Ďalšie z rádií, ktoré skončilo skôr, než začalo, je Rádio Portus. To pôvodne chcelo vysielať program pre menšinového poslucháča na dvoch vysielačoch. Koncom roka mu zanikla licencia. Ambiciózne plány skončili na papieri. Zrejme prišla konfrontácia s ekonomickou realitou rozvysielania a prevádzky takéhoto projektu.
Prevádzkovanie regionálneho alebo lokálneho rádia nie je lacnou záležitosťou. Aj v minimalistickom režime, kde je hovoreného slova málo, sú fixné náklady na prevádzku dosť vysoké. Stačí si prebehnúť čísla na finstat-e a je jasné, že ich pokrývanie je z roka na rok ťažšie. Ešte k tomu s prognózou, že sa to bude len zhoršovať. Mnohé malé rádiá sú dotované majiteľmi z iných aktivít. A niektorí, čo svoje stanice prevádzkujú ešte z 90-tych rokov, dúfajú, že sa vrátia časy, keď bez zásadnej námahy inzerenti sami klopali na dvere. Snažia sa to plátať a udržať pri živote s minimálnymi honorármi, prácou s programom a nárokmi na ľudí. Žiaľ, rádiá, špeciálne tie malé, nečakajú lepšie časy. Tie už sú nenávratne preč. Áno, nenávratne.
Okrem toho, že dnes už inzerenti malé rádiá obchádzajú, do kariet im nehrá viacero ďalších faktorov. Kedysi to začalo tzv. “odpájakmi” ktoré začali z regionálnej rozhlasovej reklamy vysávať peniaze do celoplošných staníc. Firma napríklad z Košíc už nemusí inzerovať v miestnom rádiu, pokiaľ chce investovať peniaze v rámci svojho komunikačného mixu do rádia. Namiesto toho končí u staníc, ktoré majú i v prieskumoch čísla.
Keď sme pri prieskumoch, tak to je ďalšia vec, čo malým rádiám nepomáha. Pri existujúcich prieskumoch, ktoré akceptujú zadávatelia, malé stanice nie je ani možné reálne zmerať. Bez čísiel nie sú peniaze. A k peniazom: Dnes zjavne všetky tradičné médiá vnímajú, že inzerenti veľké časti svojich budgetov míňajú v nových médiách resp. jednoducho online. No, lepšie to už pre tradičné médiá nebude. Bez peňazí nie je možné zaplatiť ľudí a ťažko robiť program, ktorý je skutočne dobrý, aby ho aj niekto počúval. V začiatkoch regionálnych rádií stačilo vysielať...
Ďalším faktom je, že pre mladú generáciu už rádio nehrá v živote dôležitú úlohu a hudbu či hovorené slovo (podcasty) “konzumujú” inak. Staniciam nepomohli ani povinné kvóty na domácu hudbu. Správy, doprava i ďalší obsah, ktorý bol kedysi výsadou rádia, už má lepšie náhrady v online priestore. Konkurovať je čoraz ťažšie a zbierať už doslova drobné v extrémnych zľavách pri vysielaní reklamy, ako to robia mnohé malé stanice, už len ťažko pokrýva nutné výdavky.
Správy, ako pred pár dňami, keď zo dňa na deň ukončilo vysielanie Rádio Šport, budeme počúvať v budúcnosti čoraz častejšie. Neznamená to však koniec rádií ako takých. Trh sa bude meniť a reálne na ňom bude môcť fungovať len pár prevádzkovateľov, ktorí budú pôsobiť na viacerých okruhoch. Samostatných hráčov a malé stanice čakajú ťažké časy.
Jediné, čo po zaniknutých rádiách ostane, sú frekvencie. Momentálne ich leží voľných niekoľko a prognóza je, že budú len pribúdať. A budú nechcené. Pretože existujúci veľkí vysielatelia, ktorí ešte ekonomicky zvládajú svoju existenciu, už pokrytie majú takmer všade a ďalšie malé "dvestowattovky" už nepotrebujú. Noví vysielatelia nebudú vznikať ako kedysi. Tradičným médiám, medzi nimi už aj rádiám, pomaly odzváňa. Tie prvé, malé lokálky, už začali plniť mediálny cintorín.