Diskusia k článku Komentár: Rádiá budú od nového roka znieť výrazne horšie. Vďaka kvótam
@ Kray
Všetky informácie, ktoré ako "laik" píšem sú z rozhovorov s marketingovými šéfmi mainstreamových rádií, čiže s profesionálmi. Ak si porovnám ich posledné vyjadrenia, tak všetci okrem Expresu to považujú za útok. Avšak Expres, aj keď v minulosti bol otvorne proti, ale najnovšie sa vyjadril "My si vieme s kvótami poradiť. Vieme, ako na to"! Ja v týchto slovách, žiadne sťažovanie na kvóty nevidím.
Ty si zrejme zamestnanec nejakého rádiá, keď ich tak obhajuješ a nechceš prijať názor iných poslucháčov . Ja Ti Tvoj názor neberiem, ale považujem za dôležité informovať o veciach aj z iného uhla pohľadu a nie jednostranne. Vedel som, že sa "chytíš" na to, že rozhovor bol z roku 2009, avšak prečítaj si to viackrát a zistíš, ako to reálne beží v rádiách, lebo sa to nezmenilo :-). Expres je preto stále jednotkou medzi mainstreamom, lebo vsadil na VIAC SLOVA a MENEJ HUDBY!
Ja som robil v strojárskom priemysle, nikoho to nezaujímalo, poprepúšťali nás a buď sa na trhu uživíme alebo nie. Firma, kde som robil zanikla, lebo jej dlhovali 5 x viac než ona dlhovala iným, ale nemala hotovosť, nemala na výplaty. Zákony sme museli dodržovať, či sa nám páčili alebo nie. To isté platí pre rádiá.
Čiže, treba zdôrazniť, že ak si rádiá prenajímajú štátnu frekvenciu, tak zákony pre nich platia rovnako ako pre ostatných (tak ako v strojárstve, či sa nám to páči alebo nie, buď prežijú alebo zaniknú)!
Patrím do tej skupiny, ktorá tvrdí, že mainstreamové rádiá majú vysoký podiel na tom, že je pokrivený hudobný trh. Všetko riadia teraz manažéri a neviem, či vedia hrať aspoň na jeden hudobný nástroj???
Poďme sa radšej baviť o týchto veciach. Napríklad o tom, že urobiť slovenskú pieseň sú galeje, či sa dá vôbec urobiť dobrá pieseň, alebo, že ak nám mainstreamová rádiá denne púšťajú 20-40 rokov staré "hity", či sa vôbec vyznajú v slovenskej hudobnej scéne. Aj aj tam vznikli výborné veci, ale rádiá sa v tom zrejme nevyznajú, keďže púšťajú dookola stále to isté (podľa mňa je to marketingový zámer). Košickú scénu napr. úplne ignorujú, tak nech sa nesťažujú. Ináč, rád poradím každému rádiu - na Youtube je toho dosť.
Najskor k tomu rozhovoru, prosim ta, ved to je 8 rokov stare, to co tu vytahujes v roku 2017? A ak nevies, tak radio Expres bolo jedno z najvacsich kritikov kvot, tak neviem, ako si prisiel na ten nezmysel, ze Expres nekritizuje kvoty, to ma normalne pobavilo :) Uz si pocul o tom, ze vnimanie ludi, sa postupom casu meni a ludia skor vnimaju radio ako prisluchove medium? Tak radia sa k tomu prisposobuju a preto je aj hovorene slovo ine, ako bolo pred casom. Napr. v 90 rokoch, ludia pocuvali kazdy detajl, kazde slovo v radiu, ale dnes to neplati. Ok, beriem to ako tvoj laicky pohlad na vec, ale ako posluchac jednoducho nevidis do "kuchyne", ako sa vari profesionalne radio. Tvoj prieskum sice robila profesionalna agentura, ale prosim ta, neporovnavaj ho s drahymi mapovacimi studiami, ktore sa robia pre radia. Prave preto, ze radio je biznis, tak ponuka presne len to, co ludia chcu pocut. Rovnako tak, ako napr. v Tescu kupis iba urcite druhy vyrobkov, ktore zakaznici kupuju, nenajdes tam tie, ktore sa nepredavaju, funguju aj radia, ponukaju len to, co ludia chcu pocut. Takze, ak to co pises, pokladas za svoj nazor, tak to beriem, nazory maju ludia rozne, ale bohuzial, realita je tomuto nazoru vzdialena. A to nemyslim v zlom.
@ Kray
Vtip je práve v tom, že ja som vstúpil do tejto diskusie práve preto, lebo realita je celkom iná. Viacerí si neuvedomujú, že tu ide o tvrdý biznis a tu neplatí logika, emócie ani nejaké umelecké kritériá. Ja operujem s prieskumom, ktorý je na internete a robila ho profesionálna agentúra. V prípade mainstreamových komerčných rádií je to proste čistý biznis. Všimni si, že nik z ich top-manažmentu žiadne výsledky prieskumu neuverejnil. Jednoducho preto, že sú to marketingové prieskumy, teda nie také, ako sa robia vo vede a technike. Manažment rozhoduje, aké dáta si tam vloží, a preto to nikde na verejnosti neobstojí (to je interná vec ich biznisu). Prečítaj si pozorne nasledujúci rozhovor so šéfom Expresu, ktorý to jasne objasňuje:
http://medialne.etrend.sk/marketing/sef-programu-e…
Takže Kray, toto je realita, lebo to nehovorím ja, ale šéf Expresu (navyše pred pár rokmi)!!!
To je výborný rozhovor, lebo tak ako ja aj bežný človek ľahko pochopí, ako to funguje v biznise rádií. Takže ihneď porozumie, že prečo napríklad z top manažmentov mainstreamových rádií jediný Expres sa nesťažuje na kvóty (nešetrí na ľuďoch, hudba je v rádiu až na piatom mieste, atď.). Šéf programu Expresu jasne rozdeľuje rádiá na "rádiá" a "samohrajky". Nemôže to povedať priamo, takže zjednodušene povedané okrem RTVS celú konkurenciu zaradil medzi rádiá - samohrajky. No a tieto "samohrajky" majú logicky problém s kvótami. Všimni si, že článok je aktuálny aj resp. práve dnes.
Ak si všimneš, ja som nikdy nepovedal, že považujem zákon za správny a chápem, že situácia obzvlášť v menších rádiách je komplikovaná. No, ak si uvedomíš, že situácia sa od toho rozhovoru so šéfom Expresu nezmenila, tak takýto zákon vznikol práve vďaka správaniu "samohrajok", ktoré pokrivili hudobnú branžu. Na druhej strane si myslím, že ak by rádiá lepšie poznali slovenskú scénu, tak by mali o niečo menej problémov aj "samohrajky".
Ja ta neobvinujem, ale zjavne nepises realitu. Prosim ta, ty tu operujes nejakym jednym prieskumom, ktory je v porovnani s tymi, ktore si davaju radia robit, uplna nula bodov. Tie prieskumy si radia robia tak, ze im vyjdu v nich uplne detajly, nie len hudbe, ale celkove spravanie posluchacov. A Slovenska hudba ma v nich cervene cisla - inak povedane, ludia ju nechcu pocuvat v 25 % kvotach a ked sa berie celkove vysielanie tak je to 33% percent pri komercnych radiach. Ved napis do hociktoreho profesionalne robeneho radia, nech ti napisu ako ludia reaguju na SK hudbu a potom uz snad nebudes operovat jednym prieskumom, ktory navyse nic nehovori...
@ Kray a @ no name
Podľa výsledku prieskumu (26.1.2017, http://medialne.etrend.sk/) z 2 073 respondentov vo veku 14 – 79 rokov sa najviac respondentov vyjadrilo v duchu, že chápe! dôvod zavedenia kvót a aj ich podporuje! Navyše 41,9 percenta opýtaných sa vyjadrilo, že nezaznamenalo zavedenie kvót na slovenskú hudbu a zvyšok respondentov ich registruje.
Nerozumiem, že ak ľudia majú iný názor vo fóre, tak ich hneď niekto automaticky obviní, že sa nevyznajú v chode radia (Kray) a majú si ho založiť (no name)? To si má akože tisícka ľudí založiť rádio len zato, že slobodne napíše do fóra iný názor?
25 % kvoty na Slovensku su absolutny nezmysel, mozes pisat co len chces.. A takym ako Durinda a spol, co tie kvoty donemoty obhajuju, tiez nikto nediktuje to, co maju hrat na ich koncertoch, hraju to, co ludia - ich fanusikovia chcu pocut, tak nech sa nevyjadruju do chodu radia, ked o tom zjavne nic nevedia..
Kuric sa vyzná? Kedy mali Vidiek naposledy hit? Prečo si nezaloží rádio on alebo ty Štefan? Ak chceš pomáhať mladým hudobníkom - nech sa páči - založ stanicu a hraj tam len mladú sk hudbu. Ked tomu tak veríš, chod do toho a nemrhaj čas vypisovaním na nejaké fora. Potom, ked to urobíš, tak zistíš, že to tvoje rádio nikto nepočúva. Durinda to isté - chce pomáhať mladej hudbe? Nech urobí rádio, nie spoza rohu kaziť biznis ostatným.
Ešte štatistika:
http://medialne.etrend.sk/radia/kvoty-v-radiach-ma… :: Kvóty v rádiách majú viac zástancov ako odporcov, ukazuje prieskum
Možno že nezmyselný zákon je potrebný v nezmyselnej situácii v rádiách, lebo ak si nestranná osoba prečíta názor frontmana Vidieka Kurica, ktorý je osobnosť a vyzná sa, tak čo si má myslieť (citujem z rozhovoru s ním):
Miesto kvót treba urobiť čosi iné – vymeniť rozhlasových dramaturgov.
Na Slovensku je toľko kreatívnych mladých ľudí, ktorí vymýšľajú zaujímavé pesničky, že by mali byť hviezdami.
Lenže dramaturgovia ani nechyrujú, že existujú. Nechodia na festivaly ani na koncerty. Sú leniví. Nevedia, čo sa páči mladým ľuďom, a tak kvóty priniesli len to, že sa ešte viac hráva starý Elán, nových hudobníkov si nik nevšíma.
Zdroj: https://dennikn.sk/635806/kuric-roky-hlasal-ze-kto… :: Kuric (Karol Sudor nedeľa 22. januára 2017 18:00 )
Prepáč, dal som do tých viet málo "irónie", nakoľko celý ten zákon je podľa mňa nezmysel, ktorý sa skôr či neskôr výrazne zreálni.
a hlavne pravdivý. Už sa úplne pokazili aj rockové rádiá, čo som nečakal. Taký Aligator sa už nedá vôbec počúvať. S tým rádiom som nadobro skončil.
predpokladám, že si nejaký starý dedo, ktorý v mladosti namiesto toho aby pracne zháňal platne Led Zeppelin, Deep Purple, Pink Floyd atď. ako mnohí Tvji rovesníci radšej v rádiu počúval Grúňa, Konárika a poodbný humus, ktorý hrali v tom čase v komunistickom rádiu. A to Ti zostalo dodnes.
Rád by som videl, teda počul akékoľvek rádio, ktoré by malo mať v A rotáciách 20!!! skladieb. To je dosť veľký nezmysel
To si napísal úplne presne: "má takmer stále nejakú slovenskú skladbu v A rotáciách". Podľa kvót by to malo byť 5 skladieb z 20! Expres se*ie na celé kvóty... A takisto na nejaký vkus či názor akýchsi "poslucháčov".
Vkus celej generácie nevychádza z toho, či je skladba americká alebo slovenská, ale či sa skladba páči alebo nepáči. Expres má takmer stále nejakú slovenskú skladbu v A rotáciách, takže okrem svetových skladieb sú aj slovenské, ktoré sa páčia
Osobný "vkus" nekopíruje vkus celej populácie...
Osobne si radsej vypocujem slovensku ako cudziu pesnicku
@biscuit
Ja pouzivam stale svoje krstne meno na rozdiel od Teba, ktory pouzivas nick susenych keksov :-) - ak si vsimnes, tak som aj zaregistrovany v radia.sk - prepáč, že raz píšem s mäkčeňom a raz bez :-)
Urobim vynimku a budem osobny: Ja som upozornil na jednu vec, ze velmi vela radii ignoruje postu, takze nove pesnicky a nazory nemaju sancu. Nie kazdy je hned majster sveta! Aj ti, co hraju v NHL museli raz zacat - preco by to iste nemohlo platit aj v hudbe. Nerozumiem, preco utocis proti mladym kapelam, spevákom a spevckam, resp. proti nam, ktorí chceme, aby radia hrali to, co chce my my a nie iba to, co im prinasa reklamne plochy. Preco sa pripajas k tym, co ich ponizuju. Ty si nejaky hovorca radii alebo co? Preco ma stale systematicky prekrucas???? Preco robis vetrolam a stale zdoraznujes, ze sukromne radia si mozu robit co chcu, teda ja ponizovat, klamat, robit diletanstke prieskumy? Ty si nejaky nepriatel novych pesniciek, ked robis cenzuru, za ak niekto napise do radia, tak je automaticky neuspesna nula a ako si vôbec dovoluje radia tym otravovat ??? Prečo si vlastne nezaložíš svoje internetové rádio - dnes je to prakticky zadarmo a automat ti bude robit playlisty.
Aspon sa nesnaz pisat pod inym nickom, si lahko odhalitelny :) ty si akoze fakt myslis, ze radio zacne hrat amatersku nahravku natocenu niekde v skusobni na smartphone typu Lenovo? Potom si fakt uplne mimo a je s tebou zbytocne stracat cas.
@biscuit
Kde ty prosím ťa žiješ, keď píšeš: Od toho su tu vydavatelstva :-)
A kde si čítal, že som napísal, že sú povinné? Držme sa pravidiel diskusie.
Opatovne si opat napisal esej na pol strany s nulovym obsahom plnu tvojich dojmov. Ziadne sukromne radio nie je povinne udavat nejaku adresu, na ktorej by nadejni svk interpreti mali ponukat svoje skladby. Od toho su tu vydavatelstva. Amaterske dema zahra akurat _FM v programe Demovnica a mozno nejake lokalne radio. O tych prieskumoch som ti to napisal uz nizsie. Urobi sa mapping study, kde sa posluchacov podrobne pytaju, ako si predstavuju zlozenie playlistu (stare veci vs novinky, zahranicne vs slovenske, rock vs pop vs dance). na zaklade toho sa zostavi vzorec playlistu a az do dalsej studie platia pravidla dane prebehnutou studiou. To znamena, ze ked posluchac povie v prieskume, ze max. 10% pesniciek ma byt slovenskych, tak to tak zostane a nenasadi sa ani o 1 slovensku vec viac.
@ biscuit a @snehulienka :-)
Projekt radia.sk považujem za jeden z najvýznamnejších informačných systémov na podporu pôvodnej slovenskej tvorby. Predpokladá sa preto aj vecná diskusia, ktorá je založená na tom, že ak je tvrdenie proti tvrdeniu, názor proti názoru, neznamená to, že sa diskutujúci budú navzájom za to demagogicky napádať prekrúcaním faktov a odvádzaním pozornosti od témy diskusie.
Moje príspevky sa striktne držia témy diskusie. Ak si ich pozorne prečítate, tak ja som z reálnej praxe na základe skúseností desiatky hudobníkov a interpretov upozornil bez emócií a vecne (!) v podstate na fakt, že:
a) hlavne mainstreamové komerčné rádiá nekomunikujú so svojimi poslucháčmi z oficiálnych firemných kontaktov a telefónov (na internete majú len všeobecné info@xxxx.sk alebo kontaktný formulár na ktoré vôbec nereagujú, telefóny na 95% nik nedvíha)
b) komerčné rádiá nemajú uvedené žiadne kontaktné údaje na kompetentných pracovníkov alebo pravidlá, kde im môžu ich poslucháči ponúknuť pesničky, t.j. pôvodnú slovenskú tvorbu - nezabúdajte, že kapely a interpreti sú poslucháči, ktorí im ponúkajú produkt. A rádia sa tak správajú napriek tomu, že majú pridelené verejné licencie
c) ak niekto uveril, že komerčné rádiá hrajú len to, čo sa páči ľuďom a že si na to robia prieskumy medzi ľuďmi (čo pravidelne tvrdia ich marketingoví manažeri v médiách), tak v praxi kapely a interpreti ihneď zistia, že to vôbec nie je pravda, lebo rádiá vopred odfiltrujú pesničky už len z toho dôvodu, že sú slovenské, interpreti nie sú známi, spevák má málo rokov, a pod.
Samozrejme, súkromné rádiá si môžu robiť čo chcú, no ak zhrniem a), b) a c), tak toto nepovažujem za trhové správanie, lebo sloboda a rovnosť na trhu majú mať aj kapely a interpreti! A to sú väčšinou mladí ľudia. Alebo si myslíte, že mladí nemajú právo bojovať o uplatnenie sa v hudobnom biznise? Nie je to určitý spôsob cenzúry a diskriminácie?
Nezabúdajte, že rádia majú pridelené verejné frekvencie a poskytujú služby verejnosti. Odmietanie korešpondencie a komunikácie s poslucháčmi, hudobníkmi a interpretmi preto svedčí skôr o neprofesionalite a zle odvádzanej práci. Som zvedavý, čo by im na to povedali ich majitelia, keby o tom vedeli. V súkromnom priemyselnom sektore je niečo také nemysliteľné, pričom pesnička je rovnako trhový produkt ako každý iný. Hudobný trh na Slovensku je v porovnaní s priemyselným poriadne pokrivený, Keby tu platili základné pravidlá slušnosti a vzájomného sa rešpektovania, neboli by potrebné žiadne kvóty. Podľa mňa správanie veľkých rádií má na tom značný podiel a neuvedomujú si, že tým uškodili menším rádiám. odhliadnuc od už zmienenej skutočnosti, že bránia iným - hudobníkom a interpretom prístup na trh, t.j. zarobiť si, urobiť kariéru atď.
Na záver otázka pre Biscuita a Snehulienku - priatelia, vôbec nerozumiem, čo má spoločné moje upozornenie na nevychovanosť zamestnancov rádií blokovaním korešpondencie s poslucháčmi (hoci ide o oficiálne firemné kontakty rádií) s tým, že by som mal vedieť, "ako sa mapujú playlisty" alebo dokonca, že by som si si mal "založiť Youtube a čakať až budem mať stotisíc lajkov". No a už vôbec nerozumiem, že v čom "obviňujem celý svet, že je proti slovenskej hudbe" (pozrite si horeuvedené body a) až c) - ak už tak "obviňujem" len niektorých zamestnancov niektorých rádií) ? Je to tvrdenie proti tvrdeniu a ak si to vážne myslíte, tak ja vám neberiem.
Bud nemas ani potuchy ako funguje formatovanie radia na zaklade mapping study a nasledne vzorcovanie playlistu alebo cielene klames. tvoj prispevok je kazdopadne len snoska nezmyslov/klamstiev
Rádio je súkromná firma a tak si môže do prieskumov dávať čo chce a ako chce. Ak chceš ľudom dokázať, že tvoja pesnička je dobrá, tak si urob vlastný prieskum zadarmo. Zaves ju na youtube a ked bude mať 100tisíc lajkov tak ten link aj s pesničkou pošli hudobným dramaturgom. Garantujem ti, že do prieskumu ju vtedy dajú. Netreba tu vyplakávať , ale rozmýšľať nad tým ako sa to dá a nie hned obvinovať celý svet, že je proti slovenskej hudbe.
@LuboTS
Do tejto témy sa nerád púšťam, ale v praxi to žiaľ tak nefunguje.
Z overeného zdroja mám tieto informácie: (nemôžem menovať, lebo im nebudú hrávať piesne - a zmieňujem to bez ich súhlasu kvôli objektivite diskusie)
a) prieskumy, sú veľmi drahé, takže rádiá do nich primárne nedávajú to, čo sa páči ľuďom, ale dávajú do nich len to, čo si najskôr vyberú sami, čiže čo sa páči im :-)
b) konkrétne v praxi to beží tak, že oni rozhodnú, že do prieskumu dajú len pesničky v angličtine a argumentujú, že ich poslucháči slovenské piesne nechcú. Alebo nechcú riskovať a neznámych autorov do prieskumu nedávajú vôbec (a to aj vtedy, keď ich veci úspešne hrajú iné rádiá).
c) Taktiež, ako som už uviedol, na ponuky piesní sa ani len neunúvajú odpovedať, až na svetlé výnimky. Zrejme popredu vedia, že sa ľuďom nebudú páčiť?
V technike a vede sa takéto prieskumy považujú za nerelevantné a neobjektívne.
podiel [%] celkovej počúvanosti
4. vlna 2023 + 1. vlna 2024 (kĺzavé dáta)
% populácie SR vo veku 14-79 rokov, počúval včera
% populácie SR vo veku 14-79 rokov, počúval minulý týždeň