O lokálnu 100W frekvenciu 92,6 MHz v Bratislave má záujem spoločnosť Music Gallery Group, za ktorou je známy bubeník Martin Valihora, ktorý by rád obnovil vysielanie Rádia Jazz. Uvedená frekvencia je koordinovaná pri Dunaji, na petržalskej strane a pokrýva okrem časti Petržalky i Staré mesto. O plánoch sme sa rozprávali s Martinom Valihorom.
Prečo ste sa rozhodli uchádzať o licenciu na vysielanie Rádia Jazz?
Tým, že sa tomuto žánru venujem a fungujem v ňom celý život - je to moja oblasť, a to nielen ako hudobníka, organizátora kultúrnych podujatí, promotéra festivalov atď. Zároveň mám záujem tejto našej hudobnej komunite, svetu priniesť niečo viac, než len kultúrny zážitok. Keď som v minulosti chcel začať študovať muziku, dostať sa do hudobného sveta, zažiť svoje sny, a to sa mi do veľkej miery podarilo, tak sa niečo z toho snažím preniesť aj do našej krajiny. Snažím sa prispievať v rôznych smeroch a dostať trochu aj slovenskú hudobnú scénu na mapu sveta.
Beriete to ako súčasť skladačky svojho pôsobenia v hudbe a kultúre, to chápem, no tradičné médiá už majú inú váhu ako v minulosti. Sme v dobe nových médií. Nestačilo by byť napríklad len online?
Práve v tomto období sú klasické médiá v éteri oveľa dôležitejšie. To je ale len jedna stránka veci, druhá vec je, že tu také rádio nie je a je tu komunita ľudí, ktorí do tej mozaiky kultúry uvítajú rádio, čo sa venuje tomuto žánru. Platí však, že jazzové rádio nie je len o jazze, to nie je len žáner, ja tomu hovorím, hudobná platforma všetkých hudieb sveta, je to križovatka žánrov, so spoločným menovateľom takej tej pravosti interpretácie a ľudského genius loci. Tú atraktivitu konkrétneho médiá dáva samotný prevádzkovateľ a ja to rádio nevnímam ako nejaký obchodný artikel sám o sebe, to by bolo v úplne inej rovine, takto bude napojené na všetky moje ďalšie aktivity. Ja to rádio vnímam ako záruku kvalitnej dramaturgie.
Dnes ale i rádiá s oveľa širšími formátmi majú problém uživiť sa a často ich majitelia dotujú z iných aktivít...
Ja myslím, že pomaly ako národ i kultúrne dozrievame. Jazz by mohol mať u nás štatút ako v ktorejkoľvek veľkej metropole, ktorá má svoje jazzové rádio, kde za tým ľudia idú ako za hodnotou, čo je jednak dôležité pre kultiváciu spoločnosti a patrí to aj do tej mozaiky kultúry v hlavnom meste, je tu šanca aby sme tomu dali spoločenský rozmer i biznisové hľadisko. Je tu veľká komunita, čo takúto hudbu vyhľadáva a pre nich vieme byť relevantným partnerom. Rádio budeme propagovať, keď vznikne, a to nielen v hudobných médiách, ale v akýchkoľvek médiách i mainstreamových, aby tomu ľudia dali šancu, a verím tomu, že to môže nabaľovať publikum.
Celá kultúra teraz trpí. Rádiá však mali ťažké ekonomické časy aj v období pred pandémiou. Teraz sú pre nich tie časy extrémne ťažké a prichádzajú aj o tie drobné. Teraz napriek tomu všetkému, a teraz myslím vyslovene na tú ekonomickú stránku, chcete spustiť nové rádio. Budete to mať postavené na nadšencoch, čo budú pracovať bez nároku na honorár, či ako to chcete uživiť?
Špeciálne v tomto období, keď je pandémia, byť fit nie je len otázka fyzickej stránky. Dôležitá je aj psychika. Práve kultúra vie zmierniť úzkosť a tlak tejto doby. Koľko mesiacov s covidom už fungujeme a pozrite sa, čo sme prijali za tú dobu za normálne. Ja som si urobil taký vlastný prieskum u partnerov, ktorí ma podporujú, či podporujú celkovo kultúru, nielen mňa a boli nadšení, ak by tu takýto projekt bol. Nenazval by som to úplne novým projektom pre mňa, je to len nové médium pre projekty a aktivity, ktoré už fungujú veľmi dlho. V tejto chvíli mám finančný model, ako to začať a naštartovať a následne by som ho chcel nielen udržať, ale aj developovať ďalej. Takéto rádio by ani nemalo byť o zisku. Mala by to byť verejno-prospešná spoločenská aktivita, ktorá dáva, je užitočná, formuje…
Neobávate sa, že by covid mohol byť dlhším problémom a všetky podujatia dlhší čas jednoducho nebudú?
Všetko čo sa týka covidu je pre všetkých problém. Nemôžeme ale vidieť len problémy, musíme hľadať východiská. Keď je problém, robíme v malom, keď nie je problém robíme vo veľkom. Fungovať musíme. Nemusíme hneď žiariť, môžeme tlieť, ale keď príde ten správny vietor, tak ten oheň rozdúcha. Naopak, práve v tejto dobe, je priestor pre médiá v éteri, alebo online, keď sa nemôžeme stretávať a socializovať na koncertoch. Myslím, že komunita, ktorá vyhľadáva kvalitne relácia programy to veľmi uvíta. Dá sa to prepojiť aj so živými koncertami, ktoré môžeme prenášať do éteru.
Takže tá idea je na začiatku začať s pokrytím z jednej frekvencie pre Staré mesto a časť Petržalky, lebo tá frekvencia ďaleko hrať nebude a časom možno dokryť mesto?
Idea je začať ako mestské rádio. Určite sa chceme neskôr rozširovať, s tým plánom do toho ideme. Rádio bude súčasťou mozaiky toho nášho organizmu, čo robí kultúrne podujatia a festivaly. Chceme rásť ale organicky, nie nasilu. Preto začíname v malom.
Budete už na začiatku low cost kde nebude hovorené slovo, ako pôvodné Rádio Jazz? Teda len počítač s hudbou alebo budete mať klasické štúdio a robiť aj moderované vysielanie?
Nechcel by som len jukebox, ale médium, kde sa poslucháči, nazvem to, že stretnú, odokryjú príbehy ľudí, ktorí sa v tomto žánri pohybujú. Chceme aby sa ľudia dozvedeli, že kde sa čo deje, aby si tam mohli vypočuť oznamy všetkých dôležitých kultúrnych podujatí a prispieť ku kultúrnej osvete cez túto platformu Rádia Jazz. Nebudú chýbať rozhovory a hudobné relácie či live prenosy koncertov.
Kedy by ste chceli začať vysielať, ak by tento projekt dostal zelenú?
Radi by sme začali začiatkom budúceho roka.
Prečo by ste to mali dostať? O frekvenciu je veľký záujem...
Jazzové rádio tu nie je, pričom v každej veľkej metropole je. Odzrkadľuje to vyspelosť spoločnosti, ktorá dáva priestor aj niečomu inému, ako mainstreamu a zároveň je tu šanca vytvoriť reálny kvalitný produkt, nakoľko sa mu budú venovať ľudia z branže, ktorí majú skúsenosti a rozumejú tejto hudobnej oblasti a nielen nadšenci jazzu.
Ste aktuálne tvárou Rádia Jazz, kto okrem vás na tom spolupracuje?
Mám okolo seba ľudí, s ktorými robievam festivaly, ľudí so skúsenosťami z rádií, televízií. Je mi jasné, že to musí byť podkuté odbornosťou aj preto, že to nebude len online, ale s vlastnou frekvenciou.
Keď sa vrátime späť, ako ste vnímali to pôvodné Rádio Jazz?
Vnímal som to fantasticky. Akurát bola to len hrajúca stanica, bez hovoreného slova. Teraz chceme do toho dať aj o niečo viac.
Ako sa ako hudobník a možno aj budúci prevádzkovateľ rádia pozeráte na kvóty na domácu hudbu?
Domáca hudba patrí do rádia, no každé direktívum je zásahom do slobody. Priestor pre domácu hudbu by mal byť vytváraný do takej miery, ako je o ňu záujem.
Takže by to množstvo malo byť organické?
Tá organickosť hudbe tiež pomáha. V zásade by si každý mal možnosť určiť koľko a akej hudby.
Je vôbec možné naplniť vysielanie jazzového rádia 25% percentami domácej hudby aby bolo atraktívne a zaujímavé?
To je výzva, nielen pre rádio, ale aj pre samotnú hudobnú scénu aby tvorila hudbu hodnú vysielania v rádiu.
Držíme palce pri prezentácii projektu pred licenčnou radou.