menu
predchádzajúce
nasledujúce
spustiť rotovanie
zastaviť rotovanie
Komentár: Veľa koncov malých rádií

Komentár: Veľa koncov malých rádií

Malých rádií v poslednom čase ubudlo niekoľko. Minulý rok to bolo Rádio Max a v tichosti odišli aj Rádio One, Rádio One Rock a Rádio One Retro. Len pred pár dňami skončilo Rádio Šport. Dôvodom bola neudržateľná ekonomická situácia. Tá bola zjavne spoločným menovateľom všade. Prevádzkovanie malého rádia sa dnes jednoducho neoplatí. Dá sa predpokladať, že tento trend bude pokračovať.

Ďalšie z rádií, ktoré skončilo skôr, než začalo, je Rádio Portus. To pôvodne chcelo vysielať program pre menšinového poslucháča na dvoch vysielačoch. Koncom roka mu zanikla licencia. Ambiciózne plány skončili na papieri. Zrejme prišla konfrontácia s ekonomickou realitou rozvysielania a prevádzky takéhoto projektu.

Prevádzkovanie regionálneho alebo lokálneho rádia nie je lacnou záležitosťou. Aj v minimalistickom režime, kde je hovoreného slova málo, sú fixné náklady na prevádzku dosť vysoké. Stačí si prebehnúť čísla na finstat-e a je jasné, že ich pokrývanie je z roka na rok ťažšie. Ešte k tomu s prognózou, že sa to bude len zhoršovať. Mnohé malé rádiá sú dotované majiteľmi z iných aktivít. A niektorí, čo svoje stanice prevádzkujú ešte z 90-tych rokov, dúfajú, že sa vrátia časy, keď bez zásadnej námahy inzerenti sami klopali na dvere. Snažia sa to plátať a udržať pri živote s minimálnymi honorármi, prácou s programom a nárokmi na ľudí. Žiaľ, rádiá, špeciálne tie malé, nečakajú lepšie časy. Tie už sú nenávratne preč. Áno, nenávratne.

Okrem toho, že dnes už inzerenti malé rádiá obchádzajú, do kariet im nehrá viacero ďalších faktorov. Kedysi to začalo tzv. “odpájakmi” ktoré začali z regionálnej rozhlasovej reklamy vysávať peniaze do celoplošných staníc. Firma napríklad z Košíc už nemusí inzerovať v miestnom rádiu, pokiaľ chce investovať peniaze v rámci svojho komunikačného mixu do rádia. Namiesto toho končí u staníc, ktoré majú i v prieskumoch čísla.

Keď sme pri prieskumoch, tak to je ďalšia vec, čo malým rádiám nepomáha. Pri existujúcich prieskumoch, ktoré akceptujú zadávatelia, malé stanice nie je ani možné reálne zmerať. Bez čísiel nie sú peniaze. A k peniazom: Dnes zjavne všetky tradičné médiá vnímajú, že inzerenti veľké časti svojich budgetov míňajú v nových médiách resp. jednoducho online. No, lepšie to už pre tradičné médiá nebude. Bez peňazí nie je možné zaplatiť ľudí a ťažko robiť program, ktorý je skutočne dobrý, aby ho aj niekto počúval. V začiatkoch regionálnych rádií stačilo vysielať...

Ďalším faktom je, že pre mladú generáciu už rádio nehrá v živote dôležitú úlohu a hudbu či hovorené slovo (podcasty) “konzumujú” inak. Staniciam nepomohli ani povinné kvóty na domácu hudbu. Správy, doprava i ďalší obsah, ktorý bol kedysi výsadou rádia, už má lepšie náhrady v online priestore. Konkurovať je čoraz ťažšie a zbierať už doslova drobné v extrémnych zľavách pri vysielaní reklamy, ako to robia mnohé malé stanice, už len ťažko pokrýva nutné výdavky.

Správy, ako pred pár dňami, keď zo dňa na deň ukončilo vysielanie Rádio Šport, budeme počúvať v budúcnosti čoraz častejšie. Neznamená to však koniec rádií ako takých. Trh sa bude meniť a reálne na ňom bude môcť fungovať len pár prevádzkovateľov, ktorí budú pôsobiť na viacerých okruhoch. Samostatných hráčov a malé stanice čakajú ťažké časy.

Jediné, čo po zaniknutých rádiách ostane, sú frekvencie. Momentálne ich leží voľných niekoľko a prognóza je, že budú len pribúdať. A budú nechcené. Pretože existujúci veľkí vysielatelia, ktorí ešte ekonomicky zvládajú svoju existenciu, už pokrytie majú takmer všade a ďalšie malé "dvestowattovky" už nepotrebujú. Noví vysielatelia nebudú vznikať ako kedysi. Tradičným médiám, medzi nimi už aj rádiám, pomaly odzváňa. Tie prvé, malé lokálky, už začali plniť mediálny cintorín.

Súvisiace články

Súvisiace rádiá

pridať príspevok  Diskusia k článku: 12 príspevkov

Kawa
Kawa
22.02.2020 03:32
1
0

Bohuzial funguje, takze ziadnu paniku, kremloboti :-D

xxx (neregistrovaný, 84.245.121.xxx)
xxx (neregistrovaný, 84.245.121.xxx)
21.02.2020 04:20
1
0

myslíš to prokremeľské proruské proCCCP-ácke rádio ? ? ?

Dara
Dara
20.02.2020 13:22
0
1

Už od včerajšku sa nedá pustiť Slobodný vysielač, čo sa pre Boha s ním stalo? Bolo to jediné pravdivé a aktuálne rádio na SK. Darina

MAJAK
MAJAK
15.02.2020 13:57
0
0

mozno by nebolo odveci tie male frekvencie vyhradit do buducna na dab / drm / hdradio / alebo nieco podobne, a na v takomto "packu" by mohlo vsielat viac vysielatelov, co mozno znizi aj naklady...

mna osobne ale skor trapi myslienka digitalizacie rozhlasu v prospech vypinania analogoveho vysielania - existuju navrhy, ako tie systemy dokazu koexistovat, tak dufam, ze vkv II sa nebude vypinat, aj ked podla vzoru napr. norska je to skor len utopia...

Kawa
Kawa
14.02.2020 18:20
0
0

Ved stat financne podporuje, RTVS. Ak sa ale niekto rozhodne podnikat na rozhlasovom trhu, nech podnika.

Suhlasim, v tom pripade zrusit kvoty a nezmysly, to asi nikto rozumny nerozporuje. Ale dotovat? Preco? Budeme dotovat pekarne, aj keby boli 3 v kazdej malej dedine?

Clanok ma podla mna pravdu, zmenil sa sposob distribucie toho co predtym bolo obsahom rozhlasoveho vysielania (hudba a primarne informacie), ci sa ti to paci alebo nie, internet je dnes tym sposobom. A dobre, mozno pre pocuvanie v aute to este neplati az tak 100%, casom jednoducho bude mobilne pripojenie neobmedzene (datovo) a auto"radia" sa tomu prisposobia.

Aktuálne články

Počúvanosť
pondelok, 4.11.2024
1.
19,01%   + 1,52%
2.
18,20%   + 3,02%
3.
12,11%   + 6,98%
4.
10,80%   - 2,41%
5.
8,11%   + 0,31%
Počúvanosť cez web a aplikáciu Radia.sk - 4.11.2024
podiel [%] celkovej počúvanosti
4. vlna 2023 + 1. vlna 2024 (kĺzavé dáta)
1.
15,90%   - 0,17%
2.
13,48%   - 0,58%
3.
9,99%   + 0,14%
4.
8,77%   + 0,25%
5.
7,42%   - 0,20%
MEDIAN SK - Market & Media & Lifestyle - TGI
4. vlna 2023 + 1. vlna 2024 (kĺzavé dáta)
% populácie SR vo veku 14-79 rokov, počúval včera
VII. - IX. etapa 2024
1.
30,1%   - 0,1%
2.
21,0%   - 0,2%
3.
20,9%   - 0,3%
4.
18,9%   + 0,5%
5.
15,1%   - 0,3%
MEDIAN SK, RADIOPROJEKT, VII.-IX./2024
% populácie SR vo veku 14-79 rokov, počúval minulý týždeň
Hranosť
44. týždeň 2024 28.10.2024 - 03.11.2024
1.
Album
Mark Ambor
Belong Together
2.
Album
Shaboozey
A Bar Song (Tipsy)
3.
Album
Myles Smith
Stargazing
4.
Album
Disturbed
The Sound Of Silence (Cyril Remix)
5.
Album
Hozier
Too Sweet
34. týždeň 2019 26.08.2019
1.
Album
Shawn Mendes & Camila Cabello
Señorita
2.
Album
Daddy Yankee & Katy Perry Feat Snow
Con Calma
3.
Album
Billie Eilish
Bad Guy
4.
Album
Lil Nas X feat. Billy Ray Cyrus
Old Town Road
5.
Album
Katy Perry
Never Really Over