Diskusia k článku Komentár: Kvóty pomôžu interpretom, ublížia rádiám a poslucháčom. Poplatky SOZE sú retro prežitkom
pan MD....dobre ze ste si este nenadiktovali aby sa v radiach kazdu hodinku hrala min.jedna pesnicka od Tubtanky...oooo moj ty boze
uz som tu nizsie tento dotaz keysi daval. Aky biznis co diktuje? Ako muoze ktokolvek, resp. cokolvek nieco diktovat v konkurencmom pluralitnom prostredi. Podla mojho nazoru medzi privatnymi frekvenciami je pomerne ostry konkurencny boj. Neviem si predstaviot ako by mohol niekto posluchacom nasilim vnucovat hudbu ktoru si nezelaju. Ved by predsa preladili o par hertzov vedla. Paradocne jediny monopol na informacny kanal ma RTVS so svojim radio slovensko. Ak chce niekto mat prisun aspon minima i ked skreslenych a propagandou pokrutenych a nekvalifikovanych informacii okrem RS ziadny iny kanal v terestrialnom priestore nenajde okrem Lumenu, ale to je jednostranne orientovane. Vsetko ostatne je orientovane vylucne na hudobny stream a neuveritelne stupidne prazdne kecy. A vdaka tomu, ze RTVS RS ma monopol si muoze dovolit vnucovat posluchacom neuveritelne vypachnute odrhovacky spred 1989. A v poslednej dobe kombinovany s jednostrannym privalom spanielsko cigansko talianskych odrhovaciek.
Násilné riešenia podielu tej či onej hudby vo vysielaní si dobre pamätám z oných čias, aj ako sme nimi boli nadšení...diktovala nám ich politika. Teraz je ale situácia iná - diktuje nám biznis, a iba o ten autorovi článku evidentne ide. Ja som za kvóty, aj keď plošné uplatnenie je pochybné a stanovenie podielu - kto urobí "objektívne" ? V každom prípade je slovenský trh malý a domáci autori a interpreti majú problém prežiť, ak nepatria do vychytenej časti mainstreamu či do preferovanej časti spektra. Mnohí hrajú iba naživo, mnohí vydávajú nosiče vlastným nákladom bez podpory obchodnej siete. A poslucháč v bežnom živote nemôže tráviť čas iba chodením po festivaloch a hľadaním koncertov, či neznámych vydavateľstiev , aby objavil to, čo mu rádiá odopierajú. Ak si dobre spomínam, rozdiel voči západoeurópskym rádio DJ-om spočíval ( okrem toho, že vedeli čo hrajú ) najmä v tom, že zvykli objavovať nové mená, presadiť ich do širšieho povedomia - ak stáli za to. U nás navidomoči tento spôsob nie je priechodný inak, ako násilím.
Iní v diskusii už rozobrali detaily.
relativne horuci slovensky hit Unpredictable. Autor akasi miestna domestikovana celebritka. Uvodne bicie su evidentne ukradnute od Nicki Minaj Pills n potions. Takze toto ma teraz v umysle Madaric dotovat? Kradnute plagiaty a vypachnute odrhovacky spred 1989? Samozrejme takychto pripadov je viac, napr. keks ..ci heks? a jeho trubky na uvod "inspirovane" Cheerleader a i.
Mrzí ma, že s odstupom viac ako týždňa sa autor článku nebol schopný vyjadriť v diskusii k tomu, čo sme tu napísali ako komentár na ním publikované riadky. Minimálne v mojom komentári je jedna vecná otázka, ktorá si zaslúži odpoveď (tvrdenie autora, že rádiá v USA už neplatia autorom skladieb Beatles tantiémy). Bolo by milé doložiť zdroj autorovho tvrdenia. Ďakujem.
Zjavne zaplatený článok na objendávku. Okrem iných som sa pobavil na argumente, že "vysielanie skladby je v podstate promo interpreta, pomáha vypredať koncerty, predávať všetko, čo je s interpretom spojené a rádiá za to ešte platia." To je demagógia hodná Goebbelsa. Po prvé: Tým, že interpreti tvoria skladby, rádiá majú čo vysielať a vytvárať tak hudobný program pre poslucháčov, na čom si budujú svoju počúvanosť, vďaka ktorej môžu zarábať na reklamách. Čo by asi tak vysielali, keby nemali spevákov a skupiny a ich pesničky? Po druhé: Podľa logiky autora tohto demagogického článku aj vysielanie pesničiek zahraničných, väčšinou anglo-saských interpretov, ktorých naše rádiá denne z vyše 90-tich percent hrajú, je promo záležitosťou, pomáha im vypredávať koncerty a predávať všetko, čo je s nimi ako s interpretmi spojené. Toto slovenským rádiám nevadí? Prekáža im to len v prípade slovenských interpretov? Alebo za hranie zahraničnej produkcie aj na úkor domácej tvorby v slovenskom éteri, ktorý patrí štátu, dostávajú od zahraničných vydavateľstiev a producentských domov peniaze? Ja verím, že zákon bude schválený.
Je to nekvalifikovaný článok, od počiatočného tvrdenia, že
YouTube je zadarmo (čo myslíte, prečo je tam reklama) až po to, že je to nevýhodné pre poslucháča.
Poznámka: Skúsili ste niekedy textovať po slovensky? Viete v akej obrovskej nevýhode sme oproti angličtine ale aj češtine, Ak nie tak, skúste :-) Alebo skúste poslať do rádií obyčajnú otázku cez ich oficiálny kontakt na stránke,, či sa im dá ponúknuť nahrávka - čo myslíte - odpovie Vám niekto?
Som proti regulácii ako ju rieši diskutovaný zákon. No rovnako som proti nekvalifikovaným komentárom. Portál Radia.sk považujem za renomovaný priestor pre problematiku rozhlasového vysielania. Ale zverejnený komentár znižuje kredit tohto portálu.
Doslova pobavila neznalosť legislatívy a súvislostí: "Interpreti zarábajú teda i vtedy, keď doma ležia so založenými rukami a stanica pustí ich skladbu." Tantiémy (teda peniaze, ktoré prerozdeľuje SOZA - a ktoré SOZA vyberá od všetkých používateľov hudobných diel - televízii, rádií, usporiadateľov koncertov a podujatí, prevádzkovateľov diskoték či jukeboxov) - teda tieto peniaze - "tantiémy" - SOZA rozdeľuje nie interpretom, ale autorom piesní. Preto je v úvode odstavca citované tvrdenie vyslovene mimo.
Keďže sa problematike autorských práv venujem, zaujalo ma aj tvrdenie, že rozhlasové stanice v USA neplatia autorom piesní Beatles. Bolo by zaujímavé od autora článku doložiť zdroj jeho tvrdenia. Pretože pokiaľ viem tak dielo prestáva byť chránené 70 rokov po smrti posledného spoluautora a vtedy sa na toto dielo prestáva o.i. nahliadať ako na dielo, ktorému prináleží za každé použitie odmena. A Paul McCartney ako jeden z autorskej dvojice väčšiny piesní Beatles stále žije, John Lennon zomrel pred 35 rokmi, George Harrison v roku 2001, Ringo Star stále žije.
Proti zlému zákonu sa dá bojovať aj férovo. Riešiť ho nekvalifikovanou či zaujatou publicistikou je zlé. Mrzí ma, že som si ten komentár musel prečítať a aj to, že sa k nemu musím vyjadrovať.
To si pis, ze slovaci maju iny hudobny vkus ako cesi (mor...slez..). Ceska kultura je ovela menej otvorena, je uzavreta do seba. A v hudbe specialne vykazuje dokonca znaky sebestrednosti az xenofobie. Nechcem teda naznacovat, ze by slovenska hudobna scena (domaci vkus) bol na opacnom pole. Ale je to taky slabsi odvar tychto negativnych kulturnych znakov. Ale ta mensia miera sebestrednosti (=vacsia miera pomaly tendovat k svetovej kvalite,... misto zahnivani v smdutych vodach vlastni sebelasky...sic.) je tam poznat.
Predkladatelia by museli preukazat, ze na audio medialnom trhu s hudbou neexistuje konkurencia a teda ze niekto ma potencialne moznost trh ovplyvnovat, napr. brzdenim prisunu slovenskej hudby. Nikto sa ani len nepokusil nieco take preukazat, alebo dokonca poukazat, kto by tym uvedenym manipulatorom slobodneho vyberu posluchaca mal byt. Podla mna je do oci bijuce, ze na medialnom trhu (/audio sirene licencovanymi frekvenciami..) je pom,erne ostry konkurencny boj. Kto by si mohol dovolit pumpovat do posluchacov hudbu ktoru nepreferuju? Ako by dopadol?
Nie som zástanca povinných kvót, sú však v článku veci, s ktorými sa celkom súhlasiť nedá. Napríklad že SOZA je nejaký prežitok. Podobné organizácie majú aj inde a napríklad taká nemecká GEMA je oveľa horšia ako naša SOZA, GEMA mala problémy so Spotify, s YouTube a určite nie v mene autorov a interpretov, ale išlo im o vlastné záujmy. Súhlasím že 25 percent našej hudby je veľa, ale prečo rádiá nerobia pre našu hudbu takmer nič? Kedysi keď niekto vydal album, chodil na rozhovory do všetkých rádií, bola napríklad anketa Grand Prix Radio... Teraz však rádiá interpretov potrebujú, napríklad na Dohody či iné festivaly a akcie. 25 percent je veľa ale nejaké dve skladby za hodinu by určite nijaké rádio nepoložilo. Ďalej že skladba sa má brať ako reklamný spot, tak to je totálne zvrátený názor. To akože za vysielacie práva nebudú platiť televízie, ale bude platené televíziám že vďaka nim prišlo na Ligu majstrom ani neviem koľko divákov, klub za to bude predávať viac dresov a iných suvenírov, keď televízia odvysiela film, majú jej zaplatiť, lebo vďaka nejakému hercovi či režisérovi pôjde veľa ľudí do kina na nejaký aktuálny film? No a ešte rádiá a iné zdroje hudby... Doteraz nikde nie je napísané že Deezer či Spotify je budúcnosť, veď neexistuje jediná zisková hudobná služba a málo z týchto služieb sa zdá aj autorom a interpretom. Takýto stav večne trvať nebude. A vzťah týchto služieb a rádií... Prečo na vyspelých trhoch sú rádiá pre mladých obľúbené aj napriek tomu že tam tiež majú tieto služby a na Slovensku tieto služby majú rádiá zničiť? Vo svete vedia v čom je sila rádia, u nás nie. Kvóty je hlúposť, hlúposti sú však aj v článku
V čechách je najpočúvanejším rádiom Rádio Impuls ktoré hrá takmer výlučne domácu hudbu. Nieje dovod si myslieť že Slováci majú v hudbe iné preferencie.
Nemyslím si že kvóty ublížia poslucháčom, práve naopak dajú im možnosť objaviť slovenskú hudbu ktorej sa im nedostávalo. A zahraničný mainstream o ktorý ide lebo je dovážaný skoro zadarmo tiež nikto hrať nezakazuje, stále ho rádia budú mocť hrat až75%.
Povedzme si pravdu o poslucháčoch, priemerný poslucháč je iba konzument, počúva to čo mu hrajú, jedným uchom dnu druhým von, kludne to može byť aj amatérčina hlavne že to "hrajú", je velmi málo znalcov ktorý si posťažujú že ved tie rádiá hrajú len samé častušky.
Tiež v dnešnej internetu dobe tvrdiť že poslucháč bude ukrátený je mierne povedané nepravda a to je priznané chtiac nechtiac aj v článku:
"Kvóty pomôžu interpretom a ublížia rádiám a poslucháčom ktorí budú hľadať iné zdroje hudby a dnes to nie je problém." Tak naozaj kde je problém? Iba v majiteloch médíí ktorý chcú hrať len to na čo dostali výhodnú zlavu?
a presne o tom to je - niekde inde by to bol problém. ale u nás... Slovák si zvykne, lebo je taký a zvykol si už na horšie veci. preto sa nestane nič.
To verím, ze si pár nepocuvatelnych albumov vydal a teraz čakáš, ze ti to niekto bude hrať... Výhodou dneška je, že na toto si nik zvykať nemusí. Stanice s kvótami bude počúvať menej ľudí. Dúfať, že ľudia ostanú, keď bežná stanica miesto menej ako 5% bude hrať 20 a neskôr 25% je mimo.. Keď by ti niekto v reštike dal na tanier hovno, lebo to prikazujú kvóty, tiež to nebudeš jesť...
nebudeš veriť ale bolo ich zopár. a opakujem - toto nezmyselné nariadenie nikomu neublíži - pretože - rádia budú musieť hrať viac sk hudby a nám nezostane nič iné, len si na to zvyknúť. hádam si nemyslíš, že teraz všetci zrazu vypnú rádiá...
základom by mal byť zaujímavý moderátor...ktorý dokáže predať aj nepredajné...ako keď niekto predáva hrnce...ak má rádio dobrého človeka za mikrofónom, tak si poslucháč vypočuje aj Maťka z Hornej Dolnej...ak je tam len človek, ktorý ľuďom servíruje pikošky a klebety + hudbu, ktorej ani on sám nerozumie, tak sa bude rádio darmo hrať na profesionálne...nepredá ani Stinga a poslucháč si pustí radšej CD...:-)
o tom podnikani , majitel sukromneho radia bude hrat to co mu prinasa zis a bol by hlupak hrat nehratelne hluposti ktore mu zoberu posluchacov - zakaznikov . Ani pekar nebude piect chlieb ktory nikto nechce . Je predsa verejnopravny rozhlas ktory moze hrat cokolvek tak nech si tam slovenske akoze hviezdy hraju .
len k tomu, ze radia plnia koncerty a tak dalej - to je bohuzial nemeratelne, dnes uz aj prave kvoli tomu, ze najpocuvanejsim radiom moze byt pokojne spotify ci deezer alebo aj youtube. je doba internetu.
ale naopak, radio (95 percent komercnych urcite) je postavene na dvoch veciach. hudbe a moderatoroch. moderatorov platia, preco by nemali platit hudbu?
Vnucovať rádiám čo majú hrať - asi nie je správne. Či už je to slovenská hudba, ruská, mongolská, disko, metal, brutal... a podobne. Neviem si predstaviť žánrové stanice (napr. Rocková republika, One-Retro, Devín, Jemné... atď) odkiaľ zoberú toľko slovenskej (rockovej, retro, vážnej, pomalej,...) hudby. Ale sme až taká "veľmoc", že si môžeme dovoliť vytlačiť inú - ako slovenskú hudbu? Argument, že máme mnoho mladých sk skupín - neobstojí. Rádiá predsa nebudú hrať kdejaké "garážové" skupiny, ktorých obecenstvo tvorí 50 nadšencov.
Toto bude ako v socializme - v rádiách (resp. pri "kontrolovaných" diskotékach) boli povinné kvóty na československú, sovietsku hudbu (plus ďalší východný blok). Myslím si že to nie je správne a zvíťazí normálny rozum....
Koľko albumov si vydal?:D tvoje tvrdenia, ze kvóty neublizia nikomu sú scestné. V živote si nevidel žiadny reálny hudobný test a jeho výsledky... Videl by si ako je domáca hudba vnímaná a "obľúbená".
presne tak. autor tohoto pamfletu si nevidí daľej od nosa. Kvoty schvalia a neublížia tým nikomu, pretože sa budú týkať takmer všetkých staníc a kto je na rádio zvyknutý tak si ho zapne aj tak. možno sa bude viac preladovať, ale o osud sk staníc sa netreba bať. samozrejme, že prikázať niekomu čo má hrať nie je ok, ale ked sa už vie, že to prejde nemá cenu nariekať.možno budeme príjemne prekvapení.
Zase platený článok. Prečo by nemohli hrať SK hudbu? Ešte si do dnes pamätám ako rádio KISS hralo skladbu od Kristíny a cca r ok po ňom tú skladbu objavil Expres a spravil z nej hit.Veď nikde nie je napísané, že musíte hrať skladby od Durindu Ráža atď. máme málo mladých kapiek spevákov? Prečo by sa mali skladby opakovať do dňa aj 5x ? Je tu množstvo nových hudobníkov a nedáte im priestor. Skreslujete, že z hranej skladby zarábaju len SK interpréti. Zahraničný tiež.
Ak by neprišla napr SHS tak by sa tý speváci nepresadili tým pádom by tu nebola žiadna Mandolina ktorú v rádiach sa odohrala najmenej tisíc krát. Vo svete je bežné, že rádiá majú kvôty a nekrachlo kvôli tomu ani jedno. Je len na rádiách či budú hľadať aj medzi sk skladbami. Alebo ostanu stáť na mieste a len hrať to čo hraje rádio v Anglicku treb si uvedomiť, že rádio vytvára hit. Ak sa E2 nepáči tak nech to zabalí. Frekvencie rozvysielajú iný čo nebudú mať problém so SK hudbou.
podiel [%] celkovej počúvanosti
4. vlna 2023 + 1. vlna 2024 (kĺzavé dáta)
% populácie SR vo veku 14-79 rokov, počúval včera
% populácie SR vo veku 14-79 rokov, počúval minulý týždeň