menu
predchádzajúce
nasledujúce
spustiť rotovanie
zastaviť rotovanie
Rocková republika aktuálne koordinuje 12 frekvencií a v príprave sú ďalšie

Rocková republika aktuálne koordinuje 12 frekvencií a v príprave sú ďalšie

Rocková RepublikaNecelý rok vysiela v hlavnom meste Rocková republika. Odštartovala 31. decembra 2012 a od vzniku sa netají tým, že chce pokryť Slovensko. Nedávno sa uchádzala aj o frekvencie Rádia Kiss. O výberových konaniach, rozširovaní pokrytia a aktuálnych podmienkach na rozhlasovom trhu sme sa rozprávali s jej riaditeľom - Martinom Lengyelom.

Nedávno ste nezískali frekvencie, ktoré aktuálne využíva Rádio Kiss a pomohli by v expanzii Rockovej republiky. Ako bude prebiehať vaše rozširovanie?

Martin LengyelV prvom rade chcem zagratulovať Robovi Bartošovi k získaniu frekvencií, napriek tomu, že utrpel niekoľko strát. Ja osobne som bol pod tlakom, aby sme sa vzdali žiadosti o frekvencie. Dokonca som večer po prvom dni vypočutia dostal telefonát, že všetky „siločiary“ smerujú k Rockovej republike. Okrem nami skoordinovaných frekvencií sme nikdy neboli úspešní v súťaži a preto som siločiaram neveril. Nepredpokladal som, že frekvencie získame. V tejto súvislosti musím povedať, že sme prijali interné rozhodnutie, že sa nebudeme zúčastňovať na výberových konaniach. Uchádzať sa budeme len o nami koordinované frekvencie, a to aj keby sa uvoľnili frekvencie v tých najlukratívnejších lokalitách - neprihlásime sa o ne. Pôjdeme postupne, vlastnou cestou.

Aktuálny systém výberových konaní teda nepokladáš za dostatočný…

Považujem ho za principiálne chybný. Nerozumiem totiž výberovým kritériám. Nerozumiem mediálnej politike štátu v oblasti rádií. Aké sú kritéria? Treba byť zaujímavý, pekný, politicky korektný, servilný? Aké sú kritériá? Snažíme sa správať štandardne, robiť poctivý formát. Ale na výsledkoch výberových konaní vidím, že to nestačí. Robiť dobrý formát, moderované vysielanie, investovať do programu asi nestačí. Čiže nerozumiem, ako sú nastavené pravidlá. Bolo by dobré, ak by pravidlá niekto definoval. Sú výberové konania súťažou formátov rádií alebo súťažou krásy?

Budete nové frekvencie hľadať sami. Ako ste pokročili?

Aktuálne máme v koordinácii 12 frekvencií, 4 máme už potvrdené a verím, že do jari sa nám podarí pridať ďalšie. Koordinácia ide v porovnaní s okolitými krajinami pomaly. Napriek tomu verím, že budeme schopní na jar požiadať aspoň o šesť frekvencií.

Predpokladám, že ti vadí fakt, že výberové konania sa konajú len dvakrát ročne a skoordinovaná frekvencia môže, a to zbytočne, pol roka čakať… Je jasné, že to brzdí investície do programu a celkový rozvoj.

Presne tak. Opakujem, nerozumiem mediálnej politike štátu. Štát by mal vytvárať prostredie a mal by sa seriózne zaoberať digitalizáciou rozhlasového vysielania. Treba sa zaoberať aj tým, prečo sa frekvencie prideľujú len 2-krát ročne a nie vtedy, keď sa skoordinujú. Potrebuje rozhlasový trh pestrosť alebo konkurenciu? Myslím si, že konkurencia nemôže ublížiť nikomu a je základom trhovej ekonomiky.

Ste súčasťou ANRTS. Nezaoberali ste sa tam týmto? Je vôbec vôľa ostatných členov to zmeniť a vnímajú to ako problém?

Bol by som rád, ak by asociácia hrala významnejšiu úlohu. Potrebujeme riešiť totiž vážne veci. Máme zákon, ktorý reagoval na Mečiara, je zastaraný a je proti slobodnému podnikaniu. Neriešime digitalizáciu rádií, veď tam je cesta k pestrosti formátov. Ale na to, aby sme mali digitálne rádio o desať rokov, musíme ho riešiť už teraz. Koordinácia frekvencií ako som spomínal je ďalší problém.

Zrejme by bolo lepšie, keby sa podľa teba celá legislatíva prekopala, aktualizovala sa na dnešnú dobu a i možnosť vysielať by bola podstatne jednoduchšia. Už v digitálnom televíznom vysielaní je to jednoduchšie a rada tam neprideľuje frekvencie. Úloha licenčnej rady by mohla byť viac kontrolná i v rozhlase… Teraz sa napríklad na samotný formát pri prideľovaní frekvencií až tak neprihliada, zákon bráni jednému subjektu legálne vlastniť povedzme 2 celoplošné stanice a podobne. Trh to deformuje a nakoniec pritom trh by zrejme sám lepšie určil o čo záujem je a o čo nie.

V prvom rade by tu rada mala byť ako orgán, ktorý kontroluje zákonnosť vo vysielaní. Frekvencie by sa mali prideľovať dvoma spôsobmi. Ak skoordinujem frekvenciu, automaticky ju dostávam. Ak sú frekvencie v súťaži, mali by sa prideľovať dražbou. Vieme si totiž zrátať, nakoľko sú frekvencie pre nás zaujímavé a akú majú hodnotu. A keď raz za frekvenciu zaplatím, správam sa k nej inak, ako keď ju dostanem. Hlavne si zmapujem trh a nájdem formát, ktorý ma uživí.

Skús to rozvinúť…

Ešte raz skúsim vysvetliť pointu. Ak si kúpim frekvenciu, vydražím a zaplatím ju, tak budem musieť mať dobre premyslené, čo tam chcem vysielať a nepôjdem na trh s menšinovým formátom, ktorý nebude rentabilný. Vypočítam si, akú cenu má pre mňa pokrytie daného územia a koľko môžem za takúto frekvenciu zaplatiť. V mojom záujme bude si preskúmať trh. Ak by frekvencie riadil trh, je väčšia šanca na pestrosť formátov a skutočnú konkurenciu. Ale realita je taká, že obyvatelia Prešova budú počúvať rádio Košice a v Levoči tiež. Potom nevidím problém v tom, aby v Humennom vysielalo napríklad Záhorácke rádio. O tom to je.

Trh by sa tak určite prečistil a dobré frekvencie by získali len tí, čo vedia do čoho idú a majú na to. Teraz, keď sa rozbieha rádio, síce sa deklarujú prostriedky na účte, prísľuby úverov, ale to je často proforma.

Takéto potvrdenia sa dajú ľahko získať a nemusia vôbec korešpondovať s realitou. Tu ide o tú hmotnú zainteresovanosť reálnu, nie potvrdenie. Každý by zvážil, do čoho ide a dobre si to rozmyslel, lebo by to musel zaplatiť. Takto mnohí zbierajú frekvencie i keď tam vysielajú niečo, čo nemá hlavu ani pätu. Pretože získať frekvenciu nestojí nič.

V poslednom období sa hovorilo o prieskumoch počúvanosti a zmene ich dodávateľa. Čo si o tom myslíš?

Je žiaľ rozšírené vyhovárať sa. Vyhovárať sa, že Median je zlý. Zamyslime sa, prečo sú Expres, Fun rádio a Jemné lídrami na trhu. Pretože sú to kvalitne naformátované rádiá, ktoré vedia, čo robia a robia to dobre. Namiesto nariekania nad malými číslami sa treba inšpirovať lídrami na trhu. A to, čo platí na Slovensku, platí aj pre región. Keď chce byť niekto lídrom v regióne, tak musí byť jeho rádio naformátované. Rádio je v prvom rade vecou formátu. Bez neho nemôžu byť výsledky.

Malé rádiá však Median nezmeria. Štatistika nepustí.

To dookola riešime na asociácii. Nový prieskum neprinesie pre malé rádiá iné čísla. A keď nový prieskum bude mať rovnaké čísla, urobíme ďalší? Pri prieskume platí pravidlo o minimálnej vzorke. Ak sa má zachytiť dobre počúvanosť lokálneho rádia, je potrebných aspoň 500 respondentov v danom regióne. A to nikto nezaplatí. Menšie rádiá majú dve možnosti. Buď spoja sily a tam, kde môžu, zaplatia si lokálny (regionálny) prieskum, alebo sa budú snažiť rozširovať pokrytie a dostať sa tak do vzorky Medianu.

Žiadne čísla sa ťažko predávajú. S tým bojoval v minulosti Rádio Net.

Z nula plus nula sa nedá urobiť 2 a predávať ako 10. To je fakt. Môj názor je taký, že čím menšie územie pokrytia, tým širší formát potrebujem na to, aby som bol úspešné rádio. Môže sa to samozrejme líšiť v závislosti od lokality. Aj preto som vždy tvrdil, že Rocková republika nechce byť regionálne rádio, ale celoplošné.

A kedy to tak bude?

Dúfam, že do dvoch rokov. Platí však to, čo som povedal, že už sa nebudeme uchádzať o iné, než vlastné frekvencie.

Už teraz investujete dosť do programu. S rastúcim pokrytím bude i ďalší rozvoj v tomto smere?

Aj napriek tomu, že teraz nemáme dostatočné pokrytie, do programu chceme investovať ďalej. To sa nám vráti. Chceme rozšíriť ešte večerné vysielanie. Pridávame nové programové prvky do vysielania a poctivo testujeme hudbu. Fungujeme, ako keby sme boli celoplošné rádio. Máme dobrý produkt.

Spomínal si večerné vysielanie. Pribudnú tam špecializované relácie? V offtime si rádio toho môže dovoliť viac ako cez deň.

Teraz začíname dva nové programové prvky. Hudobná novinka a športová publicistika. Čakajú nás aj live koncerty a ďalšie. Krok za krokom. Potrebujeme pokrytie a prídu aj výsledky Medianu. Vieme, kde sa pohybujeme, keďže si robíme vlastné prieskumy.

A kde to je?

Podľa našich meraní si myslíme, že naša počúvanosť je niekde okolo 20 000 poslucháčov v Bratislave.

Pozrime sa do budúcnosti. Tradičné médiá, a to hlavne print a rádiá bojujú s novými médiami. V minulosti tu táto konkurencia nebola. Teraz ujedá z reklamného koláča na jednej strane a na tej druhej poslucháči, ktorí boli v minulosti závislí len na rádiu, majú pre počúvanie hudby a získavanie informácií čoraz viac možností. Papierovým novinám sa predpovedá postupný zánik. Ako vidíš budúcnosť rádia?

Rádio je podľa mňa nesmrteľné. Je tak tradičné, že mu dlhodobo verím. Nemyslím si, že on-line počúvanie hudby nahradí hudobného dramaturga, kvalitný formát a moderátorov, ktorí sú spoločníkmi poslucháča. Aj keď rádio nikdy nebude lídrom na mediálnom trhu, myslím si, že prežije dobu internetu a on-line médií. Koncept rádia je nenahraditeľný.

Súvisiace články

Súvisiace rádiá

pridať príspevok  Diskusia k článku: 7 príspevkov

Peter_BB (neregistrovaný, 81.161.60.xxx)
Peter_BB (neregistrovaný, 81.161.60.xxx)
13.11.2014 16:51
0
0

Písali mi z rádia, že ak všetko pôjde podľa plánu, tak BB (88.6 MHz) spustia už niekedy na prelome rokov..hmm, uvidíme.

ivan (neregistrovaný, 78.99.150.xxx)
ivan (neregistrovaný, 78.99.150.xxx)
20.05.2014 10:35
0
0

uz jarne vyberove konanie 2014 ukazalo, kolko pravdy sa skryvalo v tomto clanku ohladom neuchadzania sa o cudzie frekvencie :)

jaro (neregistrovaný, 87.197.126.xxx)
jaro (neregistrovaný, 87.197.126.xxx)
29.11.2013 12:59
0
0

ale v prvom rade nech si Rocková republika rozšíri playlist, ak chce bodovať. Počúval som ju v Blave tri mesiace takmer denne,a potom som prestal, lebo každý druhý deň točili dookola tie isté pesničky. A niektoré aj dvakrát za deň, čo je pri rockových vykopávkach o držku.

Peter_BB (neregistrovaný, 81.161.60.xxx)
Peter_BB (neregistrovaný, 81.161.60.xxx)
29.11.2013 11:44
0
0

Tak snáď je v hre aj mesto pod Urpínom. :-)

tn (neregistrovaný, 78.98.246.xxx)
tn (neregistrovaný, 78.98.246.xxx)
28.11.2013 02:10
0
0

pri zlikvidovaní b1, Východu, Naj, Rebbecy asi nebolo komu gratulovať ako teraz pri predĺžení licencie Kiss

Aktuálne články

Počúvanosť
pondelok, 4.11.2024
1.
19,01%   + 1,52%
2.
18,20%   + 3,02%
3.
12,11%   + 6,98%
4.
10,80%   - 2,41%
5.
8,11%   + 0,31%
Počúvanosť cez web a aplikáciu Radia.sk - 4.11.2024
podiel [%] celkovej počúvanosti
4. vlna 2023 + 1. vlna 2024 (kĺzavé dáta)
1.
15,90%   - 0,17%
2.
13,48%   - 0,58%
3.
9,99%   + 0,14%
4.
8,77%   + 0,25%
5.
7,42%   - 0,20%
MEDIAN SK - Market & Media & Lifestyle - TGI
4. vlna 2023 + 1. vlna 2024 (kĺzavé dáta)
% populácie SR vo veku 14-79 rokov, počúval včera
VII. - IX. etapa 2024
1.
30,1%   - 0,1%
2.
21,0%   - 0,2%
3.
20,9%   - 0,3%
4.
18,9%   + 0,5%
5.
15,1%   - 0,3%
MEDIAN SK, RADIOPROJEKT, VII.-IX./2024
% populácie SR vo veku 14-79 rokov, počúval minulý týždeň
Hranosť
44. týždeň 2024 28.10.2024 - 03.11.2024
1.
Album
Mark Ambor
Belong Together
2.
Album
Shaboozey
A Bar Song (Tipsy)
3.
Album
Myles Smith
Stargazing
4.
Album
Disturbed
The Sound Of Silence (Cyril Remix)
5.
Album
Hozier
Too Sweet
34. týždeň 2019 26.08.2019
1.
Album
Shawn Mendes & Camila Cabello
Señorita
2.
Album
Daddy Yankee & Katy Perry Feat Snow
Con Calma
3.
Album
Billie Eilish
Bad Guy
4.
Album
Lil Nas X feat. Billy Ray Cyrus
Old Town Road
5.
Album
Katy Perry
Never Really Over