Keď ste začali vysielať, tak si tvrdil, že ostanete rádiom s jednou frekvenciou a len v meste Trnava. Teraz sa chystáte aj za hranice mesta. Prečo ste sa rozhodli žiadať o ďalšie frekvencie? V minulosti bolo veľa príkladov staníc, ktoré na expanziu doplatili...
Rozhodnutie rozšíriť sa je racionálne, opierame sa o prieskumy, ktoré nám dva roky po sebe ukázali potenciál, a o realitu pokrytia. Stále si myslím, že expanzia malého rádia do neprirodzených regiónov zmysel nedáva. To, že sa voláme Trnavské rádio, nám dáva mandát pôsobiť v rámci Trnavského kraja ako celku. Spravodajsky pokrývame dianie v celej župe od začiatku vysielania, nejdeme teda robiť nič, čo by sme už i tak nerobili.
Aby sme to objasnili - o čo všetko budete žiadať v najbližšom výberovom konaní?
Kľúčová, možno až existenčne, je pre nás frekvencia 106,2 MHz v Trnave. Prax ukázala, že naša aktuálna frekvencia má limity. Napríklad? Nevieme byť rádiom prvej voľby pri dopravnom servise, pretože doslova za kopcom v niektorých obciach je problém. Frekvencia 106,2 vysiela z rovnakej kóty, má lepšie parametre, a tak bez akýchkoľvek ďalších nákladov oveľa efektívnejšie pokryje spádovú oblasť Trnavy. Z rovnakého dôvodu chceme požiadať aj o frekvenciu 93,4 MHz, ako alternatívnu možnosť zlepšenia pokrytia. Tiež sa uchádzame o dve frekvencie v rámci kraja, a to frekvenciu v Dunajskej Strede a v Holíči. V prípade Holíča nepoznáme subjekt, ktorý ju koordinoval, budeme preto riešiť priamo s licenčnou radou prípadné vzdanie sa žiadosti o jej pridelenie. Doposiaľ bolo džentlmenskou praxou medzi vysielateľmi nežiadať o individuálne skoordinovanú frekvenciu, toho sa držíme.
Spomínal si, že nová, silnejšia frekvencia v Trnave je pre vás existenčná.
Paradoxne má v súčasnosti Trnavské rádio najhoršiu možnú z trnavských frekvencií. V čase, keď sme rádio pripravovali, silnejšie frekvencie pre Trnavu nebolo možné skoordinovať. Pásmo je plné. Ktorákoľvek z uvoľnených frekvencií v Trnave, by nám reálne pomohla.
Teda, ak by ste získali novú frekvenciu v Trnave, jednu z dvoch spomenutých, svoju pôvodnú by ste nevrátili, ale prekoordinovali?
Podľa predbežných prepočtov by malo byť možné pôvodnú frekvenciu prekoordinovať bez degradácie. My v podstate chceme dokryť územie, na ktoré v minulosti trnavskému Rádiu Forte stačila jediná frekvencia 90,8MHz. Nič viac, nič menej. Vlastne by som to nenazýval expanzia, ale dokrytie regiónu.
Ak by licenčná rada nerozhodla vo váš prospech, budete hľadať vlastné frekvencie?
Je málo pravdepodobné, že sa nám podarí nájsť alternatívu s podobnými výkonmi. Navyše hľadanie frekvencií je beh na dlhú trať s neistým výsledkom.
Pred časom sme sa rozprávali o tom, ako koronakríza doslova vymazala veľkú časť príjmov rádií, teda aj vášho. Chcete expandovať aj napriek tomu, že tento cirkus, ktorý tu je, ešte neskončil a zrejme nejaký čas sa trh do normálu nevráti? Ak vôbec...
My sme rádio nastavili konzervatívne, či už z pohľadu personalistiky alebo financovania, a to zabezpečilo rozvoj po malých krokoch. Z istého uhla pohľadu, pri stave trhu a v dobe pandémie, by sa dalo povedať, že je to úspešný projekt. A my máme len dve možnosti. Buď ho zakonzervujeme, alebo ho môžeme skvalitniť. Pričom status „konzervácie“ neznamená udržateľnosť. Máme 11-členný tím, vlastné spravodajstvo, regionálny covid-reporting, dopravné spravodajstvo, vysielame z terénu v regióne, prenášame živé koncerty. To všetko sa dá robiť buď poriadne, alebo radšej vôbec.
Aký by mal byť ten nárast príjmov podľa vás, keď by sa vám podarilo pokryť kraj?
Máme vypočítaný potenciál nárastu. Presne vieme, prečo o dané frekvencie žiadame, pričom ako som spomínal, Trnava je kľúčová.
Aká je vyhliadka príjmov, keď nie je jasné, kedy pandémia skončí?
Možno to zvonku vyzerá idealisticky, no nie každý odvysielaný spot, znamená zárobok. V našej firemnej stratégii je silno zakotvený brand purpose, často a pro bono pomáhame lokálnym projektom. Celý rok je veľmi rozkolísaný. Skepsu na chvíľu vystriedal optimizmus, no vzápätí sme zažili augustový prepad, ktorý bol okolo 70%. Stále vidieť, že klienti váhajú, či spustiť jesennú inzerciu.
Zarobíte si na seba, či to dotujete?
Rádio našťastie nedotujeme, iba ak našim vlastným časom.
Kedy by ste nové frekvencie spustili, ak by ste ich samozrejme dostali?
Zatiaľ to vyzerá tak, že o frekvencie bude boj, aj preto, že ide o sadu po dvoch sieťach One Rock a Jazz. Už to, že zanikli sieťové rádiá, je pre mňa osobne dosť silným ukazovateľom nasýtenosti trhu. Neviem si celkom predstaviť investora, ktorý s nadšením minie tisíce len na udržanie siete pri živote. V prípade Trnavy je záujemcom aj jeden z našich bývalých investorov, s ktorým sme nakoniec Trnavské rádio nerozbehli. O frekvenciu žiadal už v jesennom konaní, nezískal ju, teraz sa zrejme stretneme proti sebe. Technologicky sme pripravení. Ak získame trnavskú frekvenciu, vieme ju spustiť okamžite po získaní príslušných povolení. Krajské do mesiaca.