Diskusia k článku Licenčná rada sa bude zaoberať prvými stanicami, ktoré chcú výnimky z kvót
Ja pocuvam slager. Ten nema ani zmysel kontrolovat..
Pragmatici to Rade pekne povedali, len škoda, že sa tieto info nedostanú k tým, ktorí návrh zákona vypracovali a odhlasovali jeho prijatie. Keby dali do zákona 10 percent, bolo by vcelku reálne väčšine vysielateľov túto kvótu naplniť a verím, že tak by sa vcelku naplnil aj zámer lobistov. Verím, že sa všetko prehodnotí a upraví, príp. zruší aj tento nezmysel...
Škoda že redakcia radia.sk zabudla na dobré zvyky, ktoré má napríklad pri vypočutiach predstaviteľov rádií pri výberových konaniach na voľné frekvencie a nepriniesli nám live video pri vypočúvaní rádií, ktoré žiadajú o výnimku čo sa týka hrania slovenskej hudby. Toto vypočutie je však pekne zmapované tu: http://medialne.etrend.sk/radia/radia-ziadaju-o-vy…
To je presne ono, hrá sa to, čo si ľudia žiadajú, tu žiadne kvóty nepomôžu. Rádiá si platia drahé call-outy aby zistili čo sa poslucháčovi páči, takže ak im vyjde ako hrateľných 10 slovenských pesničiek, budú hrať len tých 10, iba oveľa častejšie. Kvalita sa kvótami nezvýši, práve naopak...
Nechcem porovnávať to, koľko hudby vznikne na Slovensku a koľko vo Francúzsku, veď počet obyvateľov je u nás podstatne menší a tým pádom aj počet venujúcich sa hudbe. Ale musíš sám uznať, že tá kvalita francúzskej hudby, ktorá sa hrá pomedzi svetové hity, je hrozná. Aj keď pár výnimiek samozrejme je.
Výborný článok, ktorý presne popisuje situáciu vo Francúzsku:
http://www.bbc.com/news/world-europe-34422307
Treba si najskôr uvedomiť, koľko je frankofónnej hudby a koľko slovenskej. Ten podiel je neporovnateľný.
Vo francúzsku to nakoniec dopadlo tak, že všetky rádiá hrajú tie isté francúzske pesničky, takže variabilita sa nijako nezvýšila. Teraz uvažujú nad ďalším zákonom. Chcú zaviesť kvótu pre francúzske pesničky, ktoré nie sú v prvej desiatke. Celé kvóty sú len anomália, ktorá umelo núti hrať rádiá to, čo poslucháči nechcú počuť. Keby to poslucháči chceli, netreba žiadne kvóty. Jediná správna cesta je produkovať také pesničky, po ktorých je dopyt. Opačne to nebude fungovať. Poslucháč preladí, prejde na internet, Deezer, Spotify...
Netreba sa baviť o celosvetových hitoch, tam je jasné že ide o produkt, ktorý bol za nejakým účelom vytvorený. Ale skúsme sa baviť napríklad o francúzskej hudbe vo francúzskych rádiách, o švédskej vo švédskych, o poľskej v poľských... Veď to je z dosť veľkej časti katastrofa. A nikto tam nenamieta. A ešte hudba ako biznis a umenie... Každý jeden, alebo aspoň väčšina albumov, má skladby ktoré chcú producenti presadiť do rádií, ale aj skladby, ktoré hudobníci robili ako umenie. Zoberme si takú veľmi kritizovanú Rihannu, aspoň v týchto diskusiách. Odporúčam pustiť si jej posledný album. V hudobných službách je k dispozícii. Takmer nič tam nie je plánované ako rádiové hity. Dokonca si dovolím povedať že ide o ozaj dobrý album. Ale tu sa už dostávame mimo témy
Rádiá a hudobníci nemôžu byť na jednej lodi, pretože jedni sú presvedčení o tom, že vyrobili budúci hit a tí druhí sa im snažia vysvetliť, že to čo vyprodukovali musí mať určité parametre a veľa z nich to nie je ochotných akceptovať. SK muzikanti sa boja vyrábať "produkt", oni chcú robiť umenie. Pritom každému kto sleduje svetové rebríčky je dnes už jasné, že 80 percent toho čo tam je, je výsledok práce profi producentských tímov.
Nechcem teraz veľmi písať môj názor, aj keď možno ho naznačím, chcem však poukázať na neprofesionalitu o informovaní o tejto téme. Do správy alebo informácie podľa mňa vôbec nepatrí to, aby tam bol jasne čitateľný názor redakcie. Na to by mali byť určené komentáre. Nechápem tiež, že čo redakcia prípadne autor článku sleduje vetou že väčšina rádií môže na socpop zabudnúť. U mňa je slovo socpop v súvislosti so slovenskou hudbou veľmi neobľúbené, na rozdiel od Čechov si dovolím tvrdiť, že sme tu mali skutočných hudobníkov. Ktorí skladali skladby, hrali ich. A že bol vtedy socializmus? No žiaľ, ale ten ovplyvňoval nie len hudbu, ale všetko. Prečo nikto nehovorí o socpotravinách? Ináč, ak by radia.sk chceli byť profesionálne, nech urobia pár rozhovorov. Ako s ľuďmi z rádií, tak aj s hudobníkmi. A nemyslím len Ďurindu a spol, ale aj súčasných interpretov či producentov, ktorí sa aj bežne hrávajú. Ešte sa vyjadrím k nižšiemu komentáru, keď si niekto prenajme nejakú budovu a otvorí si tam erotický salón, majiteľ budovy to má právo zahrnúť, teda má právo do toho rozprávať. Tá budova patrí jemu. Frekvencie nepatria rádiám, ale štátu. Nepáči sa mi že to došlo do tohto štádia, ale prečo rádiá a hudobníci nemôžu byť na jednej lodi? No a vie si niekto predstaviť, keby sa kiná rozhodli že nebudú premietať slovenské filmy? Že obchody nebudú predávať slovenské potraviny? Tie percentá na slovenskú hudbu nie je správna cesta, ale nikto inú akosi nenavrhol a ak nebudú hrať slovenskú hudbu slovenské rádiá, tak kto potom? Povinné percentá sa mi, opakujem, nepáčia...
Otvor si obchod a niekto ťa v ňom donúti držať na viac ako 25% lukratívnej plochy nezmysly, ktoré vieš, že nepredáš. No musíš ich tam mať lebo zákon. Naozaj by sa niečo takéto páčilo alebo rozmyšľaš ako komunista?
Nedal by som žiadnu výnimku. Keď zákon tak ho musia všetci dodržiavať. 20% SK hudby nie je tak veľa a na druhú stranu spoplatnil by som hranie SK skladieb interpretom ako je to v zahraničí napr. 30€ - 50€ za mesiac. Potom to bude OK a interpreti si to môžu žiadať od SOZA /to je diera levova/.
podiel [%] celkovej počúvanosti
4. vlna 2023 + 1. vlna 2024 (kĺzavé dáta)
% populácie SR vo veku 14-79 rokov, počúval včera
% populácie SR vo veku 14-79 rokov, počúval minulý týždeň