Tento týždeň spoločnosť Median SK zverejnila čerstvé čísla prieskumu MML-TGI, ktorý hovorí o počúvanosti rozhlasových staníc. Kĺzavé data sú za druhý a tretí kvartál 2009. Už teraz si ich môžete podrobne i vrátane regiónov pozrieť v rubrike počúvanosť na našom webe. Ako dopadli najväčší?
Rádio Expres - už roky je jednoznačným lídrom trhu. Teraz to v percentách síce vyzerá na stagnáciu [v predošlej vlne získalo identický percentuálny výsledok], no absolútne číslo veľmi jemne narástlo. Jeho výsledok je takýto 22,8 %, čo je 1 024 000 v údaji "počúval včera". O málo, ale predsa pokorilo svoj rekord v počte poslucháčov. Jeho podiel na trhu [share] je 27.1%. Napriek silnejúcej pozícii Rádia Slovensko a Fun Rádia zatiaľ mu neuberajú poslucháčov. "Ak sa konečne niekto spamätá a ponúkne reálnu alternatívu voči tomu, čo ponúkajú dve najsilnejšie komerčné rádiá, tak to môže zatriasť trhom, ale kým sa bude zvyšok celoplošiek utešovať tým, že je iba otázkou času, kedy so súčasnou stratégiou prerazia, tak sa žiadnej veľkej zmeny obávať nemusíme," povedal pre Mediálne.sk Ivan Antala, programový riaditeľ Rádia Expres na margo aktuálnych čísel. Vývoj počúvanosti od minulosti po dnešok nájdete v prehľadnom grafe TU.
Rádio Slovensko - pomaly je vidieť úspešnosť realizovaných zmien na základe mapovacej štúdie, ktorú pre SRo vypracovala agentúra Median SK. Zmeny je počuť už dlhodobo v programe, hudbe, či práci s hovoreným slovom. Od minulého prieskumu MML-TGI pekný nárast o 0.8% v "počúval včera" znamená 18.2%, čo je 815 000 poslucháčov. Podiel na trhu je 17.1%. Aj to ako v minulosti Expres bral poslucháčov aj Rádiu Slovensko je vidieť v prehľadnom grafe vývoja počúvanosti, ktorý nájdete TU.
Fun Rádio - vďaka spolupráci s Pollack Media Group dosiahlo svoj rekordný výsledok i výborný nárast. Z veľkej miery i zásluha marketingu, ktorý je dôležitý pre výsledok v rámci MML-TGI a kontinuálne zlepšovanie pokrytia pomohli tomu, že si zlepšilo o 1.6% v parametri "počúval včera" a teraz je na úrovni 15.9%, čo predstavuje 712 000 poslucháčov. Podiel na trhu je 17.5%. Pozrite si vývoj počúvanosti TU.
Jemné Melódie - zaznamenávajú jemné pohoršenie, no stále si držia dobré štvrté miesto so Soft AC formátom vďaka neustálej práci na ňom spolu s konzultantmi Radio Intelligence. Klesli o 0.4% a tak v parametri "počúval včera" majú Jemné Melódie 8.2%, čo je 369 000 poslucháčov. Podiel na trhu stanice je 7.6%. Vývoj počúvanosti Jemných Melódií si pozrite TU.
Rádio Regina - dlhodobo na piatej priečke si zanedbateľne pohoršilo. Ubudlo mu v "počúval včera" len 0.1% poslucháčov, čo znamená výsledok 6.5% a 289 000 poslucháčov. Podiel na trhu Reginy je 6.8%. Vývoj počúvanosti Reginy nájdete v tabuľke TU. Rádio Regina vysiela program zo štúdií v Bratislave, Banskej Bystrici a Košiciach.
Rádio Okey - kontinuálne už dlhodobo klesá. Stanica z portfólia Lagardére Active ČR stratila od posledného prieskumu MML-TGI 0.3% poslucháčov v "počúval včera" a tak je na úrovni 5.8%, čo je 259 000 poslucháčov. Vývoj počas predošlých vĺn prieskumu po aktuálnu nájdete TU. Podiel na trhu Rádia Okey je 5.7%.
Rádio Viva - síce si polepšilo, ale z dlhodobého hľadiska pri aktuálnom pokrytí je jasné, že má problém. Získalo 0.5% poslucháčov v "počúval včera", čo predstavuje celkovo 3.8% a 169 000 poslucháčov. Podiel Rádia Viva na trhu [share] je 5.3%. Vývoj počúvanosti Vivy v grafe nájdete TU.
Rádio Lumen - jemne kleslo a drží sa na hranici 3% v "počúval včera" a stanica má tak 135 000 poslucháčov. Kresťanské rádio je v prieskumoch súčasťou siete RÁDIONET Total. Orientácia vysielania má jasné limity aj v rámci počúvanosti. Podiel na trhu je 2.3%. Vývoj počúvanosti od minulosti po prítomnosť nájdete TU.
Rádio_FM - priebežne pomaly, ale isto rastie počas roku 2009 a to aj napriek slušným stratám v rámci pokrytia stanice, či výmene frekvencií v rámci okruhov SRo medzi ktorými v tomto smere utrpelo najviac. Pomaly sa začína prejavovať implementácia výsledkov mapovacej štúdie, ktorú pre SRo vypracovala agentúra Median SK. Rádio_FM zároveň začína s testovaním hudby. Samozrejme FMko s nádychom alternatívy a Urban Contemporary formátom, ako verejnoprávny okruh musí byť inde, ako komerčné stanice a to bude vždy i v číslach. V "počúval včera" má 2.1%, čo predstavuje 93 000 poslucháčov. Podiel na trhu je 2.2%. Vývoj počúvanosti FMka ešte od čias Rock FM nájdete TU.
Rádio Hey - narástlo len o 0.1% v rámci "počúval včera" tak má 1.4%, čo predstavuje 64 000 poslucháčov. Zdá sa, že pri aktuálnych možnostiach , pokrytí a formáte už strop jeho potenciálu objavilo. Podiel na trhu Rádia Hey je 1.5%. Vývoj jeho počúvanosti od vzniku až po aktuálny prieskum MML-TGI nájdete TU.
Verejnoprávne Rádio Patria dosiahlo v parametri "počúval včera" 0.4%, čo je 18 000 poslucháčov. Z regionálnych staníc, ktoré patria do siete RÁDIONET Total spomeňme napríklad Rádio Beta s 0.7% [30 000 poslucháčov], Rádio Frontinus s 0.5% [24 000 poslucháčov], Rádio Zet s 0.3% [16 000 poslucháčov], Rádio Kiss s 0.3% [16 000 poslucháčov] či Rádio Sity s 0.3% [12 000 poslucháčov]. Menšie rádia všeobecne majú dlhodobo problém s tým, že sú prakticky nemerateľné v rámci národného prieskumu. Prečo je tomu tak, sa dočítate aj v tomto rozhovore. Výsledky menších staníc preto treba brať s istou rezervou.
Posledné výsledky prieskumu MML-TGI nie sú prekvapením. Expres je jasným lídrom. Poradie sa dlhodobo nemení, aj keď nezanedbateľný rast predviedlo Fun Rádio a Rádio Slovensko. V rebríčku majú stále rovnaké miesta. Ostatní súkromní hráči zatiaľ stále spia a na našom trhu sa aktuálne medzi multiregionálnymi stanicami, ktorých máme dosť a mohli by ukrojiť väčší kus staniciam v prvej trojke-štvorke nedeje nič závratné. Na jednej strane samotná prevádzka niečo stojí, ale na druhej strane bez väčších investícií len ťažko ide dosiahnúť na tých hore a tým pádom generovať aj rozumný obchodný výsledok. Program so silnou rannou šou, marketing a prieskumy niečo stoja. a low-cost dokáže ťažko zaujať. Výroba obsahu tiež nie je zadarmo. Rádiá bez obsahu a kvalitných kampaní môžu len ťažko v prieskumoch rásť. Aj preto je Expres dlhé roky tam kde je a Fun Rádio kontinuálnymi investíciami rastie. Veľa práce počuť už aj v SRo, ktorý to začal robiť inak, ako v minulosti skúšaním. Inde sa zatiaľ nedeje nič. Možno je to do istej miery spôsobené veľkosťou, teda malými rozmermi nášho trhu a peniazmi na ňom. Príliš veľké investície, aby sa bojovalo s najsilnejšími programom a marketingom by sa nemuseli vrátiť. Kedysi, keď všetci robili len s intuíciou to bolo lacnejšie ísť na vrchol, ako teraz. Reklamný koláč u nás má svoj strop a nie je nafukovací. Na druhej strane však len niečo vysielať, mať pokrytie a mať nejaký program nestačí. Chýba dostatočná alternatíva tomu, čo je na trhu najsilnejšie.