto roka, by tak HEY malo pokryť okolo 60 percent obyvateľstva.
Stratégie sa pokúšali zistiť, ako licenčná rada pri posudzovaní jednotlivých projektov uvažovala. Niekoľko argumentov z diskusie rady sa nám pokúsila priblížiť predsedníčka RVR Valéria Agócs: „Projekt bol na rozdiel od toho, ktorý zástupcovia spoločnosti GES predložili pred rokom už vykryštalizovaný, veľkú úlohu zohralo finančné krytie projektu a jeho úspešnosť v Čechách, hudobný formát HEY!, ktorý je vďaka sto-percentnému podielu českej a slovenskej hudby úplne odlišný od súčasných vysielateľov. Tí sa totiž už dlhšiu dobu snažia napodobniť veľmi úspešný hitový formát Rádia Expres a stratili tak svoju odlišnosť. Na trhu tak pribudne rádio určené nielen mladým, ale aj staršej generácii, zároveň podporí rozvoj slovenského hudobného fondu, čo by slovenskému rozhlasovému trhu mohlo pomôcť.“ Radu však údajne ovplyvnilo aj veľké úsilie GES-u zachrániť Hviezdu FM pred krachom.
Prečo ale rada nerozbila balík lukratívnych ženevských frekvencií medzi viacerých vysielateľov, ale ich všetky pridelila ešte nevysielajúcemu GES, keď o ne žiadali aj slovenskí vysielatelia, ktorí v éteri už ukázali, čo dokážu? Navyše V ČR by licenčná rada takto silný subjekt z iného štátu v záujme ochrany domácich vysielateľov na trh s veľkou pravdepodobnosťou nepustila. „Rada hlasuje o každej frekvencii zvlášť, nie je teda vopred určené, či budú pridelené jednému alebo viacerým žiadateľom. V praxi to teda vyzeralo tak, že pri hlasovaní o každej zo štyroch frekvencií sa zdvihol najväčší počet rúk členov rady pri projekte GES,“ vysvetlil Ing. Peter Abrahám, riaditeľ kancelárie rady.
Od polovice novembra by mali prebiehať prípravy na rozbeh nového rádia, ktoré by malo od jari budúceho roku vysielať 70 percent slovenskej a 30 percent českej hudby, spravodajstvo a publicistiku. „Aké by malo byť rádio, ktorého jadrom cieľovej skupiny bude populácia vo veku 25 až 45 rokov? Má šancu uživiť sa? Mediálny odborníci predpokladajú, že je to možné, vďaka silnému finančnému investorovi, ktorý je schopný vykryť prípadnú stratu v prvých rokoch existencie aj vďaka tomu, že novovznikajúce rádio HEY! získalo od rady hneď na úvod lukratívny balíček frekvencií, ktorý mu zabezpečí slušné pokrytie. Prepojením s českou sieťou rádií HEY! môžu tak ponúknuť reklamným zadávateľom neporovnateľnú výhodu v zásahu cieľovej skupiny. Bonusom navyše môže byť aj cenová výhoda, ktorú HEY! umožňuje jej príslušnosť ku skupine GES, do portfólia ktorej patrí aj česká TV Prima a niekoľko printových médií.
Ako vnímajú vstup ďalšieho silného hráča na trh ostatní slovenskí vysielatelia? Považujú to za víťazstvo silného lobizmu slovenských umelcov a vzhľadom na prezentovaný hudobný formát predpokladajú, že v reálnom prostredí dôjde k prehodnoteniu projektu a k istej odchýlke. Viac sa dočítate v novembrovom vydaní mesačníka Stratégie.
Zdroj: Ivana Šimlovičová, Stratégie