S cieľom zastaviť trend poklesu počúvanosti zrealizoval manažment Slovenského rozhlasu na jeseň minulého roku doteraz najväčšie zmeny v koncepcii vysielania svojich okruhov. Ako tieto zmeny po pol roku hodnotí riaditeľ Jaroslav Rezník a čo si myslí Rada SRo?
Generálny riaditeľ Slovenského rozhlasu Jaroslav Rezník je s výsledkami zmien spokojný. „Pri Rádiu Slovensko sa nám podarilo výrazne skvalitniť ako spravodajstvo, tak aj publicistiku, potrebné je ešte dotvoriť zvukovú grafiku. Osvedčili sa nám špeciálne programové bloky, ktoré sme začali vytvárať nedávno pod vplyvom významných udalostí [summit Bush-Putin, posledná rozlúčka s pápežom] a v ktorých chceme pokračovať. Rádio Devín - veľmi dobrá kampaň, pozitívne zmeny, postupne by sme chceli tento okruh ešte viac zdynamizovať. Rádio FM prešlo najzásadnejšími zmenami, ale vkladám do neho veľké nádeje, lebo sa tam zišiel dobrý tím ľudí, ktorý podľa mňa dokáže zjednocovať komunity rôznych hudobných žánrov. Počúvanosť Regín podľa očakávania stúpa,“ konštatuje Jaroslav Rezník.
Existujú však dva prieskumy počúvanosti rádií. Jedným sú aktuálne výsledky prieskumu Odboru mediálneho výskumu SRo, ktorého zber dát sa uskutočnil 8. - 14. marca 2005 na vzorke 3409 respondentov. Podľa jeho výsledkov sa dlhodobý pokles poslucháčov Rádia Slovensko, ktorý predstavuje za ostatné tri roky asi 10 percent, v priebehu uplynulého roka spomalil a počúvanosť sa stabilizovala na úrovni 38 - 39 percent populácie SR. „Či však ide o dlhodobejší trend, potvrdia až nasledujúce výskumy,“ hovorí Ivan Sečík, vedúci OMV SRo.
Prieskum MML spoločnosti Median SK, najmä jeho ostatná 3. vlna [zber dát 16.8. - 5.12. 2004] však oživenie záujmu poslucháčov o okruhy SRo nezaznamenala. Naopak počúvanosť hlavných okruhov podľa týchto výsledkov klesla na historické minimá – Rádio Slovensko 20.2%, Rádio FM [predtým Rock FM] 5.4%. Jediným okruhom vykazujúcim rast bolo Rádio Regina, ktorého počúvanosť stúpla v porovnaní s výsledkami II. vlny MML [26.4. - 15.8.] o 1% na súčasných 6%. Čo spôsobuje také markantné rozdiely vo výsledkoch, sa dozviete v májovom vydaní mesačníka Stratégie.
Pokles počúvanosti hlavných okruhov podľa MML a historický fakt, že Rádio Expres [25%] prekonalo v podiele na trhu počúvanosti Rádio Slovensko [22%], vysvetľuje Jaroslav Rezník takto: „Myslím si, že za úspechmi Rádia Expres treba hľadať nielen atraktívny formát rádia, ale v súčasnosti aj atraktívne programy - napríklad Superstar, ktoré mu pomohli k týmto úspechom. Na zmeny v Slovenskom rozhlase si poslucháči ešte len zvykajú, a tak kým Expres dosahuje svoj vrchol, my vzhľadom na realizované zmeny sa potýkame s prechodným znížením počúvanosti,“ hovorí Jaroslav Rezník. Ďalší pokles však neočakáva a zdôrazňuje, že v porovnaní napríklad s ČR [počúvanosť ČRo1 je okolo 12 - 14%] je postavenie SRo oveľa dominantnejšie.
Tento fakt však môže byť odrazom poslucháčskej štruktúry SRo a z nej vyplývajúci konzervativizmus, lebo súčasní poslucháči SRo patria dnes k najstarším vekovým kategóriám. Pri Rádiu Slovensko tvoria poslucháči vo veku nad 50 rokov bezmála 60 percent, pričom až 17 percent pritom tvorí veková kategória 70 – 79 rokov.
Odlišné je aj vnímanie verejnoprávnosti, než aké ponúka napríklad Rybníčkov model STV. Ten vychádza z cieľov najvyššej sledovanosti prvého kanálu, ktorý generuje príjmy pre vysielanie menšinových žánrov na Dvojke. Aký je základný model verejnoprávnosti v SRo? Akú rolu v ňom zohráva počúvanosť a na ňu naviazané možné lepšie stržňovanie reklamného priestoru? Ako zmeny hodnotí Rada SRo? Odpovede sa dočítate v májovom vydaní mesačníka Stratégie.
Zdroj: Ivana Šimlovičová a Martin Mazag, Stratégie