menu
predchádzajúce
nasledujúce
spustiť rotovanie
zastaviť rotovanie

Stratégie: SRo - Holding moderných rádií

| Stratégie

Vytvorenie súboru moderných rádií je cieľom novej generálnej riaditeľky Slovenského rozhlasu Miloslavy Zemkovej. Akými krokmi to chce dosiahnuť sme sa opýtali v nasledujúcom rozhovore.

Po viacerých neúspešných voľbách ste napriek tomu, že ste v mediálnej brandži nepatrili k vyhláseným favoritom boli zvolená za generálnu riaditeľku Slovenského rozhlasu. Ako sa vám to podarilo?

Nastúpila som do rozbehnutého vlaku, kde sa od začiatku hovorilo o dvoch menách a o tom, či je zvoliteľný Ľuboš Machaj alebo Jaroslav Rezník. Zdá sa, že rada si nakoniec uvedomila, že to nie je o zvoliteľnosti jedného z týchto pánov, ale o tom, že rozhlas skutočne niekoho potrebuje a moje meno je to, na ktorom sa napokon dohodli. Pán Machaj je programovým riaditeľom, a podobne keby bol zvolený on, myslím si, že by si vedel predstaviť spoluprácu so mnou na manažérskej úrovni, pretože niekto tú inštitúciu riadiť musí. Dnes je asi predčasné hodnotiť, či to bolo rozhodnutie správne, alebo nie. V každom prípade to bola prvá voľba, ktorá sa rade podarila po nástupe a implementovaní nového zákona.

Čo vás osobne najviac motivovalo zaujímať sa o túto riadiacu funkciu?

Počas svojho života som už prešla rôznymi riadiacimi funkciami a niektoré veci sú pre mňa zaujímavé. Ale nie sú výzva. Slovenský rozhlas je tak náročný oriešok a komplexný problém, že keď som pochopila do akej hĺbky treba ísť a koho všetkého treba zapojiť, zrazu sa to stalo pre mňa výzvou.

Do akej miery vám pomôže vo vašej novej funkcii predchádzajúca práca pre Fun Rádio?

Rada by som zdôraznila, že som nikdy nepracovala priamo vo Fun Rádiu. Fun Rádio vytvorilo zaujímavý typ spolupráce niekoľkých médií a niekoľkých media representatives, ktoré sme pracovne nazývali holding. Boli to spoločnosti previazané zmluvne o spolupráci a jednotlivými dodávkami. Ja som šéfovala práve tomuto procesu. V momente keď to prestalo byť holdingom ma to prestalo zaujímať. Fun Rádio ako fenomén má isté postavenie na našom trhu a je absolútne odlišné od Slovenského rozhlasu. Z hľadiska programu nemienim a ani nemôžem presadzovať myšlienky z tohto rádia do prostredia Slovenského rozhlasu. Skôr by som chcela využiť možnosti, schopnosti a analýzy, ktoré som robila v tomto holdingu na úrovni koordinácie niekoľkých staníc SRo, aby si navzájom nekonkurovali, a aby vytvárali jeden stream a mali rovnakú stratégiu v jednotlivých oblastiach činností.

Nastane v rozhlase redukcia počtu zamestnancov?

Objektivizovať to bude personálny audit, navrhovala som novú organizačnú štruktúru, ktorá by zjednodušila finančné toky, administratívu aj samotné vysielanie. Náročnosť štruktúry na ľudské zdroje bude vo finálnej podobe o 25 až 30 percent nižšia. Nebudeme to však robiť v jednom časovom momente, nakoľko tie agendy treba na niekoho preniesť. Viem, že treba znížiť počet zamestnancov, ale každému som dala možnosť preukázať, že je kvalitný dobrý a vie prispieť k reorganizácii tejto inštitúcie. Niekoľkým ľuďom navrhneme radšej prechod do externého prostredia, keďže u nás nie sú využití na 100 percent, nemyslím tým však dlhodobé outsourcingové zmluvy, ktoré podrobíme auditu.

Spomenuli ste, že chcete vybudovať z rozhlasu súbor moderných rádií, aký je váš recept?

Rádiá SRo dnes fungujú spôsobom, akoby k sebe nepatrili. Všetky okruhy sú nastavené tak, že keby ste ich odtrhli od rozhlasu, zajtra môžu fungovať samé. Ide mi o to, aby sme činnosti, ktoré nemusia zabezpečovať samostatne špecializovali a zabezpečovali pre všetky rádiá. Dostaneme tímy, ktoré sa budú zaoberať profiláciou a obsahovou kvalitou jednotlivých rádií. Predstavujem si štandardné európske rádio verejnej služby, aj keď neporovnateľnou priepasťou je naša finančná situácia, o ktorej sme začali rokovať s Ministerstvom financií a dva-tri roky pôjdeme zrejme na krízový režim.

Ako budete riešiť pokles počúvanosti SRo?

Úsilím SRo v nasledujúcom období by rozhodne malo byť udržanie si súčasných čísiel počúvanosti hlavných spravodajských okruhov, skvalitnenie programovej služby a zvýšenie počtu poslucháčov umeleckého okruhu. Rovnako však treba pracovať na rozšírení počtu poslucháčov Rádia_FM [SRo3], kde vidím najväčšie programové rezervy.

Čo zmeny v programovej oblasti?

V prípade Rádia Slovensko je potrebné sústrediť sa na "omladenie" formy prezentácie verejnoprávnej služby a jej rozšírenie o moderné témy. Treba presne stanoviť hudobný formát podľa výsledkov špeciálneho prieskumu. V programovej skladbe musíme vyriešiť umiestnenie zábavných žánrov, aby nebolo v emocionálnej rovine Rádio Slovensko natoľko "smutné." Pri Devíne je potrebné sústrediť sa na skvalitnenie dopravného servisu, rozvysielať nové frekvencie, aby mohlo pokryť väčšie územie a obyvateľstvo a sústrediť sa v obsahovej náplni na kvalitu pri presnom špecifikovaní verejnej funkcie v oblasti šírenia kultúry a umenia. Mantinelový, čierno-biely formát Rádia_FM je na Slovensku ojedinelý treba síce nechať doznieť jeho zámer, aby poslucháč mal čas reagovať [ešte asi 2 - 3 zbery dát do úplnej výmeny skladby poslucháčov], no treba rátať aj s tým, že čierno-biely poslucháč štandardne nie je. Extrémny záber je typický pre mladšie vekové segmenty, preto v súčasnosti nevidím možnosť zaujať segment 30 - 39. Týmto problémom sa treba zaoberať, a tiež presnejšie formulovať funkciu verejnej služby v tomto rádiu pre mladých. Formát Rádia Regina sa osvedčil a naším cieľom bude posunúť nižšie vekovú hranicu jeho poslucháčov vyšším percentom zábavného žánru v programovej skladbe a úpravou jej dynamiky, ako aj priblížením programu skutočným potrebám prirodzených regiónov. Progresívne technické riešenie centrálne odpájateľnej a vysielateľnej lokálnej inzercie Slovenský rozhlas vôbec nepoužíva. A pritom práve tu je možnosť využiť informačnú hodnotu reklamy [čo je v košickom reťazci lacnejšie, čo hrajú v banskobystrickom divadle...]. V prípade Rádia Patria treba uvažovať o využití alternatívnych prenosových kanálov. A ďalšie fungovanie Rádia Slovakia International závisí od vôle štátu túto službu u SRo naďalej objednávať a platiť za ňu, pretože výroba programu a jeho vysielanie na KV stoja ročne 54 miliónov Sk a túto sumu nerozpočtuje na roky 2005, 2006 žiadne ministerstvo.

Ktoré nástroje chcete pri zmene programu a skladby poslucháčov využiť?

Naším cieľom je realizácia mapovacej štúdie, ktorá by mala byť zásadnou úlohou pre OMV SRo. Štúdia s nevyhnutnými call back prieskumami bude slúžiť na presné určenie rozsahu zamerania a záberu všetkých rádií. Úpravy programu musia byť kontinuálne. Výstupy do programovej štruktúry rádií na základe štúdie chceme zaviesť v druhom polroku tohto roka. Úprava programových štruktúr by mala nasledovať od roku 2007 každoročne.

A kedy sa SRo stane skutočne moderným holdingom rádií?

Musíme pracovať rýchlo a dynamicky. Verím, že v roku 2008 budeme mať najhoršie za sebou a komerčná konkurencia nás bude plne rešpektovať, budeme štandardnou inštitúciou s nálepkou inovatívneho a naďalej dôveryhodného rádia, každý deň uskutočňujeme mnohé čiastkové kroky. Je to proces, nie stav.

Ďakujem za rozhovor.

Zdroj: Vladislav Doktor, Stratégie

pridať príspevok  Diskusia k článku: 7 príspevkov

k777 (neregistrovaný, 194.1.0.xxx)
k777 (neregistrovaný, 194.1.0.xxx)
05.06.2006 09:51
0
0

Ďakujem za usmernenie.

Peter Lehotský (neregistrovaný, 213.151.218.xxx)
Peter Lehotský (neregistrovaný, 213.151.218.xxx)
02.06.2006 19:04
0
0

Súhlasím s tebou jedine v tom, že zaniklo dobré rádio. Celá premena je na pleciach pánov P. B. a B. K.. Ten prvý odkúpil 49% podiel v ragitme sro a jednou z podmienok bola zmena nazvu radia na B1. po troch mesiacoch vysielania zvyšných 51% odkúpil B. K. od pôvodných majiteľov. Všetci zamestnaci vrátane Oly Záblackej boli poslaní k vode. Ostalo len pár technikov... tož tak.

k777 (neregistrovaný, 194.1.0.xxx)
k777 (neregistrovaný, 194.1.0.xxx)
02.06.2006 10:44
0
0

ok, pripustam, ze niesom az tak dobre znaly tejto problematiky a nazor mam utvoreny na zaklade nie celkom podlozenych informacii tak sa zrejme mylim co sa pani Zablackej tyka. No nic to nemeni na fakte ze zaniklo dobre radio a vsetko okolo toho ci uz za tym stala O.Z. alebo hocikto iny z tej spominanej "bandy" (nemyslim skupinku M.Dzurindu :-))

k777 (neregistrovaný, 194.1.0.xxx)
k777 (neregistrovaný, 194.1.0.xxx)
02.06.2006 10:40
0
0

nuz 100 ludi 100 chuti. nevravim, ze nemozu byt lepsi, len som vyjadril obavy, ze zmeny povedu skor k horsiemu ako to u nas byva zvykom, pretoze ludia mnohe veci a hodnoty pochopili a chapu pri najmensom velmi divne. vsetko ovlada jedna banda a jej uniformne a konfoformne nazory. priklad STV - musim uznat ze co sa programovej struktury tyka je to posun vpred a k lepsiemu (i ked tazko porovnavat tieto dve institucie pretoze rozhlas si drzi svoje standardy a renome dlhu dobu) no vnutroorganizacne fungovanie v STV je velmi pofiderne - viem to od viacerych co tam pracuju a nedostavaju vyplaty aj pol roka a makaju v spravodajstve ako klucove osoby a podobne, a to nehovorim o dosadzovani (nie na zaklade kvality a schopnosti) a ostatnych praktikach

Peter Lehotský (neregistrovaný, 213.151.218.xxx)
Peter Lehotský (neregistrovaný, 213.151.218.xxx)
01.06.2006 21:25
0
0

Pokiaľ ide o Radio Ragtime a Olu Záblackú, strieľaš absolútne vedľa. Ola pokračovala v tom najlepšom čo RR malo a priniesla doň ďalšie prvky. So zmenou značky na B1 (k 1. 10. 1999) nemá nič spoločné, rovnako nenesie vinu za pretransformovanie B1 na oldies rádio (k 1. 1. 2000).

Aktuálne články

Počúvanosť
nedeľa, 24.11.2024
1.
21,36%   + 1,39%
2.
15,30%   + 1,09%
3.
14,33%   - 0,42%
4.
6,32%   - 1,74%
5.
6,16%   - 0,28%
Počúvanosť cez web a aplikáciu Radia.sk - 24.11.2024
podiel [%] celkovej počúvanosti
2. + 3. vlna 2024 (kĺzavé dáta)
1.
15,19%   - 0,29%
2.
12,19%   - 0,51%
3.
9,74%   + 0,08%
4.
9,22%   + 0,26%
5.
7,93%   + 0,23%
MEDIAN SK - Market & Media & Lifestyle - TGI
2. + 3. vlna 2024 (kĺzavé dáta)
% populácie SR vo veku 14-79 rokov, počúval včera
VII. - IX. etapa 2024
1.
30,1%   - 0,1%
2.
21,0%   - 0,2%
3.
20,9%   - 0,3%
4.
18,9%   + 0,5%
5.
15,1%   - 0,3%
MEDIAN SK, RADIOPROJEKT, VII.-IX./2024
% populácie SR vo veku 14-79 rokov, počúval minulý týždeň
Hranosť
46. týždeň 2024 11.11.2024 - 17.11.2024
1.
Album
Mark Ambor
Belong Together
2.
Album
Disturbed
The Sound Of Silence (Cyril Remix)
3.
Album
Hozier
Too Sweet
4.
Album
Eminem
Houdini
5.
Album
Shaboozey
A Bar Song (Tipsy)
34. týždeň 2019 26.08.2019
1.
Album
Shawn Mendes & Camila Cabello
Señorita
2.
Album
Daddy Yankee & Katy Perry Feat Snow
Con Calma
3.
Album
Billie Eilish
Bad Guy
4.
Album
Lil Nas X feat. Billy Ray Cyrus
Old Town Road
5.
Album
Katy Perry
Never Really Over