Slovenský reklamný trh vzrástol vlani o 4,7 % a výdavky do reklamy v offline médiách dosiahli 1,08 miliardy eur. Tempo rastu tak bolo najpomalšie od roku 2011. Vyplýva to z monitoringu reklamných výdavkov Ad Intelligence spoločnosti TNS Slovakia. Monitoring vychádza z oficiálnych cenníkových cien a nezohľadňuje žiadne zľavy, bartre a agentúrne provízie.
Najvýznamnejším akcelerátorom medziročného vývoja reklamného trhu je, vzhľadom na takmer 70-percentný podiel televízie v mediamixe tradičných médií, nárast výdavkov o 5,5 % v tomto médiu. Pozitívny vývoj zaznamenali aj investície do reklamy v rádiu (5,7 %) a outdoore (6,3 %). Aj keď výdavky na reklamu v kinách evidovali najväčšiu mieru rastu, a to o 9,3 %, podiel kinoreklamy na celkovom mediamixe zostáva stále pod úrovňou jedného percenta. S medziročným nárastom o 0,6 % reklama v printe stagnovala. Kým noviny v roku 2014 mierne poklesli, konkrétne o 0,3 %, časopisy si medziročne polepšili o 1,4 %.
V celoštátnych televíziách sa zvýšil objem odvysielaného reklamného času o 10 percent na 6 087 hodín, hoci výdavky do reklamy rástli iba polovičným tempom. Hodnota reklamného času v rádiách v roku 2014 vzrástla, keď pri poklese odvysielaných reklamných minút (- 6,3 %) zaznamenali rádiá nárast investícií do reklamy o 5,7 %. Aj keď počet inzertných strán v printoch poklesol o 2,6 %, výdavky do reklamy v nich vzrástli o 0,6 %.
Najväčším zadávateľom reklamy v minulom roku, aj keď medziročne znížil svoje výdavky o 17 % na 43,08 mil. eur, bol Slovak Telekom. Druhá v poradí skončila spoločnosť Orange Slovensko, ktorá na reklamu vlani vynaložila 40,98 mil. eur, čo bolo o dve percentá menej ako v roku 2013. Na treťom mieste zadávateľov skončila firma O2 Slovakia, ktorá vlani minula 27,39 mil. eur. Telekomunikační operátori Slovak Telekom a Orange Slovensko sú na prvých dvoch priečkach v rovnakom poradí už od roku 2011.
Titulný obrázok: Image by wirestock on Freepik
Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto obrazovky bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.