Počas prvej vlny pandémie sme všetci dúfali, že to v lete zmizne a postupne sa vrátime do normálu, no situácia je ešte horšia a trvá príliš dlho. Ako sa za to obdobie zmenilo fungovanie u vás?
Počas prvej vlny to bol šok, no vysporiadali sme sa s ním. Vyladili sme CSR (Corporate Social Responsibility) program na pomoc regionálnym firmám, koronakríza nám ukázala, ako ho robiť lepšie. Postupne sa príjmy z reklamy stabilizovali, no vzápätí prišla druhá vlna a chaos s opatreniami. Mnoho firiem, s ktorými sme spolupracovali avizujú, že budú vďačné, ak vôbec prežijú. Nábeh bude ešte dlhší a partnerov schopných inzerovať ešte menej.
Je jasné, že sa to na ekonomike výrazne odrazí. Už ste museli reagovať aj napríklad zoštíhľovaním v programe? Máte prípadne pripravený krízový scenár? Lebo zatiaľ to nevyzerá tak, že sa normál čoskoro vráti.
U nás sme urobili možno opak, ako by sa čakalo. Počas skríningového testovania sme rozšírili spravodajstvo cez víkend a zefektívnili prácu tímu. Aj napriek pandémii chceme rozšíriť pokrytie v rámci kraja, pretože krajský infoservis robíme už takmer dva roky. Spustili sme vlastný dopravný servis s bezplatným číslom. Ak by sme to nemali robiť naplno, tak radšej vôbec. A tomu podriaďujeme fungovanie, nezaoberáme sa plakaním nad stavom veci, ale aktívne hľadáme príležitosti, ako to zvládnuť s čo najmenšími odreninami.
Mnoho sa teraz hovorí o pomoci, resp. nepomoci štátu v období pandémie. Ako je to v prípade rádií? Pomohol vám nejak štát napríklad aspoň preplácaním nákladov na mzdy?
Systém pomoci nie je efektívny, nemohli sme sa naň spoľahnúť. Pritom pri médiách stačí málo, napríklad zadanie štátnych kampaní do regiónov. Okrem toho, že regionálne rádiá majú zaujímavý zásah, je to veľmi adresná a konkrétna pomoc. Vôbec nejde o akési dotovanie podnikania, aby som to pomenoval jasne, ale o účelovú pomoc nasmerovanú do regiónu transparentným spôsobom. Napríklad presne opačne sme my ponúkli pro-bono vysielanie kampane R-O-R, hoci sme nemuseli, a aj sme ju odvysielali. V intenciách platnej legislatívy máme v pláne pomôcť s očkovacou kampaňou.
Aká je teda vaša vyhliadka na najbližšie mesiace? Už je jasné, že to nebude krátke obdobie...
Otázkou je, koľko to celé bude trvať. Regionálne rádiá zväčša nemajú kampane veľkých zadávateľov, takže ak malé a stredné firmy schopné inzerovať skončia, je logické, čo bude nasledovať. Cítime však akési zomknutie frustrovaných podnikateľov, aj preto, že žijú v úplne rovnakom chaose, ako my, a tak verím, že to spoločne zvládneme.
Nehrozí, že sa z vás stane samohrajka?
Budem sa opakovať, ale lokálpatriotizmus u nás funguje, nedá sa skopírovať. Vďaka nemu to zvládneme a verím, že k osekávaniu programu nepríde. Pre nás je rádio od začiatku vášeň, a preto aj v tejto neľahkej situácii sa snažíme robiť čo najviac vecí vo verejnom záujme. Podnikanie je už iba akosi popri tom.