Diskusia k článku Kvóty ešte viac zasahujú do formátov rádií. Licenčná rada nelogicky zamietla všetky žiadosti o výnimky
To je nezmysel. Nikto nikomu nič za hranie neplatí. Jediné čo sa príležitostne deje je, že ak rádio chce interpreta na nejakej svojej akcii tak sa dohodnú na nižšej cene a podpore napríklad nového singla.
nemal som na mysli, ze verejnopravne by ali niest vyluicnu zodpovednost za vyhladavanie novych talentov a komercne vuobec. Iba si myslim, ze verejnopravne by mali niest vaecsiu zodpovednost (podstupit to riziko) ako komercne. Alebo inak. Mam pochopenie, ked sa komercne tejto rizikovej cinnosti obavaju. Verejnopravne nemaju pravo sa obavat, maju "za zadkom" koncesie.
Tvoja PEKNÁ MYŠLIENKA má ešte jednu "drobnú" PREKÁŽKU: KORUPCIU!
Prečo, myslíš, "veľké" rádiá dookola omieľajú zopár odporných S*AČIEK? Lebo im za to niekto PLATÍ - buď VYDAVATEĽSTVO (na faktúru) alebo INTERPRET (z ruky do ruky).
Akokoľvek KVALITNÝ PLAYLIST 1000 skladieb by si teda zostavil, rádiá oň ani nezavadia, pokiaľ... pokiaľ neZAPLATÍŠ!
Takže tak. https://www.youtube.com/watch?v=eVeyB-oihsI
Najskôr by tí hudobníci museli ponúknuť kvalitu. Nemôžeš vysielať pesničku, ktorú si niekto nahrá v domácom štúdiu za 1000e a má zlý zvuk. A je jedno či ide o malé alebo veľké rádio. To, že nejakú pieseň bude hrať lokálne rádio neznamená, že si kapelu niekto všimne a zrazu bude mať hit. Dnes je kopa možností ako sa presadiť a ja som presvedčený o tom, že sociálne siete v kombinácii s dobrým nápadom pomôžu mladým hudobníkom viac ako hranie v jednej malej stanici s takmer nulovou počúvanosťou. Tam si ich môže všimnúť vydavateľstvo / dobrý producent. Ver mi, že niektorí ľudia z tohto biznisu aj u nás majú nos na talenty a vedia s nimi pracovať. Najskôr ale o sebe treba dať vedieť - a čím originálnejšie, tým lepšie. Posielať zle znejúce demá kade -tade emailom to nestačí.
Nesnaž sa mi nahovoriť, že 4 - 5 piesní od miestnych hudobníkov by zruinovalo lokálky. Pamätám, ako sa Maduar presadil cez rádio Family, no tiež ako sa hrali v regionálkach (Forte, N, Flash, DCA, Rontinus či Rebbeca) piesne menej známych či začínajúcich hudobníkov.
Nemôžem si pomôcť, ale táto diskusia sa tuším dostáva mimo toho, o čom je článok, ku ktorému by mala byť táto diskusia. Článok je o tom že isté rádiá by tie výnimky mali mať, napríklad Vlna či Best FM na novšiu hudbu, v diskusii sa viac riešia všeobecné kvóty na podiel slovenskej hudby
Rentabilita lokalnych radii by ich vystavovala podstatnemu riziku experimentovanim s hudobnymi novacikmi. Ich rentabilita stoji a pada na prijmoch z reklamy. Ale, SRO1 ma backup v prijmoch z koncesii. A ten je isty, minimalne ovela istejsi ako zadavatelia reklam. Podla mna je to viac uloha verejnopravneho sektora ..
Ty si ma asi zle pochopil. Ja neodsudzujem hudbu ktorej autori ...si urobili karieru za socializmu preto ze tvorili za socializmu. Ja ju odsudzujem preto, ze je mizerna. Ak si zil za socializmu musis vediet, ako to vtedy chodilo. Nepotizmus, kamaradsofty. A k tomu este ideologicke tlaky. Vlastne - kultura v prostredi rusiciek. Jednoducho neprebehol prirodzeny vyber kvality. A je to poznat..Na druhej stzrane, prave vdaka tym rucickam (a zavretym hraniciam) si tito "papalasski rockeri" vychovali svoje publikum...povedzme bez vkusu. A toto ovplyvnuje rebricky stale...ako keby nestacilo, ze su i tak zmanipulovane
Mas velmi zvlastny pohlad na problematiku. Co myslis tou poznamkou, ci ked sa niekto narodil za socializmu, ci je to jeho vina???? Vela sotrakizovanych skupin je marginalizovanych kvoli tomu, ze sa narodili za socializmu. Pocnuc starsimi ludmi, ktorych nemecki zamestnavatelia vyhadzali ako prvych na dlazbu, lebo ..ziskali vzdelania za socializmu a konciac duochodcami,ktori beru ako duochodok zobracenky. Preco by mali byt "dodavatelia" hudobnej sceny specialne zastitovani regulaciami? A hlavne, co je to za nazor, ze hudobne media maju svoj ponuku riadit podla poziadaviek dodavatelov (spevakov a textarov) a nie predovsetkym podla poziadaviek zakaznikov, cize posluchacov? Vlastne si medzi riadkami priznal, ze slovenska medialna scena (tu rozhlasova) je organizovana mafiou zhora (dodavatelmi) a nie posluchacmi zdola prostrednictvom konkurencie medzi stanicami. Ak by totiz medzi nimi panovala konkurencia, nebol by ziaden duovod zavadzat nejake kvoty. Alebo tam ta konkurtencia je, a potom skutocny zamner kvot nie je skvalitnovat slovensku hudbu, ale maximalizovat zisky dodavatelov (tantiemy) prostrednictvom objemu omielanych odrhovaciek
Prečo práve SRo? Ja by som práve očakával, že lokálne rádiá budú tými, ktoré budú "objavovať" talenty. Neudelením výnimiek sa dokonala deštrukcia formátovaných rádií...
Natáliu som uviedol ako príklad, kde si veci celkom "nesadli" . Spievať vie, len tá produkcia a texty... Sima Maratusová, Hex - sú pekné príklady toho ako sa to dá, aj ked áno - tam už sú nejaké väzby na ľudí v rádiách a majú to o niečo jednoduchšie s nasadzovaním ich piesní, ale tiež platí, že keby to bolo zlé, tak sa to nehrá. Pokiaľ ide o prácu s talentmi - áno, toto tu chýba a podľa mňa tu by mohol významnú úlohu zohrať Slovenský rozhlas, ktorý by vytvoril akýsi inkubátor v ktorom by sa s mladými interpretmi pracovalo a podporovala sa tak nová slovenská hudba. Možno by nebolo zlé sa ísť pozrieť ako to robia v iných krajinách.
Nemal som na mysli nejakú iniciatívu, ale konkrétne tú, ktorá už existuje, založil ju Maťo Ďurinda a jediné čo táto iniciatíva dosiahla je to, že rozdelila rádiá a hudobníkov na dva nepriateľské tábory. Táto iniciatíva neurobila pre slovenskú hudbu absolútne nič. Prečo nemá napríklad stránku na facebooku, kde by s ľuďmi komunikovala a občas upozornila na to čo by mohlo byť dobré do rádií?
Prepáč, ale nie úplne Ti rozumiem.
Chceš, aby niekto vytvoril "ELITNÝ" PLAYLIST 1 000 skladieb, ale Tebe sa do toho nechce?
Nakoľko "OBJEKTÍVNY" bude ten výber? Kto ho zostaví? Nevieš, ako to na Slovensku chodí?
Tvojej predstave by (možno) mohlo vyhovovať vytvorenie nejakého čisto slovenského "Spotify", prostredníctvom ktorého by všetci slovenskí autori a interpreti mohli svoje hudobné diela ZADARMO ponúkať. No fajn, kto to ale zaplatí resp. vezme na seba podnikateľské riziko a rozbehne?
Naozaj stále NEROZUMIEM, AKÁ (PRESNE) JE TVOJA PREDSTAVA. Ozrejmíš, konkretizuješ, vysvetlíš?
Stále tiež nerozumiem, ako si prišiel na to, že SOZA disponuje nejakou 100 % vyčerpávajúcou databázou/knižnicou hudobných diel. SOZA vie len o tom, čo jej autori sami nahlásia:
http://www.soza.sk/stranka/chcem-nahlasi ť-nove-hudobne-dielo
Okrem toho, ako som už uviedol, SOZA zastupuje ani zďaleka nie všetkých umelcov:
http://slovgram.sk/tl.asp
Avšak ani množina všetkých členov oboch nepokrýva všetkých hudobníkov - veď napr. aj taký pouličný muzikant je hudobný autor/interpret!
https://www.youtube.com/watch?v=WV1pnoRjHzU
;-)
https://www.youtube.com/watch?v=tlOZsxHgfzM
;-)
Myslíš si, že títo dvaja sú členmi SLOVGRAM alebo SOZA?
Hlavne ale tiež nerozumiem, ako tú Tvoju selekciu - Tvoj playlist chceš dostať do rádií. To im akože nanútiš: "TOTO MUSÍTE HRAŤ!"? Bude to ďalší, "vyšší" stupeň "zákonnej podpory domácej tvorby"? Budeš tiež ignorovať žánrové zameranie tej-ktorej stanice (či ako by povedali "odborníci", jej "formát")?
Takže napr. rádiu JEMNÉ by sme do playlistu "prepašovali" HOSPITAL BUKRU?
https://www.youtube.com/watch?v=avpSnNynXm8
;-)
A FUN rádiu zas PREŠPOROK?
https://www.youtube.com/watch?v=ScR5h5Vc9h8
A SLOBODNÉMU VYSIELAČU by sme "nakvótovali" IVA HOFFMANA?
https://www.youtube.com/watch?v=FW2TZvdAOiQ
;-)
NEROZUMIEM! VYSVETLÍŠ?
Priatelia, toto je výborná diskusia, pretože ak si to prečítajú obe strany, rádiá aj interpreti a kapely, tak sa lepšie vzájomne pochopíme. A cením si, že vám na hudbe záleží.
Najnovšie sa mi veľmi páči LUBO TS, že by sa toho mala ujať nejaká iniciatíva, napr. za slovenskú hudbu - to je v súlade s RASTAMANOM, že sa "nemá vzdychať", ale konať.
Páči sa mi aj Pe3K, že by bodla databanka 1000 dobrých piesní. No všimnite si, že to už celkom nesedí s LUBOM TS. ktorý píše: "Neviem kto v rádiách by sa takým množstvom skladieb prehrabával a čisto teoreticky keby aj, každé rádio by si vybralo iné skladby a to by ono nebolo. Toto mi neporozumel RASTAMAN, keď písal, že som mudrlant, lebo uviedol stovky internetových zdrojov - čiže LUBO TS hovorí to, čo ja (rádia sa musia uživiť a nie prehľadávať internet) - ja som možno použil nesprávnu formuláciu. Takisto ak RASTAMAN píše, že "Mne je to fuk; robte si, čo chcete, ideálne NARIEKAJTE - v tom ste Vy SLOVÁCI najlepší.Váš príspevok k dielu zväčša spočíva v okrídlenej vete "NIEKTO BY MAL..." - tak si nevšimol, že ja som sa ponúkol v jednom komente, že by som povyberal z takýchto internetových zdrojov a aj od ca 50 hudobníkov/autorov/interpretov - ale len ak by o to mal niekto seriózny záujem. Lebo aj keď píšem softvér, ktorý bez problémov zvládne databázu sto tisíc riadkov, ale napĺňať ju z tých linkov RASTAMANA by bola robota pre vraha. Nie je však problém, ak by to bola databáza hromadne sťahovateľná, lebo napr. z bandzone.cz nemôžeš stiahnuť celý zoznam, ale musel by ísť každý pieseň po piesni. SOZA napr. má zoznam, ale ten by neposkytla, resp. muselo by sa triediť, čo je nové a čo staršie.
Budete prekvapení, ale stotožňujem sa s Osmijankom okrem jednej veci, keď Hatalovej piesne označil za shit. Ja si vážim každú pieseň, lebo tá sa logicky interpretovi páči a aj určitej skupine. Ja sa zámerne vyhýbam menám spevákov. Môžem osobne povedať, že najväčšiu chybu slovenských hlavne speváčok vidím v tom, že nespievajú pesničky ale akési básne, kde "vnútorne týrané ženy sa drásajú a utápajú v emóciách". V každej kvalitne hudobnej literatúre je, že texty piesni je niečo absolútne iné než básne. No a taktiež často mi nesedí text k žánru hudby, napr. keď spevačka alebo spevák spieva o nejakej spoločensky závažnej veci a podklad je trebárs house. To je práve výhodou stoviek anglických hitov, že im Slováci nerozumejú aj keď sa tam spievajú "debiliny".
Ja som asi 10 rokov pracoval v súkromnej sfére a preto rozumiem rádiám, ktoré majú na malom slovenskom trhu prežiť. No rovnako si treba uvedomiť, že keď nik nebude vyhľadávať talenty a podporovať slovenskú hudbu v zdrvujúcej konkurencií 20-50 ročných svetových hviezd, tak stále bude platiť to, čo píše Osmijanko. Hokejistov máme aj v NHL aj nejaké svetové úspechy hlavne preto, že sa od malička pracuje s talentami. Poznáte niekoho, kto sa stará o našu hudbu teda s výnimkou nás v diskusii :-) ?
Rádia majú prehľad o slovenskej hudbe. Bohužiaľ veľká väčšina novej hudby nespĺňa základné parametre na nasadenie. Bud: má pieseň zlý zvuk, spevák /speváčka nevedia spievať, text má katastrofálnu slovenčinu, pieseň je príliš dlhá, niekedy /a často/ všetko spolu... Vezmi si napríklad takú Hatalovú ved to je celé zle. Naopak - Lina Mayer výborne. Čiže - ak chcete, aby sa vyše pesničky hrali, snažte sa aby to v prvom rade znelo svetovo. Ale to musí byť KVALITA, nie hocijaký shit typu spomínaná Hatalová.
Toto ste si nevšimli, mudrlanti?
https://www.radia.sk/radia/demomusic
http://www.demomusicradio.com/
Na toto si nepamätáte, mudrlanti?
https://www.radia.sk/radia/hey
https://sk.wikipedia.org/wiki/R ádio_Hey!
;-)
SLOVGRAM zastupuje:
· viac ako 5700 slovenských výkonných umelcov
· viac ako 470 hudobných telies
· približne pol milióna zahraničných výkonných umelcov z celého sveta
· viac ako 680 slovenských výrobcov zvukových a zvukovo-obrazových záznamov
· zastupujeme aj práva po zosnulých umelcoch, ktoré prešli na ich dedičov
http://slovgram.sk/vuv1.asp
SOZA - ČLENSKÁ ZÁKLADŇA
https://moja.soza.sk/stranka/clenska-zakladna
Stav k 31.12.2017: 2804 zastupovaných nositeľov práv.
*
Ako vidíš, milý @MUSIC SK, všetko je na webe - nič nie je utajené. ;-)
Aj IMDb https://en.wikipedia.org/wiki/IMDb a ČSFD https://cs.wikipedia.org/wiki/ Česko-Slovenská_filmová_databáze sú SÚKROMNÉ - a čo má byť?
Nezabudol som na nič - tie projekty, ktoré spomínaš (YouTube, Soundcloud, Spotify, Bandcamp...), sú:
1) Taktiež SÚKROMNÉ,
2) KNIŽNICE (nie databázy).
Okrem toho by si mohol vedieť, že NEEXISTUJE ZÁKONNÁ POVINNOSŤ HUDOBNÍKOV registrovať sa v nejakých databázach - preto zostaviť 100 % VYČERPÁVAJÚCI PREHĽAD podľa Tvojich predstáv je NEMOŽNÉ.
SOZA (právna forma: občianske združenie) (ktorá nie je jediným subjektom KOLEKTÍVNEJ SPRÁVY AUTORSKÝCH PRÁV v SR) taktiež žiadnou takouto DATABÁZOU NEDISPONUJE - keď jej vysielatelia (v playlistoch) hlásia interpretov, ktorých NEZASTUPUJE/NEPOZNÁ, príjmy si PRISVOJUJE V KOLÓNKE "NEADRESNÉ": https://ekonomika.sme.sk/c/6412464/do-sporu-so-soz…
*
Mne je to fuk; robte si, čo chcete, ideálne NARIEKAJTE - v tom ste Vy SLOVÁCI najlepší.
Váš príspevok k dielu zväčša spočíva v okrídlenej vete "NIEKTO BY MAL...".
;-)
PPS: Sám si si dokázal, že zostavovať akúkoľvek vysielateľom dostupnú databázu je zbytočné, keď si napísal: "Hádam si nemyslíš, ze hudobní redaktori, či rádiá majú čas sa v tom prehŕňať,"
PPS: Chcel som Ti len poradiť. HOWGH.
Databáza 1000 skladieb by podľa mňa nebol ideálny projekt. Neviem kto v rádiách by sa takým množstvom skladieb prehrabával a čisto teoreticky keby aj, každé rádio by si vybralo iné skladby a to by ono nebolo. Ja by som bol za niečo úplne iné a mala by to riešiť Iniciatíva za Slovenskú hudbu. Ak ešte existuje. Oni by urobili playlist 50 až 100 novších slovenských skladieb, ktoré sa v rádiách nehrávajú. Playlist by bol vo všetkých streamingových službách plus Youtube. Pravidelne by sa obmieňal. Museli by tam byť ale fakt skladby, o ktorých si napríklad Iniciatíva myslela, že skladba má ambíciu zaujať poslucháča hitových rádií. Samozrejme že by bolo fajn, keby na tomto spolupracovali hudobné vydavateľstvá
Pe3k aj ja myslíme oficiálne riadenú databázu nových slovenských piesní, z ktorej si môžu rádiá vyberať. Čiže niečo ako má SOZA, ale tam rádiá prístup nemajú
To, čo spomínaš, nie sú také databázy - Bandzone je okrem toho česká a všetko, čo píšeš sú individuálne alebo súkromné aplikácie. Ja by som mohol povedať, že si zabudol YouTube, Soundcloud, Spotify, Bandcamp a stovky ďalších . To sú ale neoficiálne zdroje, kde sa neudáva ani, dátumovo, či je pieseň nová.
Hádam si nemyslíš, ze hudobní redaktori, či rádiá majú čas sa v tom prehŕňať, Ak pozorne čítaš diskusiu, tak nemajú ani čas si vypočuť, čo im pošlú kapely priamo na stôl a experimentovať :-).
Prečo si myslíš, že "databázy neexistujú"?
https://bandzone.cz/kapely.html?d=15.17.18.19.20.2…
https://www.discogs.com/search/?country_exact=Slov…
https://musicbrainz.org/area/eb52ca74-dd11-37a1-a3…
;-)
Pieseň Hej sokoly je veľmi dobrý príklad rozdielu medzi súkromnými a nesúkromnými médiami. Totiž táto pieseň nie je žiaden hit, nebol a ani nebude a rádiám sa za to dobre zaplatilo v rámci masívnej marketingovej kapane spojenej s filmom, kde sa pieseň hrá.
Pointa je v tom, že rádiá nemajú profesionálne komplexný prehľad o slovenskej hudbe, takže automatické označovanie piesní, ktoré im posielame my zdola, t.j. živí ľudia, že prečo by mali experimentovať nemá logiku.
A to už z jednoduchého dôvodu, ak piesne nezaznejú, tak o nich nik nevie.
No tu sme už pri otázke, že čo je to hit, lebo ak niekto každých 20 minút vysiela do éteru slogany typu: My hráme iba hity, Naša hudba je najčerstvejšia, a pod., tak to nemusí byť pravda.
Rádiá, aby sa priblížili poslucháčom, tak na ich web dávajú možnosť poslucháčom vybrať si "hit", avšak len z piesní, ktoré im oni určia. Jeden z našej partie mi spomenul konkrétny prípad, že slovenská novinka sa dostala do TOP 100 najhranejších piesní, no hrali ju iba rádiá RTVS a jedno regionálne rádio. Ostatné rádiá to nehrali, hoci logicky, ak máte 10 slovenských piesní v TOP 100, tak by to mal byť zrejme hit, no nie? No jednoduchšie je označiť to, že nebudeme experimentovať, lebo z toho príjmy netečú. Samozrejme, je to právo rádií tvrdiť to, rovnako my zdola tvrdíme, že rádiá nepoznajú slovenský trh. Preto je myšlienka Pe3k, dajme databanku 1000 piesní úplne geniálna.
Ano, kapely posielaju viacere pesnicky do radii, ale ta hudba je bud kopiou nejakych, uz hratych popovych skladieb, tj. zopakuju styl uz vytvoreny nejakym zahranicnym interpretom, ale pre radio nema vyznam experimentovat, lebo to vie, ze ked zahra original, ze je to istota. Rozdelujme sukromne a verejnopravne media. Sukromne si musia na seba zarobit, nemale financne prostriedky, aby prezili, tj. musia ist do istoty, nie do experimentov. Ulohou podpory malych interpretov je hlavne na verejnopravne media, ktore si mozu tieto experimenty dovolit. A vidite, ked sa spravi nejaky hit, ako boli Sokoly, tak radia sa same od seba predbiehaju, kto to bude hrat. Aj nasi umelci si musia uvedomit, ze jedinecnost je to, co im zabezpeci uspech. Ano tvori sa tu mnozstvo hudby, mozno aj dobrej, ale to kvoty nevyriesia, skor by to malo byt potom nejako domyslene, ze by mozno stat prispel na domacu tvorbu, mozno malym radiam, ze ak ich budu hrat, tak im bud nieco financne kompenzuje, alebo nejaky prispevok, ale nie ze budu sukromnych vysielatelov umelo nutit hrat nieco nasilu...
podiel [%] celkovej počúvanosti
4. vlna 2023 + 1. vlna 2024 (kĺzavé dáta)
% populácie SR vo veku 14-79 rokov, počúval včera
% populácie SR vo veku 14-79 rokov, počúval minulý týždeň