menu
predchádzajúce
nasledujúce
spustiť rotovanie
zastaviť rotovanie
Rádio Aktual bude mixom talk a spravodajského rádia. Rocková Republika nemala potenciál

Rádio Aktual bude mixom talk a spravodajského rádia. Rocková Republika nemala potenciál

Už 15. mája vznikne Rádio Aktual, ktoré v éteri nahradí Rockovú Republiku. Aká bude nová stanica? Pýtali sme sa jej majiteľa - Martina Lengyela.

Najprv základná otázka - prečo končí Rocková Republika a vzniká Rádio Aktual?

Rocková republika nemala dostatočné čísla, nesplnila naše očakávania. Trh v oblasti hudby je saturovaný. Medzičasom vznikla Anténa Rock a logicky tam ani nebola šanca konkurovať pokrytím i možnosťami, ktoré táto stanica má. Môžem ale povedať, že Rocková Republika ostane na internete, tí čo ju majú radi o ňu neprídu. Ak by tu raz bolo silné digitálne vysielanie, nevylučujem, že sa môže vrátiť do éteru. U Rockovej Republiky bola základná chyba, že sme ju spustili ako formát, ktorý nemal vysielače. Keď prišla Anténa Rock s výrazne lepším pokrytím, na dobrej sieti vysielačov, bolo jasné, kto v tomto súboji vyhrá. Priestor pre viac takýchto rádií tu nie je. Keď sa vrátim späť v čase, tak na začiatku sme nemali budovať rádio frekvenciu po frekvencii, trvá to nekonečne dlho, nezáleží to na nás, nevieme to ovplyvniť. Mali sme vtedy niečo kúpiť a spustiť rockový formát rovno s pokrytím, a to tak, ako to nakoniec urobila Anténa Rock. V rádiovom svete je normálne, že keď sa situácia na trhu zmení alebo sa objaví nový priestor, tak rádio sa môže preformátovať tam, kde je väčší potenciál. Tu ho práve cítime. Takýto hybrid medzi talk a spravodajským rádiom, ktorý je novinka a na trhu, tu nie je. Myslíme, že má väčší priestor sa niekam dostať. Veľa záleží na tom, ako sa nám ho vo finále podarí zrealizovať a ako naň budú reagovať poslucháči.

Má ešte v dnešnej dobe zmysel robiť rádio? Nebolo by lepšie sa na rádio ako také vykašlať? Tradičné médiá dnes nemajú už jednoduché zarobiť si na seba v konkurencii nových médií.

Ja si myslím, že rádiá tu budú existovať stále. Dôležité je, či má ešte tá-ktorá stanica čím zaujať, čo nové priniesť - aký bude content. Na poli hudby je to dnes veľmi ťažké. Tú si dnes človek môže pustiť z čoho chce - od Youtube, po Spotify, tých možností je veľa a sú dosť dobre personalizované. Robiť hudobné rádio bude stále väčší a väčší problém.

To isté sa ale týka i hovoreného slova... V rádiách chýba celá jedna generácia výraznejších talentov, pre mladých ľudí už práca v rádiu nie je zaujímavá a ľudia, ktorí sú na trhu, už buď boli pomaly všade, nesú si možno svoje zlozvyky, prípadne sú naučení na klasické prúdové vysielanie. Robiť talk formát, aby to nebola len výplň “vatou”, je extrémne náročné. Je to oveľa zložitejšie a drahšie ako len hrať. Tu to dosť stojí (a môže i padať) práve na ľuďoch. Nenaložili ste si na seba príliš veľa?

Naložili, ale ideme do toho aj napriek tomu. Veľa závisí na tom, ako budú ľudia u nás pracovať s moderátormi a ako to tí budú následne zvládať. Je to niečo nové, všetci sa učia, na tento formát nie sú na trhu hotoví ľudia. Je jasné, že nemôžeme čítať agentúrne správy. Musíme priniesť pridanú hodnotu. Znamená to, že keď si človek zapne Rádio Aktual, tak sa k niečomu, čo sa práve deje, dozvie viac, ako v nejakej bleskovej, či agentúrnej správe. 

Na začiatku boli “šumy”, že to bude spravodajské rádio, hlásna trúba konkrétnej politickej strany. Prečo to takto nebude?

Je to hybrid spravodajstva a talk rádia, politika k správam a dôležitým informáciám o dianí okolo nás patrí, no len v istej miere, nebude to teda politické rádio, ale bude tam aj politika.

Koľko jej teda bude?

Percentuálne to neviem povedať, no je jasné, že keď budú voľby na Slovensku, tak jej bude 100% a v dňoch, keď sa nič nedeje, tam nemusí byť i vôbec. Je to Rádio Aktual, reaguje na aktuálne dianie, a to je aj, no nie iba politika. Keď sa navyše pozrieme na ľudí, ktorí tam pracujú, tak ani nie je možné robiť niekam orientované rádio. Sú tam ľudia s rôznymi politickými názormi a s rôznou minulosťou. Ak by to chcel niekto uchopiť a povedať, že to bude politické rádio nejakej konkrétnej strany, nemá to ako uchopiť.

Bola by to zároveň i mediálna samovražda...

Áno, nemám takéto tendencie. Ak by sme to ťahali k niektorej strane, ľudia by to vnímali a neverili by tomu. Vytvoríme preto objektívne rádio, čo znamená, že tam bude priestor pre názorovú diskusiu. Napríklad vyhlásenie alebo čin nejakého politika je fakt, ktorý prinesieme spravodajsky, no chceme priniesť i názory za a proti. Ľudia si vyberú. Svet nie je čierny ani biely, je farebný.

Takže každé zásadnejšie politické dianie budete analyzovať z rôznych strán a nejaký názor na to celé by si poslucháč mal urobiť sám.

Áno, nechceme robiť nejaké aktivistické spravodajstvo typu, že nejaký novinár má nejaký názor a bude ho tlačiť za každú cenu. Ja si myslím, že v spravodajskej reportáži by novinár nemal byť oponentom toho politika, novinár by mal vytvoriť priestor aby sa ku každej téme sa objavilo čo najširšie spektrum názorov a nech si poslucháč vyberie, kde je pravda.

Dá sa to vôbec vyvážiť? Spomínal si, že tam máš rôznych ľudí, s rôznou minulosťou a politickým názorom, nie je tam riziko, že budú mať tendenciu v rámci rozoberania nejakej konkrétnej politickej témy niekam utekať?

Každý s niekym sympatizujeme, je to prirodzené, a tak každý bude mať tendenciu niekam utekať. Ja nechcem aby ľudia boli bezpohlavní, bez chuti a bez názoru. Musia však vedieť, špeciálne pri tejto práci, že musia dať priestor i inému názoru. Ako hovorím, budeme prinášať spektrum názorov. O tom je sloboda, o tom je demokracia. Dáme tie názory poslucháčovi, nech si ich vypočuje a urobí názor.

Teraz vysielate “do steny”, trénujete na ostrý štart, programová štruktúra už musí byť jasná. Ako teda bude vyzerať? Koľko hudby, koľko hovoreného slova?

Slovo bude dominantné v našom formáte. Vždy bude hovorené slovo striedať hudba a naopak. V rannom prime-time odohráme za hodinu 6-7 pesničiek.

To je tak polovica hodiny hudby, polovica hovorené slovo. Talk formát je ale o ešte väčšom množstve hovoreného slova...

Potrebujeme zvládnuť ten začiatok, ideme do niečoho nového. I pre ľudí, čo budú za mikrofónom, je to niečo nové. Ja by som najradšej urobil rádio, kde nebude hudba vôbec. Osobne myslím, že ten podiel hudby budeme zmenšovať ako sa postupne “usadíme” v tom formáte. Neskôr, keď bude na to redakcia pripravená, tak to budeme meniť v prospech hovoreného slova. Priebežne uvidíme i prvé reakcie trhu. Zároveň ale platí, že keď sa udeje niečo mimoriadne, ako keď v Čechách padla vláda, tak je jasné, že hudba ide bokom a rozprávame sa, debatujeme, a to až kým nevyčerpáme tému. 

Kto bude vysielať rannú show?

Bude tam Alex Štefuca vo dvojici s Palom Michalkom, ktorý mu bude sekundovať a pripravovať veci a samozrejme plus spravodajský tím, keďže budú tri spravodajské bloky do hodiny. Pôjdu každých 20 minút. Ten hlavný blok začne už pred celou, bude väčší a tie ďalšie také kratšie.

Ako si mám predstaviť obsah toho hovoreného slova počas dňa? Spomínal si, že to bude mix toho dôležitého, aktuálneho, čo sa práve deje. Momentálne to nie je k čomu prirovnať v rámci rádií. Bude to napríklad ako bežný denník, kde keď listuješ, tak máš spravodajstvo, publicistiku, kultúru, šport, nejaké servisné témy?

Dá sa to prirovnať k denníku alebo k nejakému webovému portálu, kde sú témy politické, spoločenské, ekonomické, zahraničie, nejaké rubriky... Život ponúka veľa tém, budeme sa snažiť byť veľmi pestrí, no v tom poradí, že aktuálnosť je na prvom mieste, a až potom zaujímavosť.

V dennom vysielaní bude hudby viac alebo bude hudby rovnako ako v rannej show?

Budeme sa držať i cez deň toho, že chceme hrať maximálne 6-7 pesničiek počas hodiny, a to okrem nočného vysielania, kde bude hudba s upútavkami. 

Budete reprízovať?

Samozrejme, nie sme v Anglicku, kde je tých tém podstatne viac. Slovensko je malé. Nedá sa prinášať 18 hodín premiérového vysielania. Budeme zaujímavé veci reprízovať a recyklovať ich v zmysle, že keď sa k téme objaví niečo nové, budeme ju rozvíjať ďalej.

Takže do vysielania budete pozývať asi kvantum hostí, čo budú mať čo k danej téme povedať.

O to sa budeme snažiť. Budú k nám chodiť, budeme sa s nimi spájať a získavať názory. Pokojne si to môžeme prirovnať k CNN, Fox News i TA3, len tam je tá hudba.  Ja by som rád robil len hovorené slovo, ako som spomínal, no nie sme na to ešte v tejto fáze pripravení. Zoberme si, ako dnes vyzerajú súkromné rádiá u nás a ako sú na ne ľudia-poslucháči zvyknutí. Krátky vstup, 3-4 pesničky, a tak dookola... Viac hudby, menej slov. Toto je úplný opak. Chceme zároveň prepracovaným selfpromom k témam udržať poslucháčsku pozornosť čo najdlhšie, potrebujeme preto hovoriť čo bude, lebo niekto sa v téme, čo povedzme ide v danej chvíli, nemusí nájsť.

Budete s témami robiť na internete? Rádio je prchavé, podcasty by mohli v prípade hovoreného slova fungovať dobre.

Podcasty budú, chceme využiť materiál, ktorý budeme mať. Zatiaľ si netrúfam povedať, či by ľudí zaujal 50 minútový rozhovor v jednom celku, aj tam môžeme časom prísť, keď sa to ukáže ako cesta. Zatiaľ si myslíme, že 4-5 minút hovoreného slova a následne hudba sú znesitelnejšie a ľudia pri nich skôr vydržia, keďže nie každá téma musí zaujímať práve každého poslucháča.

Koľko teda bude hovoreného slova v bežnom dni?

Budeme vysielať hovorené slovo od šiestej ráno do polnoci.

Večer teda menšinové témy pre náročnejšieho poslucháča?

Áno, aj. Večer budeme ale primárne recyklovať, večer sa už toho veľa nedeje a pri rádiách sú iní poslucháči. Skôr budeme teda sumarizovať, čo sa dialo cez deň, čomu sme sa venovali.

Cez víkend, predpokladám, že bude “to naj z týždňa”...

Pôvodne sme chceli už od začiatku spustiť niekoľko programov i cez víkend, no odložili sme to na september. Víkend bude zatiaľ o recyklácii aby sme si toho na začiatok na seba nenaložili priveľa.

Tak v tej úvodnej fáze sa zrejme aj ukáže, kto a ako z ľudí zvládol nasadenie do talk formátu. Keď si zoberieme mnohých z nich, tak fungovali v bežnom prúdovom vysielaní, kde to boli dve vety a pár pesničiek stále dookola. Toto je predsalen niečo výrazne náročnejšie na samotné osobnosti, nie iba osoby za mikrofónom, aby ten priestor zaujímavo naplnili - no nie iba vatou. Dôležitá je príprava, rozhľad, nie iba mať hlas a hovoriť...

Je to dramaticky niečo iné, keď si zoberieme, koľko minút v bežnej hodine je moderátor počas dňa v živom vysielaní u nás a niekde inde. Na začiatku určite nebudeme najlepšie talk rádio, budeme sa učiť, robiť chyby, no budeme sa zlepšovať.

Teda i promo stanice asi nastúpi až neskôr.

Urobili sme billboardovú kampaň v máji a júni, aby ľudia vedeli, že sme. Budeme však vychytávať muchy a od septembra pôjdeme v takej, povedal by som, že plnšej štruktúre a prijmeme ďalších moderátorov. Veľa sa musíme naučiť za chodu, nemáme na Slovensku nejaký vzor. 

Koľko ľudí bude vo vysielaní?

Budú sa v ňom objavovať desiatky ľudí denne, no v redakčnom tíme je 20 ľudí. 

To je dosť náročné i na náklady. Ľudia sú jedna z tých výraznejších nákladových položiek v rámci prevádzky stanice. Bude to zároveň viac peňazí, ako pri Rockovej Republike. Keď sa vrátime v čase, už pri Rockovej Republike si bol veľmi optimistický, videl tam potenciál, no nebol, stanica na seba nezarábala. Ako vidíš návratnosť peňazí, ktoré do toho dáš? Nie je to risk?

Tam potenciál nebol. Vždy ale musíme rátať aj s rizikom. Bol by som rád, keď by sme sa v druhom roku, niekde na konci, dostali do pozitívnych čísel. Je to beh na dlhú trať, nemám očakávania, že to spustím a o dva mesiace to už bude ziskové.

V prípade toho, čo sa chystáš spustiť, bude veľa závisieť i od toho, akú váhu bude mať Rádio Aktual, či sa bude o vás hovoriť, či budete mienkotvorné médium, či vás budú iní citovať. Veľa však závisí od pokrytia. Tu to stále nemáte z ďaleka ideálne.

O tú mienkotvornosť sa budeme snažiť. Pokrytie nie je ideálne, no budeme ho vylepšovať. Máme však plány na najbližšie dva roky a budeme pridávať nové frekvencie. Zišli by sa nám ženevské, silné, no nie sú. Chceli by sme byť všade, no tu veľa nezávisí len na nás.

Viem, že plánujete sťahovanie...

Budeme sa sťahovať, mám niekoľko alternatív. Potrebujeme väčšie priestory. Budeme mať hlavné štúdio pre osem ľudí a okrem toho ďalšiu dvojicu štúdií - záložné a produkčné.

Kto bude vašou hlavnou konkurenciou? Zrejme len verejnoprávny rozhlas...

Určite verejnoprávny rozhlas. Ten má ale úplne iné kapacity. Nejdeme sa tváriť, že chceme poraziť verejnoprávny rozhlas, chceme robiť rádio, ktoré bude iné, než všetko, čo je v éteri. Konkurenciou je v podstate celý internet, každý spravodajský portál. 

Nakoľko sa budeš Rádiu Aktual venovať? Rockovej republike si sa venoval intenzívne len na začiatku, a potom to už tak nejak šlo samé.

Rockovej Republike som sa nevenoval od prezidentských volieb, pár rokov. Rádiu Aktual sa chcem venovať oveľa viac, no stanica má svoj vlastný menežment, ktorý riadi tú dennú prevádzku a ja nemám čas a ani ambíciu chodiť na ranné porady, riešiť témy, aké majú vysielať, to je na nich. Strategické otázky si ale nechám pre seba. Na to sa teším, bavia ma nové veci, nakoniec, spomínaš si, keď sa rozbiehali Jemné Melódie, koľkí tomu nechápali, to isté TA3, fungujú pomerne úspešne dodnes... Je čas priniesť niečo nové, možno časom tu bude viac talk rádií. Pozrime sa do zahraničia, že koľko ich je.

Tu ale vidím najväčšie úskalie, že ako sme malá krajina, tak tých tém nie je toľko. Zoberme si denníky, že ako často varia z vody. Sú dni, keď tých top tém, ktoré ten deň ťahajú u nás nie je toľko.

Súhlasím, sú dni, keď sa naozaj nič nedeje, no musíme byť pripravení, mať niečo “v zásuvke”, čo je zaujímavé, vytiahneme to a dáme do vysielania. Budú slabšie, silnejšie dni, to je osud všetkých spravodajských médií.

Pri novom projekte musíte mať nejaký cieľ, kde by ste sa chceli dostať v rámci počúvanosti.

Rád by som bol, keby sme po krátkom čase mali desiatky tisíc spokojných poslucháčov a uvidíme. Nerád by som dával nejaké silné vyjadrenie. Ideme do neprebádaného územia, sme prvolezci, má to veľa úskalí. Robil som prieskumy, potenciál je, veľa závisí na exekúcii, ako to budeme schopní urobiť vo vysielaní.

Nakoniec, ten formát ani nemá šancu a ambíciu byť v top 3.

To je jasné, má to ale svoju jasnú cieľovú skupinu 40+, dospelých, bonitných ľudí, ktorí sú ale zaujímaví pre inzerentov.

Hudba bude skôr mainstream?

Hudba bude čistý mainstream. Tým, že budeme hrať najmenej pesničiek zo všetkých rádií, tak to, čo pôjde, bude najhitovejšie. Pri 6-7 skladbách v hodine je to jednoduchá matematika. Musím ale povedať, že budeme žiadať výnimku na novú domácu hudbu, keďže novú hudbu nebudeme hrať vôbec.

Súvisiace články

Súvisiace rádiá

pridať príspevok  Diskusia k článku: 14 príspevkov

Milan (neregistrovaný, 147.175.26.xxx)
Milan (neregistrovaný, 147.175.26.xxx)
03.11.2017 13:44
0
0

kvalitné spravodajstvo, zaujímavé témy a rozhovory. Muzika väčšinou poteší, až na niektorých našich interpretov... Držím palce.

Jaro (neregistrovaný, 178.40.44.xxx)
Jaro (neregistrovaný, 178.40.44.xxx)
31.05.2017 17:06
0
0

... a skonči horšie ako RR. Veľmi sa prepočital pán majiteľ, vysledky počuvanosti budu oveľa horšie ako mala RR. Ešte že môžem cely deň počuvať RR z internetu. Aktual som po 5 min. preladil.

Lolo (neregistrovaný, 95.103.238.xxx)
Lolo (neregistrovaný, 95.103.238.xxx)
31.05.2017 13:12
0
0

dva týždne som počúvam toto rádio, ale nedalo sa už vydržať počúvať tých divných moderátorov a správy jednostranné ladené proti Rusku, Putinovi, Kotlebovi atp. Ale zato ak ide o Brusel, jeho politiku, NATO a migrantov, tak to ste básnili jedna radosť! Fuj! Ste zaujatí a kúpení za tridsať strieborných.

anna (neregistrovaný, 195.168.210.xxx)
anna (neregistrovaný, 195.168.210.xxx)
28.05.2017 12:55
0
0

radio aktual s priteplenými hlasmi hlasateľov čo ani nevedia čítať text...radio RR bolo naj hovorte si kto čo chcete...

Rosty (neregistrovaný, 193.87.75.xxx)
Rosty (neregistrovaný, 193.87.75.xxx)
22.05.2017 12:00
0
0

To co za diletanta toto moze napisat?? Snad jedine radio ako tak pocuvatelne so starsiou rockovou klasikou. Aktual nema potencial. Tych politickych kecov a vymyvania mozgov uz je vsade viac ako dost.

Aktuálne články

Počúvanosť
pondelok, 4.11.2024
1.
19,01%   + 1,52%
2.
18,20%   + 3,02%
3.
12,11%   + 6,98%
4.
10,80%   - 2,41%
5.
8,11%   + 0,31%
Počúvanosť cez web a aplikáciu Radia.sk - 4.11.2024
podiel [%] celkovej počúvanosti
4. vlna 2023 + 1. vlna 2024 (kĺzavé dáta)
1.
15,90%   - 0,17%
2.
13,48%   - 0,58%
3.
9,99%   + 0,14%
4.
8,77%   + 0,25%
5.
7,42%   - 0,20%
MEDIAN SK - Market & Media & Lifestyle - TGI
4. vlna 2023 + 1. vlna 2024 (kĺzavé dáta)
% populácie SR vo veku 14-79 rokov, počúval včera
VII. - IX. etapa 2024
1.
30,1%   - 0,1%
2.
21,0%   - 0,2%
3.
20,9%   - 0,3%
4.
18,9%   + 0,5%
5.
15,1%   - 0,3%
MEDIAN SK, RADIOPROJEKT, VII.-IX./2024
% populácie SR vo veku 14-79 rokov, počúval minulý týždeň
Hranosť
44. týždeň 2024 28.10.2024 - 03.11.2024
1.
Album
Mark Ambor
Belong Together
2.
Album
Shaboozey
A Bar Song (Tipsy)
3.
Album
Myles Smith
Stargazing
4.
Album
Disturbed
The Sound Of Silence (Cyril Remix)
5.
Album
Hozier
Too Sweet
34. týždeň 2019 26.08.2019
1.
Album
Shawn Mendes & Camila Cabello
Señorita
2.
Album
Daddy Yankee & Katy Perry Feat Snow
Con Calma
3.
Album
Billie Eilish
Bad Guy
4.
Album
Lil Nas X feat. Billy Ray Cyrus
Old Town Road
5.
Album
Katy Perry
Never Really Over