Diskusia k článku Radioprojekt VII.-IX./2023: Počúvanosť jednotlivých staníc aj celých sietí je aj naďalej stabilná
Tak prieskumy slúžia primárne rádiám, ktoré na základe nich získavajú reklamu. Tá sa totiž prerozdeľuje podľa výsledkov => menšia počúvanosť = menej reklamy. Častejšie zverejňovanie výsledkov by umožnilo lepšie naprogramovať rádio, posunúť ho niekam ďalej - čo je vec, ktorá sa u nás zanedbáva.
Výsledky sú dôležite aj pre komunikáciu s poslucháčmi. Čiže napríklad Expres môže dávať na billboardy kampaň, kde uvedie "My sme jednotka", pričom to musí mať podložené aj verejne dostupnými faktami....
Aj keď Viva alebo Dobré Rádio patria pod mediálne domy, nemusí to znamenať, že tie príjmy z reklamy budú väčšie. Zadávateľ sa rozhoduje na základe počúvanosti a nič v zlom, málokto sa tam rozhodne inzerovať len preto, že niekam patria. Veľkí zadávatelia ich jednoducho budú ignorovať, reklamy na telekomunikácie tam asi nenájdeš.
Treba si dať základnú otázku, komu a na čo slúžia tieto prieskumy? Určite nie sú určené pre bežných poslucháčov. Tí počúvajú svoje rádio, alebo rádiá bez ohľadu na ich počúvanosť. Programoví a hudobní šéfovia majú iné prieskumy podľa ktorých sa riadia, oni fakt nepotrebujú výsledky každý týždeň. Žeby počúvanosť bola dôležitá pri riešení ceny za reklamu? To si tiež nemyslím. Napríklad taká Viva bude mať vždy viac reklamy, keď patrí pod zoznam ako také Dobré rádio, ktoré patrí pod Dobré média, tam nejakého pol percenta počúvanosti navyše nerieši absolútne nič. No a častejšie prieskumy by musel niekto zaplatiť. Kto by to mal akože financovať a prečo vlastne? My čo rádiám fandíme by sme možno radi videli výsledky aj každý týždeň, ale my nie sme ten dôvod, aby to každý týždeň vychádzalo. Jednoducho nie je dôvod
Tak holandský trh už sledujem dlhšiu dobu a ich meranie počúvanosti sa mi zdá byť na vyššej úrovni ako občasné zverejnenie výsledkov. Treba však povedať aj to, že v tých západných krajinách sa používajú audiometre, čo dáva výraznejšie presnejšie dáta.
Nie všade bývajú výsledky prieskumov každý týždeň. Nemecko, Rakúsko, tam je to podobne ako u nás. Napríklad v Británii budú výsledky RAJAR známe zajtra a tam to tiež býva zhruba raz za 3 mesiace. Takže nerob zo Slovenska niečo extra zaostalé. Sme jednoducho tam, kde sú aj iné, podstatne viac rozvinuté trhy. A na určovanie cien za reklamu to asi úplne stačí
Takto to vyzerá, keď tu funguje duopol. Tu chýba tretia mediálna skupina, ktorá by dokázala rozvíriť tieto stojaté vlny....
Aj Slovenský rozhlas by sa mohol vzchopiť a urobiť niečo s svojimi rádiami. Napríklad presunúť _FM výhradne na DAB+ a na ich frekvenciách spustiť poriadne rádio pre mladých, tak ako je to v Nemecku, Rakúsku, Belgicku alebo Holandsku. Rovnako ako zrušiť niektoré digitálne rádiá typu Litera alebo Pyramída a namiesto nich ponúknuť niečo iné. Jazzové rádio, rádio ponúkajúce výhradne Slovenskú hudbu.....
Prečo sa vlastne nerobí prieskum na týždennej báze? Napríklad v takom Holandsku to funguje a rádiá tam týždenne bojujú o prvé pozície....
Ako som už raz napísal,chybou bolo rozbitie FM siete po Anténe Rock a mal sa stanoviť maximálny počet staníc v jednej mediálnej skupine na dve. Ale taký Dutka by sa zbláznil a začal by poskytovať trápne rozhovory, že trh je malý a nie je tu priestor na tri skupiny, každý im kradne nápady....
Pokiaľ tu niekto argumentuje Dobrým Rádiom, Vivou alebo Bestom - akože majú byť konkurenciou, tak nie, nie sú. Rovnako ako niektoré regionálne a lokálne rádiá, ktoré skôr pripomínajú práčku na peniaze a fungujú s kreatívnym účtovníctvom.....
podiel [%] celkovej počúvanosti
2. + 3. vlna 2024 (kĺzavé dáta)
% populácie SR vo veku 14-79 rokov, počúval včera
% populácie SR vo veku 14-79 rokov, počúval minulý týždeň