Oficiálne výdavky do reklamy vzrástli v roku 2013 o 8 % a dosiahli úroveň takmer 1,039 mld. eur. Vyplýva to z monitoringu reklamných výdavkov Media Intelligence spoločnosti TNS Slovakia. Najviac potiahli nárast reklamných výdavkov investície do televíznej reklamy, najvýraznejší prepad zaznamenala kinoreklama. Pozitívny vývoj zaznamenala aj printová reklama, presnejšie reklama v novinách. Všetky ostatné médiá v roku 2013 medziročne poklesli.
Najväčší, 68,3-percentný podiel na reklamnom trhu mala tradične televízna reklama, ktorá zaznamenala medziročný rast o 12,2 % na takmer 710 mil. eur. Výrazný rast vykázala aj reklama v novinách, keď medziročne vzrástla o 9,6 % na takmer 83,5 mil. eur. Nepatrný pokles nastal v časopisoch, keď sa výdavky do reklamy znížili o 0,9 % na 91,7 mil. eur. Celkovo tak printy vzrástli o 3,8 % a z trhu reklamy si odkrojili 16,9 %.
Menej sa darilo aj rádiám, keď výdavky na reklamu v tomto médiu klesli o 4,4 % na takmer 77,6 mil. eur. Rozhlasové stanice majú 7,5-percentný podiel na trhu. Outdoorová reklama dosahuje podiel 7 %, keď sa výdavky na túto formu znížili o 3,2 % na 72,6 mil. eur. Drastický pokles výdavkov o 19,2 % znamenali pre kinoreklamu podiel 0,3 % z trhu, keď dosiahli vyše 3,4 mil. eur.
Objem reklamného priestoru sa v roku 2013 zvýšil, jeho vývoj v jednotlivých médiách bol však rôzny. Nárast výdavkov do reklamy v novinách bol 9,6 %, ale nárast počtu predaných inzertných strán len 4,2 %. Naopak, časopisy napriek nepatrnému nárastu počtu predaných inzertných strán zaznamenali mierny pokles výdavkov do reklamy. Rádiá odvysielali približne rovnaký objem reklamného času ako rok predtým, pričom výdavky do reklamy poklesli. Televízie odvysielali o 16 % reklamného priestoru viac, pričom výdavky do reklamy rástli, ale pomalšie.
Najviac peňazí do reklamy investovali banky, a to takmer 111 mil. eur, čo znamená medziročný nárast o 24 %. Nasledovali telekomunikační operátori s objemom reklamy takmer 100,3 mil. eur a medziročným nárastom o 18 %. Najväčší rast zaznamenali lieky, keď zadávatelia zvýšili objem peňazí o 31 %. Reklamy na lieky tak boli v cene prevyšujúcej 79 mil. eur. Na štvrtej priečke sa nachádzajú autá s vyše 78 mil. eur, avšak s medziročným poklesom o 5 %. Päťku najväčších zadávateľov uzatvára odvetvie obchodu a maloobchodu, keď pri 15-percentnom raste dosiahli takmer 62 mil. eur.
Top 10 zadávateľov investovalo do reklamy takmer štvrtinu (24 %) z celkového objemu reklamných výdavkov, pričom poradie na prvých troch miestach sa nezmenilo. Najväčším zadávateľom reklamy bol Slovak Telekom s takmer 52 mil. eur a 22-percentným nárastom. Nasledovali Orange s takmer 42 mil. eur (nárast o 10 %) a Henkel s vyše 26 mil. eur a nárastom o 29 %. Na ďalších miestach sú Telefónica (21,7 mil. eur) a Unilever (20,6 mil. eur).
Poradie značiek, do propagácie ktorých investovali zadávatelia najviac peňazí, vedú mobilní operátori. Lídrom je značka Telekom, nasledujú ju Orange a O2. Hodnota reklamy značiek mobilných operátorov tvorí 11 % celkových výdavkov do reklamy v roku 2013.
Monitoring Media Intelligence vychádza z oficiálnych cenníkových cien a nezohľadňuje bartre, zľavy a bonusy. TNS Slovakia aktuálne monitoruje 9 celoštátnych televíznych a 5 celoštátnych rozhlasových staníc, viac ako 120 printových titulov s celoslovenským aj regionálnym zameraním, 382 domén druhej a tretej úrovne a preberá údaje o reklame od 10 out-of-home agentúr, dvoch kino spoločností a jedného mediálneho zastupiteľstva.
Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto obrazovky bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.