Meno Eva Babitzová sa s rozhlasom spája už 20 rokov. Presne toľko času uplynulo odvtedy, čo si sadla za mikrofón Internátneho rozhlasového štúdia MD-1. Prešla všetkými typmi médií, ale vrátila sa tam, kde začínala. Šéfkou marketingu a reklamy momentálne najúspešnejšieho Rádia Expres je od jeho začiatkov. Ako vidí rozhlasový trh na Slovensku dnes a aký bude jeho vývoj?
„Najbližší pol rok až rok neočakávam žiadne zmeny. Momentálne mu dominuje Expres a v ostatných parametroch sa istým spôsobom hľadá, vyčkáva. Niektoré rádiá majú problémy, ale očakávam, že trh sa začne postupne meniť, že sem vstúpia zahraniční investori, budú používať iné nástroje, ktoré doteraz používané neboli. Čiže z krátkodobého horizontu je situácia jasná: odstup Expresu od konkurencie je veľmi vysoký, z dlhodobého hľadiska nám budú pribúdať konkurenti,“ hovorí Eva Babitzová, ktorá už viac krát na tému kopírovania Expresu povedala, že vidí ešte niekoľko iných formátov, ktoré by mohli byť na našom trhu úspešné.
Prečo teda doteraz nikto s niečím takým neprišiel? „Naformátovať stanicu sa dá viacerými spôsobmi. Na Slovensku sa to doteraz robilo na základe vlastných skúseností a pocitov manažérov jednotlivých staníc. My sme ukázali trhu, ako formátovať stanicu inak, na princípe prieskumov a know-how. Pre mňa je prekvapením, že doteraz sa na trhu nikto nesnažil okopírovať náš spôsob, ale len výsledok, ktorý nie je tak ľahko kopírovateľný,“ premýšľa Eva Babitzová.
To, že základnou ingredienciou „expresáckeho“ receptu na úspech je mapping study nie je žiadnym tajomstvom. Podľa Evy Babitzovej sú však financie jednou z najväčších optických prekážok pre rozhodnutie použiť tento nástroj: „Táto prekážka je však prekonateľná - hoci ťažšie - pretože mnohé rádiá riešia základné existenčné problémy. Tento problém sa však týka aj iných oblastí trhu, ak sa má firma posunúť niekam ďalej, prekonať kritický bod, vyžaduje si to investície, či už do technológii, alebo silnejšej marketingovej podpory. Otázkou je, či na to nájde odvahu, vôľu a peniaze. Ja však práve túto investíciu považujem za jedny z najlepšie investovaných prostriedkov v Rádiu Expres.“
Čo by spravila Eva Babitzová, keby sedela na manažérskej stoličke niektorého z konkurenčných rádií? Určite by nerobila kópiu hitového formátu: „Pretože by to vyžadovalo veľa úsilia, dostať odtiaľ Expres.“
A čo ju prvé napadne pri vyslovení mena rádio Twist? Čo si myslí o ostatných konkurentoch a ako hodnotí nedávne zmeny jednotlivých okruhov Slovenského rozhlasu? Predaj Rádia Expres americkému investorovi bol v mediálnej brandži označený za dobre načasovaný obchod. Hovorí sa, že Expres už dosiahol maximum a že v najlepšom ho treba predať. Neodporučila by ale akcionárom pri pohľade na mimoriadne pozitívne - aktuálne výsledky počúvanosti, aby s predajom počkali? Aj na tieto otázky odpovie v rozhovore v marcovom čísle mesačníka Stratégie Eva Babitzová.
Zdroj: Ivana Šimlovičová, Stratégie