Ako sa darí Trnavskému rádiu v čase koronakrízy?
Úplne rovnako ako všetkým menším a stredným firmám. Znamená to, že situácia začína byť vážna, väčšina klientov kampane posúva, prípadne stornuje. Príjmy z reklamy sa radikálne znižujú. V našom prípade je reklama jediným zdrojom príjmov.
Dá sa povedať aký bol prepad za posledné dni?
Aktuálne okolo 85% a očakávame ešte väčší pokles. Nedá sa to však ale povedať presne, pretože niektorí klienti svoje kampane zatiaľ presunuli. Napríklad klienti, ktorí realizujú náborové kampane, vyčkávajú. Aktuálne je len veľmi málo prevádzok, ktoré môžu byť otvorené, a tí ostatní logicky neinzerujú, lebo nezarábajú.
Na druhej strane, ľudia sú doma, a to možno praje rádiu v tom zmysle, že poslucháči strávia s rádiom viac času. Zaznamenali ste takýto efekt?
Všetky aktivity, ktoré Trnavské rádio robí, napríklad, že sa pripája aj k iniciatíve #ostandoma, súvisia s dĺžkou počúvania. Ľudia sú minimálne na streame dlhšie, než pred krízou. Aj pri online aktivitách na sociálnych sieťach narástla spätná väzba v segmente mladších poslucháčov asi o 40-50%. To je teraz ale pochopiteľné.
Dušan Vančo - foto: Peter Lančarič
Všetkých to zastihlo nepripravených. Nik ešte donedávna nerátal, že niečo takéto príde. Prichádzate o príjmy z reklamy. Máte pripravený nejaký krízový scenár? Čo ak by to trvalo povedzme niekoľko mesiacov?
Ako malému regionálnemu projektu sa nám podarilo byť v plusových číslach. Máme preto malú rezervu. Bavíme sa však len o pár mesiacoch, v tomto nastavení možno o dvoch-troch. Technologicky sme na tom tak, že vieme dlhodobo vysielať aj bez internetového pripojenia alebo elektriny. Sme teda v línii médií, ktoré sú schopné fungovať, aj keby prišlo k hypotetickému kolapsu online informačných zdrojov. Eliminovali sme pobyt viac ľudí súčasne v štúdiu a nastavili bezkontaktné striedanie moderátorov a redaktorov. Nikdy tak nie sú v štúdiu viac ako dvaja ľudia. Moderátori dostali rúška, a každý z nich má samostatnú ochranu mikrofónu, ktorú dezinfikujeme, rovnako ako štúdio, a to niekoľkokrát denne. Aktuálny on air tím je poskladaný tak, aby nikto nemusel dochádzať vlakmi či MHD, takže je menší. Porady a konzultácie robíme výlučne online. Médiá sú v podstate tiež bojovníkmi v prvej línii, cítime to tak. My ako lokálne rádio cítime extrémny tlak na selekciu relevantných lokálnych informácií, pretože na sociálnych sieťach teraz prakticky všetko funguje ako zhluk ťažko filtrovateľných informácií, výziev všetkého druhu, a samozrejme aj podvodov. Vidíme to denne, ľudia si u nás overujú, čo na sieťach prečítali. Museli sme postaviť malý fact-checking tím. Ešte v polovici marca sme rozbehli živý regionálny news feed na webe. Všetko toto považujeme za síce vyčerpávajúce, ale dôležité.
Zatiaľ to ale trvá relatívne krátko. Čo by ale bolo o také 2-3 mesiace? Ustáli by ste to s tým programom, ktorý máte? Je tam predsa dosť hovoreného slova a nie je to lacné…
Od začiatku sme rádio nastavili konzervatívne. Napriek tomu sme už teraz museli pristúpiť k zrušeniu živého moderovaného vysielania cez víkendy. Sme malá firma, ktorá uvažuje ako väčšina malých firiem v tomto čase. Veľmi by nám pomohlo, ak by štát pochopil, že klasické médiá patria do strategického balíka, s ktorým môžu počítať. Sme predsa regulovaní jeho vlastnou legislatívou a robíme nezastupiteľnú činnosť v informovaní verejnosti na regionálnej úrovni. Kedykoľvek vieme predložiť výpis toho, čo robíme - a nemuseli by sme robiť. Naše aktuálne aktivity však považujeme za spoločensky dôležité. A ľudské.
Neobávaš sa ale toho, že aj keď opäť všetko začne fungovať, tak to bude mať nejakú nábehovú krivku? Nebude to hneď 100% a podnikatelia, ktorí predtým aj v rádiu nejaké peniaze nechali, budú primárne riešiť vlastnú existenciu. Tam by mohol byť pre rádiá problém, že ich ako prvé vyškrtnú z investícií - neobávaš sa o prežitie rádia?
Áno, pripravujeme sa na to, že malí klienti budú mať extra výhodné podmienky na kampane, niektorí dokonca pro bono, ak to vyhodnotíme, že takáto pomoc má konkrétny význam. V Trnave funguje komunitnosť a lokálpatriotizmus. Pomôžeme im, potom veríme, že aj oni nám.
Myslíš, že vám pomôže štát, teda, keď môžeme hovoriť všeobecne o regionálnych rádiách?
Budem sa opakovať. Ukazuje sa, že mediálna infraštruktúra a rádiový segment je dôležitý z pohľadu flexibility, rýchlosti a dôveryhodnosti. Nie všetci sú online, to je veľký omyl. V tomto smere už robíme niektoré kroky aj v spolupráci s Asociáciou rádií Slovenska a spoločne so sieťou RegioMedia, ktorej sme súčasťou. Hrá sa o čas. Ak malé médiá skončia z ekonomických dôvodov, ich reštart bude nemožný. Strata celého publika, ktoré sa rozdrobí, sa už nebude dať dohnať. Veríme, že na to štát rýchlo zareaguje.