Rádio Rock už momentálne vysiela v éteri. Skúšobné vysielanie ste spustili v DAB a na dvoch FM frekvenciách - v Bratislave a Trenčíne. Doposiaľ hrala len hudba s promom, ktoré ohlasovalo, že “tvoje rockové rádio už čoskoro”. Kedy teda bude ten deň D?
Práve dnes ten termín začíname oficiálne komunikovať prostredníctvom tlačovej správy a ďalších komunikačných kanálov. Zároveň aj vo vysielaní priznávame názov rádia a termín spustenia, ktorý bude v pondelok 3.10. Pred ostrým štartom rádia budeme vysielať countdown 1000 najväčších rockových hitov. Začne v piatok ráno a skončí v pondelok 3.10. o 06:00 pred štartom rannej show. Posledné 4 dni pred spustením to bude gradovať.
Ako sa bude Rádio Rock líšiť od predošlej Antény Rock? V čom bude nadväzovať na bývalé rádio a v čom bude iné?
To rádio nadväzuje na Anténu Rock. Budú tam ľudia, ktorí v tomto rádiu niekedy pôsobili. Ranné vysielanie bude moderovať ako v Anténe Rock Tommagio, spolu sním bude vysielať Ľuba Tomášiková, ktorá v minulosti tiež vysielala v Anténe Rock, a ďalším moderátorom bude Matej SiFon Mervart, ktorý tiež fungoval v tomto projekte. Hlasom stanice bude Robo Roth.
Takto bude znieť Rádio Rock: (doplnené 27.9.2022)
Keď si predstavíme vysielanie - čo všetko bude moderované?
Samozrejme ráno. A bude aj popoludňajšie vysielanie medzi 14-tou a 17-tou so spomínaným SiFonom.
Hudobne sa rádio posunie oproti predchodcovi, alebo to bude plus-mínus i playlistom identická stanica? So slovíčkom rock sa pracovalo ako pri predchádzajúcom projekte, tak aj teraz v rámci názvu, ale vždy to bol skôr taký poprock, ako rock.
Počas testovacej prevádzky playlist neznie tak ako bude znieť ostrý playlist Rádia Rock. Teraz hráme kompletný katalóg Rádia Rock. Rozdiel bude v tom, že od 3.10. budeme z tohto katalógu iným spôsobom plniť denné vysielanie, iným spôsobom večerné vysielanie a iným spôsobom večerné špecializované relácie. Takže teraz hráme všetko, čo by mohlo zaznieť v Rádiu Rock, ale po 3.10. to bude rozkategorizované, rozdelené na základe prime-time a off-time.
Samozrejme, večer sa dá hrať hudba pre užšie spektrum poslucháčov, cez deň to musí byť viac širšie a komerčnejšie...
Presne tak, už samotné označenie rockové rádio je veľmi široké. Na rôznych trhoch to znamená rôzne veci. Inak hrá rockové rádio v Škandinávii a inak v Slovinsku. A nie je to iba o regionálnych špecifikách, ale zároveň ide o situáciu na trhu, kde rockové rádio vysiela. Formátuje sa tak, aby efektívne oslovilo cieľovú skupinu v konkurencii iných staníc.
Anténa Rock bola playlistom skôr "Anténa Poprock", ako Anténa Rock. Bude to teraz striktnejšie rockové alebo poprockové rádio?
K tomu smerujem, že to vnímanie playlistu rockového rádia je veľmi subjektívne. Teraz môžete počúvať testovacie vysielanie a zdá sa vám poprockové, ja ho môžem počúvať s pocitom, že tam sú i tvrdé pesničky, ktoré si ťažko viem predstaviť v prime-time. Závisí od toho, aký ste rocker, či idete po hitoch, či ste metalista. Pohľadov na rockové rádio a rockový playlist je strašne veľa. Dôležité je, aby playlist oslovil relevantný počet poslucháčov v rámci cieľovej skupiny.
V užšom hudobnom formáte bude ale zrejme o to zložitejšie plniť kvóty na domácu hudbu tak, aby to neodradilo úplne.
Samozrejme. Zákon nám ale nedáva na výber, tak to budeme musieť robiť.
Vo výberovom konaní, keď ste ešte len žiadali o vstup na trh s týmto novým projektom, bol záujem aj o Žilinu a Martin - dvojičku frekvencií. Teraz vo vypočutí, ktoré bolo pred pár dňami, ste o ne nežiadali. Čo sa zmenilo? Chcete ostať s Rádiom Rock len v Bratislave a Trenčíne, ako je to teraz? Nastala tam nejaká zmena stratégie?
Ten náš záujem o frekvencie vždy vychádza z aktuálnej ponuky a na tú ponuku sa pozeráme aj ako skupina, nielen jednotlivo po staniciach. Naše priority sa menia v čase a prispôsobujú sa okolnostiam, to je prirodzené. Vo výberovom konaní sme identifikovali frekvencie, ktoré pre nás majú aktuálne väčší význam - hovorím teraz o frekvenciách pre Rádio Melody, Europa 2, a dokrývaciu frekvenciu pre Rádio Rock v Bratislave, kde sme boli úspešní. Ideme podľa priorít, nechceme za každú cenu žiadať všetko, čo je k dispozícii.
Bude teda záujem rock dostať i mimo aktuálneho pokrytia, alebo ostane tam, kde je, možno s priebežným vylepšovaním, keďže Bratislavu ani aktuálna dvojica frekvencií nepokryje ideálne?
Reflektujeme aktuálnu situáciu na rozhlasovom trhu, celkovú ekonomickú situáciu, na ktorú vplýva i mnoho externých faktorov - mali sme tu covid, teraz do toho vstupuje energetická kríza. Musíme sa pozerať na ekonomickú udržateľnosť tohto projektu. Na to nám aktuálne stačí, čo máme - frekvencie v Bratislave, Trenčíne a DAB. Preto sme sa o ďalšie frekvencie neusilovali. To ale neznamená, že sa o ďalšie frekvencie nebudeme zaujímať v budúcnosti. V tejto chvíli nevieme ani potvrdiť, ani vylúčiť - ani vám v rámci rozhovoru, ale ani sami sebe. Teraz je pre nás prioritou to rádio rozvysielať.
Je vôbec šanca, že pri tom pokrytí, ktoré teraz stanica má, by sa mohla objaviť v MML-TGI na nejakých merateľných hodnotách?
Sme presvedčení, že áno. Navyše, okrem prieskumu MML máme k dispozícii aj dáta z pasívneho merania počúvanosti. U nás je tento nový projekt ale súčasť portfólia, celku, tak sa na to pozeráme. Rockový formát po zániku Antény Rock bol jediný, ktorý mal nejaký trhový potenciál, a bol neobsadený. Prišla nám to ako logická voľba z rozumu i zo srdca. Rockové rádio potrebuje oduševnený tím, ktorý ho bude tvoriť, ten sa nám podarilo získať a dávalo to zmysel.
Budete robiť kampaň k spusteniu, aby ľudia, ktorí počúvali Anténu Rock vedeli, že sa môžu opäť naladiť?
Áno. Budeme robiť kampaň. Samozrejme, spoliehame sa na “talk about” faktor, že si to fanúšikovia rocku povedia medzi sebou. Nakoniec, veľkú podporu sme cítili už keď sme žiadali prvýkrát o vstup do éteru a rovnako i teraz, keď je spustené testovacie vysielanie - vnímame silnú spätnú väzbu.
Rockový formát má tú výhodu, že je skôr hudobne, než vekovo zameraný. Môže byť vekovo v podstate veľmi široký, a nekanibalizuje existujúce stanice, lebo tu ide primárne o hudbu, aj keď typickým poslucháčom je asi skôr muž, než žena...
Z prieskumov vieme definovať, že najväčšia skupina budú poslucháči vo veku 30 až 50 rokov s prevahou mužov. Rockový formát je ale naozaj viac o hudobnej preferencii, ako o veku.
Rasťo Bečaver - programový riaditeľ Bauer Media Audio Slovakia
Keď sme sa rozprávali naposledy, nové rádiá boli pred sťahovaním do vašej budovy, Melody bolo pred spustením. Ako sa spätne pozeráte na integráciu nových prírastkov do vášho portfólia, ako si noví ľudia zvykli na váš systém fungovania a práce?
Rádiá sa zabývali. Veľmi rýchlo sme si na seba zvykli aj na našej strane, aj na strane našich nových kolegov a kolegýň. Máme za sebou už aj teambuildingy. Táto integrácia dopadla nad naše očakávania. S radosťou konštatujem, že sme jeden tím.
Rock je tesne pred ostrým spustením, ale stále je tým najčerstvejším prírastkom Melody. Ako ste spokojní so zmenou z Jemných na Melody? My sme očakávali, že rádio bude playlistom aj moderátorsky znieť o niečo staršie, možno v ešte ostrejšej priamej konkurencii s Vlnou. To je, samozrejme, ale len dojem. Vy máte prieskumy, viete viac...
Opäť sa na to pozeráme z pohľadu portfólia ako celku, a tam nám ten formát Melody dáva zmysel taký, aký je. Rádio je nastavené je tak, ako ho chceme mať. Ak sa bavíme o číslach počúvanosti, sme na začiatku cesty. Ten rebranding nebol cieľ, ale prostriedok. Cieľ je teda stále ešte pred nami. Vieme, aký je potenciál a smerujeme k tomu. A ak sa bavíme o programe tohto rádia, tak to pochopiteľne nie je finálna podoba, ale to, nakoniec, nie je v prípade žiadneho nášho rádia. Je to nikdy nekončiaci proces. Všade sa snažíme ísť dopredu a neustále niečo vylepšovať, posúvať... Na programe Rádia Melody preto chceme a budeme dlhodobo pracovať, prinesieme nových ľudí, skvalitníme vysielanie. Ani z ďaleka nie sme tam, kde by sme chceli byť. Vedeli sme ale, že v tomto čase po rebrandingu ešte z ďaleka nebude všetko úplne hotové.
Cieľom zrejme bolo, aby tí poslucháči, ktorých malo Rádio Jemné, ostali a nevystrašili ste ich možno radikálnejšou zmenou. A krok po kroku to pomaly posúvať niekam ďalej... Lebo to rádio nie je tak oldies ako Vlna. Je hudobne aj moderátorsky mladšie, viac podobné Rádiu Jemné.
Je to tak. Toto očakávanie sa naplnilo, lebo údaje z elektronického merania adMeter, ktoré máme k dispozícii - a tie sú aktuálnejšie ako MML-TGI - ukazujú, že Rádio Melody nestratilo poslucháčov Jemných, naopak nejakých poslucháčov získalo. Prerod teda považujeme za úspešný a môžeme na ňom stavať. A čo sa týka toho ako to znie, nie je to len o roku výroby pesničky, ale je to aj o zvuku, štýle a Rádio Melody je silne konzervatívne rádio bez extrémov v playliste alebo obsahu.