Rádio Expres a Fun rádio mali na celkovom reklamnom koláči každé približne tretinový podiel (36% Expres, 33% Fun). Medziročne podiel Expresu klesol (-3%) a podiel Fun rádia stúpol (5%). Poradie dopĺňajú Rádio Jemné (podiel 13%), verejnoprávne Rádio Slovensko (10%) a Europa 2 (7%).
Najvyšší objem výdavkov do reklamy medzi monitorovanými rádiami pripadol na rádio Expres, a to aj napriek tomu, že Expres zaznamenal medziročný pokles reklamných výdavkov o necelých 5%. Fun rádio si medziročne polepšilo, keď dosiahlo nárast monitorovaných reklamných výdavkov o takmer 25 percent. Dvojciferný nárast zaznamenalo aj Rádio Jemné (10%). Rádio Slovensko medziročne pokleslo (-5%) a Europa 2 dosiahla približne rovnakú úroveň ako v roku 2013.
Prehľad rádií podľa výdavkov do reklamy
Medium | Objem reklamy v € | % zmena | |
---|---|---|---|
2014 | 2013 | ||
Rádio Expres | 25 583 242 | 26 749 733 | -4,36% |
Fun Rádio | 23 353 310 | 18 797 892 | 24,23% |
Rádio Jemné | 9 208 888 | 8 339 624 | 10,42% |
Rádio Slovensko | 7 328 421 | 7 746 042 | -5,39% |
Europa 2 | 5 291 780 | 5 292 696 | -0,02% |
Celková dĺžka vysielacieho času využitého v prospech vysielania reklamy v roku 2014 poklesla o 6 percent, pričom tento pokles zapríčinil pokles reklamného času vo vysielaní rádia Europa 2 (-42%). 5 slovenských rádií odvysielalo takmer 200 tisíc reklamných spotov v celkovej dĺžke 1361 hodín vysielania. Počet odvysielaných spotov medziročne narástol o 2%.
Prehľad rádií podľa počtu odvysielaných reklamných spotov a dĺžky odvysielaných spotov
Medium | Počet odvysielaných spotov | Reklamný čas v hodinách | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
2014 | 2013 | % zmena | 2014 | 2013 | % zmena | |
Fun | 59 609 | 50 009 | 19,2% | 400 | 346 | 15,6% |
Jemné | 47 467 | 42 231 | 12,4% | 324 | 319 | 1,5% |
Expres | 45 836 | 46 021 | -0,4% | 305 | 320 | -4,7% |
Europa 2 | 27 779 | 38 321 | -27,5% | 198 | 340 | -41,6% |
Slovensko | 18 604 | 18 306 | 1,6% | 133 | 127 | 5,1% |
Najviac reklamných spotov z hľadiska ich počtu bolo odvysielaných v piatok 5.12.2014, a to dokopy 1127 spotov na 5 monitorovaných rozhlasových staniciach.
Najdlhší reklamný blok odvysielalo Fun rádio v utorok 14. októbra 2014 popoludní o 13:43 hod a trval 7 minút 55 sekúnd.
Najviac komunikovanou komoditou boli tradične osobné autá, za nimi nasledovala propagácia časopisov a podpora predaja supermarketov. Tabuľka nižšie uvádza desiatku najviac komunikovaných produktových segmentov v rádiách za rok 2014:
Segment | Výdavky v € |
---|---|
Osobné autá | 4 007 711 |
Časopisy | 3 849 368 |
Supermarkety | 3 292 243 |
Predajcovia domácich spotrebičov | 2 807 497 |
Noviny | 2 677 045 |
Predajcovia nábytku | 2 572 819 |
Portály | 2 217 666 |
Obchodné centrá a nákupné galérie | 2 201 003 |
Cestovné kancelárie | 1 511 838 |
Autoservisy | 1 457 672 |
V rebríčku TOP 15 najväčších zadávateľov rozhlasovej reklamy sa umiestnili 4 obchodné reťazce (Billa, COOP Jednota, Lidl, Tesco) a 3 automobilky (Citroen Slovakia, Škoda Auto Slovensko, Porsche Slovakia (so značkami Audi, Seat, VW)).
Zadávateľ | Výdavky v € |
---|---|
Spoločnosť 7 plus | 2 038 034 |
Ringier Axel Springer | 1 648 851 |
Škoda Auto Slovensko | 1 592 426 |
Slovak Telekom | 1 292 762 |
Citroen Slovakia | 1 214 452 |
COOP Jednota Slovensko | 1 062 835 |
Lidl | 931 653 |
Tesco | 926 102 |
Billa | 891 167 |
Azet | 811 188 |
AAA Auto | 796 039 |
Porsche Slovakia | 784 483 |
STAR Production | 776 619 |
KIKA | 706 989 |
Prvá stavebná sporiteľňa | 686 564 |
9 z 15 zadávateľov bolo v tomto rebríčku aj za rok 2013. Do TOP 15 sa dostalo 6 nových zadávateľov, a to Lidl, Tesco, Azet, AAA auto, STAR Production a KIKA.
Monitoring reklamných výdavkov vychádza z oficiálnych cenníkových cien a nezohľadňuje bartre, bonusy a agentúrne provízie. TNS Slovakia aktuálne monitoruje 9 celoštátnych televíznych a 5 celoštátnych rozhlasových staníc, viac ako 140 printových titulov s celoslovenským aj regionálnym zameraním, 360 domén druhej a tretej úrovne a preberá údaje o reklame od 10 out-of-home agentúr, 2 kino spoločností a 1 mediálneho zastupiteľstva (zastrešuje 27 tematických TV staníc).