Prečo ste sa rozhodli ísť do úplne nového projektu rádia Energy?
Z troch jednoduchých dôvodov:
- Pretože nás, ako ľudí so skúsenosťami v branži, oslovilo samotné NRJ (Energy)
- Pretože sme si projekt osvojili a je jednoducho fantastický!
- Na Slovenskom rádiovom trhu nie je stanica, ktorá je vyslovene pre mladých.
Prečo práve Energy?
Budeme sa opakovať – pretože je to fantastický projekt, asi najlepšie čo v súčasnosti na svete existuje pre mladých.
Energy je formát pre mladých. Práve takéto formáty to majú v dnešnej dobe najťažšie. Mladí ľudia už nepočúvajú rádio, lebo im nevyhovuje. Hudbu prijímajú z nových médií, kde si sami vytvárajú svoju vlastnú, na mieru šitú dramaturgiu. Neobávate sa nezáujmu cieľovej skupiny a neúspechu?
Akosi sa to nemení. Pri každom novom projekte sme počúvali tie isté pochybnosti... Keď sme štartovali Expres, boli to zaručené argumenty, že trh je už obsadený a formát Expresu nemá šancu presadiť sa. Keď sme vytvorili Vivu, boli to opäť zaručené analýzy, že rádio má byť buď oldies, alebo súčasné, mix nemôže fungovať a už vôbec nie v spojení s poslucháčom senzibilným na slovo. Nie sme prekvapení, že rovnaké pochybnosti sa objavujú pri nástupe nového projektu Energy (NRJ). Nové veci majú vždy zaručených oponentov. Ale aby sme odpovedali – iste, obávame sa, avšak nie nezáujmu cieľovej skupiny – Energy je absolútne v línii ich potrieb aj vkusu, nového zážitku, vrátane platforiem. Nie sme naivní a vieme, že dnes už rádio nie je ani zďaleka tá krabica, na ktorej sa ladia stanice v FM pásme. Budeme tam kde sú naši poslucháči.
Čím chcete zaujať mladých ľudí?
Cieľová skupina Energy je v rozpätí 18-35 rokov. To je pomerne široké spektrum záujmov, potrieb aj vkusu. Preto by sme nepoužívali pojem „zaujať“. Budeme s našimi poslucháčmi žiť, a popri tom ich predovšetkým baviť. Koncept našej stanice je totiž bezvýhradne o tom, že neobsahuje žiadnu politiku, náboženstvo, drogy, alkohol, cigarety a už vôbec nie násilie, alebo program, ktorý by mohol viesť ku konfrontáciám. Budeme sa veľa rozprávať s najväčšími hviezdami aj s našimi poslucháčmi. Budeme sa hrať a budeme hrať. Podujatia, koncerty, súťaže a to čo nás zaujíma keď už máme plné zuby politiky a politikov, ale napriek tomu nám nie je jedno, čo je so životným prostredím, čo jeme a ako sa cítime. Najhlúpejšia veta takzvaných múdrejších, ktorú poznáme, keď sa posudzujú problémy mladých, znie: „Ja keby som mal tvoje problémy...“ Energy je o zábave, ale nie sú jej ľahostajné pocity a problémy mladej generácie.
Stanice skupiny NRJ v zahraničí, napríklad v blízkom Rakúsku alebo aj v Nemecku, sú prevažne tanečné. Hrajú novú hudbu, od rádiového „kalerábového“ popu smerom do tanečnej muziky. Slovenský poslucháč je však skôr popový až rockový, ako popový až tanečný. Ak by Energy na Slovensku vzniklo, ako by vyzerala jeho hudobná dramaturgia? Čo by ste hrali?
Ou, ou, ou! Vaša charakteristika, ktorá sa odvoláva na „kaleráby“ je asi o inom – ibaže by sme považovali hudbu Eda Sheerana, Pink, Beyoncé, alebo z našich takého Majka Spirita či Kaliho iba za to, čo nazývate kaleráby. Iste, je to širokospektrálna, takmer masová kultúra, ale ak sa obzrieme, tak podobné hodnotenia si vo svojich časoch vyslúžili aj Beatles, ABBA alebo Rolling Stones či Elton John, pretože ich hrali všetky rádiá na celom svete. To vymedzovanie sa na fajnšmekrov, ktorí uznávajú len klavír Theloniousa Monka a hru Benyho Andersona považujú za brnkanie nám nesedí, nepovyšujeme sa, ale ani neponižujme našich interpretov. A ak to chcete presne definované – formát Energy bude CHR POP.
Aký program plánujete? V akých časoch bude moderované vysielanie?
Najlepšie asi popíšeme charakteristiku programu ak povieme, že to bude plne moderovaný program v čase od šiestej ráno až do polnoci. Popolnočný slot bude predovšetkým o hudobných setoch a backselleroch programu, resp. toho najlepšieho k čomu sa chcú „noční vtáci“ vrátiť.
Ranné vysielanie je výkladnou skriňou rádia. Máte už o ňom nejakú predstavu?
Všetko sa vyvíja, aj rádio. Čo bolo včera dogmou je dnes už len odporúčaním. Takže, áno, ranné vysielanie je dôležité, ale ani pre nás to už nie je jediný Prime time. Ráno je ráno – naštartovať, rozohriať, dobre naladiť, niečo občas poradiť. A potom je to popoludnie – veľa hostí, interview, hry, súťaže, všetko naživo a aj s kamerami v štúdiu – Radiovision je jeden z trendov. Okrem aktívneho prepojenia na sociálne siete, podcasty, ale aj paralelný online stream.
Rádio One, ktoré nedávno zaniklo, stavalo na tom, že nemalo rannú show. Práve naopak, hralo „žiadne kecy ráno”, čiže len hudbu. Viete si predstaviť takéto ráno v Energy? Dovolili by vám to Francúzi?
Keby sme boli cynickí, tak povieme, že je vidieť, prečo asi to rádio zaniklo. Rádio je rádio, nie je to Spotify, Deezer a ani Podcast Hub. Je aktuálne s Vami tu a teraz, cítite ho v každom časovom znamení, predpovedi počasia aj v najnovšom hite, ktorý vyšiel práve dnes. V hosťovi, ktorý hovorí, že ledva dobehol do štúdia, lebo trčal v zápche, ktorá ešte trvá a tešíte sa z toho, že ste sa dovolali, aby ste sa spýtali svojho speváka ako sa má. S Francúzskou centrálou sme riešili skutočné a funkčné nápady, vysielacie samovraždy do toho nepatria.
Do akej miery vám francúzsky franšízor dovolí robiť si veci „po svojom”, teda podľa vašich predstáv? A ktoré veci sú zasa tie, ktoré musia byť tak, ako ich Francúzi určia?
Predovšetkým – vstupujeme do veľkej a noblesnej spoločnosti a pretože to robíme rovnako s nadšením ako pokorou, s vďakou prijímame čo je v ponuke – know-how v hudobnom formáte a programingu, podpora v marketingu a obchode. Asi najsilnejšie bude postavenie vo svete sociálnych sietí a vôbec online priestoru. Máme možnosť povyberať to, čo najlepšie vyhovuje slovenskému poslucháčovi, jeho mentalite aj temperamentu. Medzi rádiami v sieti NRJ sú rozdiely – inak znie Fínske Energy a inak Švajčiarske či Egyptské. A tak je to správne. Všetky rádiá siete sa navzájom podporujú a vymieňajú si skúsenosti s tým najlepším čo oslovilo ich poslucháčov. Máme slobodnú voľbu pri výbere, ale úplne samozrejme za to aj zodpovedáme. Existuje len málo tabu – ale tie sú striktné a nevyjednáva sa o nich – žiadna politika, náboženstvo, násilie, sex, drogy, alkohol. Naopak – tolerancia a porozumenie sa vyžadujú. Ostatné je naša voľba, ktorú konzultujeme. Takže, ak vyhodnotíme, že naše publikum miluje Eda Sheerana – tak na otvárací a ďalšie koncerty dohodneme s centrálou NRJ, že na Slovensko príde Ed Sheeran (ak sa konečne skončí táto čudná pandemická doba, samozrejme).
V 90-tych rokoch bolo rádio „veľká vec” a mnoho mladých ľudí sa chcelo stať rádiovými moderátormi. Dnes už rádio nie je tým, čím bolo vtedy a vidno to aj na mladých ľuďoch - vôbec sa nehrnú do rádia. Sotva stretnete mladého človeka, ktorý by túžil stať sa moderátorom v rádiu. Mladé talenty jednoducho nie sú a toto trápi aj mnohé existujúce stanice. Ako sa s týmto faktom chce vysporiadať slovenské NRJ? Plánujete moderátorov hľadať na konkurzoch? Alebo ich sami budete aktívne hľadať v iných rádiách a priamo ich oslovovať s ponukou na spoluprácu?
Nikto tu generácii matiek nepodal tabletky proti rodeniu talentov, ani tých rádiových. Samozrejme, že talenty tu sú. A vôbec sa nebojíme nezáujmu. Kto z nich by ignoroval možnosť ísť sa vyškoliť do centrály vo Francúzsku, byť pri živom interview s Justinom Bieberom, vidieť ako sa robí veľké rádio a potom zažiť atmosféru NRJ Awards, alebo NRJ DJ Awards? Človeku sa až rozbúcha srdce a spotia ruky keď si predstaví, že toto všetko by mohol robiť potom aj doma v Energy Slovakia.
Prezraďte nám niečo z „pozadia” projektu. Kto sú autormi projektu slovenského Energy?
Projekt Slovenskej stanice Energy sa rodil naozaj dlho. Teraz, vo finále, sú to už bezmála tri roky. Je to spoločná práca Slovákov a ľudí z vedenia v Paríži. Tu nemá nikto väčšie, alebo menšie zásluhy, aj navonok nepatrná drobnosť bola dôležitá. A ešte stále nie sme na konci. Až po udelení licencie sa začne tá skutočná práca – od projektu prejdeme k realizácii. V Paríži je nachystaný marketingový tím na spoluprácu so slovenským tímom. Okolité, ale aj tie vzdialenejšie stanice siete budú participovať na uvedení nového – slovenského člena do siete a na trh. Vrátane takých vecí ako je koordinácia programu interpretov a svetových DJ-ov, aby mohli prísť za slovenským publikom. Samozrejme, aj tí naši budú zapojení, je to výnimočná príležitosť pre všetkých. Musíme však rátať s takými faktormi ako je momentálna situácia s pandémiou. Bude to veľmi komplikovaný rok na spustenie stanice, ale každý sa na to nesmierne teší.
Kto je investorom a s akým finančným balíkom sa chystáte na štartovaciu čiaru?
Je to veľká investícia a má viacero vrstiev – od nefinančných vkladov v podobe podpory, know-how, záväzkov do budúcnosti až po tie peňažné. Poskladali sa na to centrála, zakladatelia aj slovenskí finanční investori, ktorých projekt nadchol rovnako ako nás. V konečnom dôsledku bude však stanica Energy Slovakia v slovenských rukách ako súčasť medzinárodnej siete NRJ.
Rozhlasový reklamný trh pre súkromné rádiá na Slovensku je presýtený. Mnohé, aj už etablované stanice sa trápia s prežitím. Trh nevygeneruje dosť peňazí na ich prevádzku. Neodrádza vás to od zakladania nového rádia v takýchto podmienkach?
Nedisponujeme informáciami, žeby bol reklamný trh presýtený. Vždy je to otázkou ponuky a dopytu. Ak súčasný reklamný trh ponúka produkty, o ktoré nemajú inzerenti záujem, pretože nemajú dostatočný výkon, tak potom sa zdá, že trh je presýtený. Spolu s Energy Slovensko však prinášame celú škálu nových produktov, vrátane prostredí, v ktorých bude konzument programu oslovený (tu už zámerne nehovoríme poslucháč). Okrem toho je sieť NRJ vysokovýkonný nadnárodný subjekt, ktorý komunikuje s globálnymi inzerentmi priamo – príkladom je napríklad Apple. Z celosvetových kampaní tak ide priamo odštep príslušnej stanici v danom štáte čo už je samo o sebe významný zdroj príjmov, ktorý by bez účasti v celosvetovej sieti nebol možný.
Máte vytvorený finančný plán? Vychádza vám v ňom, že z reklám pokryjete náklady na prevádzku a ešte aj niečo zarobíte?
Presne tak ako hovoríte v otázke ☺. Áno.
Dovoľte otázku ohľadom spoločnosti RADIO FORMAT CONSULTING. Táto spoločnosť už v minulosti mala pridelenú licenciu na vysielanie Rádia Elán. Rádio ste však nikdy nerozvysielali. Prečo sa vám to vtedy nepodarilo?
Je to jednoduché – v tom čase bolo na úspech projektu potrebné aspoň 50%-tné pokrytie. Tento cieľ sa nepodarilo naplniť a tak projekt stratil opodstatnenie. Preto aj v súčasnom licenčnom konaní kladieme dôraz na to, aby sme získali tie frekvencie, o ktoré žiadame. Akékoľvek oklieštenie pri objeme a rozsahu projektu Energy nemá zmysel a projekt je nerealizovateľný.
Neobávate sa, že to „nerozvysielanie” rádia Elán bude rada pri rozhodovaní o pridelení licencie zohľadňovať ako neschopnosť žiadateľa? Nemáte obavy, že by ste práve kvôli tomu mohli v licenčnom konaní skončiť ako neúspešný žiadateľ a odísť bez licencie?
Toto nie je otázka, na ktorú by sme mali odpovedať, pretože rozhodovanie je v rukách Rady. Ale ak môžeme niečo dodať – tí, ktorí teraz stoja za Energy tu rozvysielali veľké projekty akými bol Expres, alebo Viva, a to by azda mohlo zavážiť pri posudzovaní či zvládnu veľké a úspešné veci. Väčšie rádiové projekty tu doteraz neboli.
V obchodnom registri vám vo firme koncom septembra pribudli dve nové mená. Dušan Budzák, ktorý je jeden zo zakladateľov Rádia Expres. Po predaji Expresu prevádzkoval Rádio Viva, ktoré prišlo o licenciu rada mu ju nanovo neudelila. Následne spoluprevádzkoval Rádio Viva Metropol, no projekt po čase opustil. Milan Sedláček sa zasa spája s médiami z čias vlády Vladimíra Mečiara. Prečo ste ich pribrali do firmy? Aké úlohy majú v rámci projektu? Čo by mali do neho priniesť?
Sú súčasťou tímu práve preto, že majú skúsenosti s veľkými projektami a aj medzinárodnú reputáciu, ktorá urobila dojem na centrálu vo Francúzsku. Hoci „de jure“ pristúpili do projektu až v septembri, boli „de facto“ pri ňom od začiatku. A k ich osobám - Dušan Budzák bol hlavným vyjednávačom pri zrode projektu Rádia Expres s medzinárodnými investormi a preto sa stal aj prvým predsedom predstavenstva a Generálnym riaditeľom Expresu. Túto pozíciu prenechal nástupcovi až potom, keď Expres pomohol vyviesť z počiatočných ťažkostí. Jeho ďalšie rádio Viva bol úspešný projekt, o ktorý sa v minulom období strhla bitka práve preto, že bol úspešný. A spôsob, akým mu nebola obnovená licencia, skôr zodpovedá praktikám, ktoré dnes vychádzajú na povrch, keď sa zatvárajú prokurátori a sudcovia. Milan Sedláček je skvelý odborník, moderátor s obrovskými skúsenosťami. Je významným členom aj kvôli jeho televíznej a „video“ praxi. Kárať ho, že viedol úspešný televízny projekt v čase, keď tu bol predsedom vlády Mečiar, je rovnako bizarné ako spájať všetky rádiá a televízie s Mečiarom len preto, že oni vysielali, keď bol on na čele vlády. Navyše, keď práve médiá k jeho odchodu napokon prispeli najviac. Ich osoby projekt Energy výrazne posilnili. Tím je dnes kompaktnejší a lepší.
V jesennom výberovom konaní 2020 žiadate o 35 frekvencií. To zaručuje slušné multiregionálne pokrytie. Do akého času by ste ich všetky dokázali reálne rozvysielať?
Na takúto odpoveď je potrebné veriť, že sa situácia s pandémiou nezhorší. Ak sa bude vyvíjať priaznivo, náš pôvodný štart naplánovaný na 31.8.2021 by mal byť splnený. A veríme, že aj s Edom Sheeranom na otváracom koncerte...
Akú máte predstavu o číslach počúvanosti? Aké čísla si viete predstaviť v parametri „počúval včera” a do akého času by ste ich chceli dosiahnuť?
V rozpätí 11-14% v horizonte troch rokov.
Máte zmapovaný trh? Vychádza vám v ňom, že Energy naplní vaše predstavy o číslach počúvanosti?
Iste, trh máme zmapovaný, ale neriadime sa len prieskumami toho čo je, ale aj trendami čo by tu mohlo byť, keby to tu bolo. A tam by sme mohli byť ešte optimistickejší ako sú naše ciele. Dôvod je jednoduchý – lebo to, čo je Energy, tu zatiaľ nie je.
Pokiaľ by ste nemali k dispozícii franšízu na značku a formát NRJ od Francúzov, išli by ste do toho s nejakým iným - vlastným konceptom? Ak áno, aký formát by to bol?
Takto sme neuvažovali. Robíme projekt Energy, o iný nemáme záujem a pochybujeme, že na trhu „preddohodnutom“ medzi domácimi hráčmi, ktorí ešte aj v tejto technologicky vyspelej dobe vyhodnocujú počúvanosť nie podľa toho, čo poslucháči počúvajú, ale podľa toho, čo si pamätajú, pretože im to takto po starom vyhovuje, by mal v takomto prostredí šancu iný projekt ako silný hráč zvonku, ktorý netrpí predsudkami a nie je viazaný podprahovými dohodami. Je načase otvoriť svetu okná a vpustiť dnu čerstvý vzduch. Pomôže to dokonca aj tým, ktorí začali trh rádií betónovať a zostali ležať chorí na posteliach, v ktorých sa cítia bezpečne. Aj keď sa tomu najprv budú brániť.
Ďakujeme za rozhovor.