5 zo 6 rádií bolo súčasťou monitoringu aj v roku 2014, šieste rádio (rádio Vlna) vzniklo až počas roka 2015. Vznik nového rádia nemá výrazný vplyv na rastúci trend, keďže rádio Vlna sa na celkovom objeme výdavkov do reklamy podieľalo iba 2 percentami. Objem reklamných výdavkov 5 rádií (bez Vlna) dosiahol 81,1 mil. eur.
Najväčší podiel na celkovom reklamnom koláči malo Rádio Expres (35 %) a Fun rádio (30 %). Podiel Expresu sa medziročne nezmenil, zatiaľ čo podiel Fun rádia mierne klesol (-3 %). Poradie dopĺňajú rádio Jemné (medziročne +3 %), verejnoprávne Slovensko 1 (medziročne +1 %) a Europa 2 (medziročne bez zmeny).
Podiel rádií na celkových výdavkoch do reklamy
Nárast výdavkov do reklamy zaznamenali všetky monitorované rádiá. Najvyšší objem reklamných rozpočtov alokovali zadávatelia do reklamy v rádiu Expres, ktoré zaznamenalo medziročný nárast reklamných výdavkov o 14 percent. Najvýraznejší, až 40%-ný nárast zaznamenalo rádio Jemné. Slovensko 1 medziročne rástlo o 22 percent. Polepšilo si aj Fun rádio (4,5 %) a Europa 2 (6,4 %).
Prehľad rádií podľa výdavkov do reklamy
Celková dĺžka vysielacieho času využitého pre účely vysielania reklamy v roku 2015 vzrástla o 32 percent. Túto skutočnosť zapríčinil jednak vznik rádia Vlna, ale aj výrazný nárast (37 %) reklamného času vo vysielaní rádia Jemné. 6 slovenských rádií odvysielalo viac ako 265 tisíc reklamných spotov v celkovej dĺžke takmer 1 800 hodín vysielania. Počet odvysielaných spotov medziročne narástol o 33 %.
Prehľad rádií podľa počtu odvysielaných reklamných spotov a dĺžky odvysielaných spotov
Najviac reklamných spotov z hľadiska ich počtu bolo odvysielaných v piatok 11.decembra 2015 a to spolu 1 500 spotov na 6 monitorovaných rozhlasových staniciach.
Najdlhší reklamný blok odvysielalo Fun rádio v utorok 16.júna 2015 popoludní o 15:15 hod. a trval 7 minút 15 sekúnd.
Najviac komunikovanou komoditou sa stali operačné programy z fondov EÚ. Osobné autá, ktoré boli TOP komoditou v minulých rokoch, sa tentokrát umiestnili až na 3. pozícii. Predbehla ich aj kategória propagácie časopisov a predajcovia domácich elektrospotrebičov. Tabuľka nižšie uvádza desiatku najviac komunikovaných produktových segmentov v rádiách za rok 2015:
Rebríček TOP 15 zadávateľov rozhlasovej reklamy v tabuľke nižšie nezahŕňa zadávateľov zo segmentu Operačné programy. V rebríčku sa umiestnili 3 obchodné reťazce (COOP Jednota, Tesco, Billa), 3 automobilky (Citroen Slovakia, Škoda Auto Slovensko, Porsche Slovakia so značkami Audi, Seat, VW) a 2 banky (Prima banka a OTP banka). Úplným nováčikom, ktorý patrí k najväčším zadávateľom rozhlasovej reklamy, je Bauhaus.
9 z 15 zadávateľov bolo v tomto rebríčku aj v roku 2014. Do TOP 15 sa dostalo 6 nových zadávateľov, a to Bauhaus, Prima banka, OTP banka, NAY Elektrodom, Shell a MAC TV.
Monitoring reklamných výdavkov vychádza z oficiálnych cenníkových cien a nezohľadňuje bartre, bonusy a agentúrne provízie. TNS Slovakia aktuálne monitoruje 9 celoštátnych televíznych a 6 celoštátnych rozhlasových staníc, viac ako 120 printových titulov s celoslovenským aj regionálnym zameraním, 350 domén druhej a tretej úrovne a preberá údaje o reklame od 9 out-of-home agentúr, 2 kino spoločností a 1 mediálneho zastupiteľstva (zastrešuje 27 tematických TV staníc).