Diskusia k téme Najlepší a najhorší zvuk rádií - jednotlivé vysielače i rádiá
dík za radu. Nosím v hlave myšlienku "verejnoprávnej alternatívy"... teraz už len nájsť "investora". ;-)
.... budem sa opakovať (z iného vlákna) ale začni vysielať ty :-)
K debate povedané asi všetko :D... Vraciam sa ku kazetovým slučkám :D
Pardon, píšem z tabletu, neprihlásilo ma
Bolo to síce procesované, ale tak príjemne, počúvateľne - trošku EQ-lievik (Basy/Výšky+), DR bol (pokiaľ viem) nejakých 25 - 30 dB.
Žije ešte ten človek, je činný v oblasti?
Hm, naozaj by ma to zaujímalo...
prečo zas balamútiš?
Veď Ty predsa MONO vysielaš už od 10. júna 1990 ( https://www.radia.sk/radia/fun) !
;-)
V tejto chvíli už neostáva nič iné, len Ti poďakovať za humornú zložku, ktorú si bezpochyby do tohto fóra priniesol. My ostatní si doštudujeme základy zvukariny a od zajtra budeme vysielať už len mono...
1) Seth: "..ehm
Ako ľudia .. čo má spoločné multitrack zo Stereom ?! :D"
TO MYSLÍŠ NAOZAJ VÁŽNE, alebo si robíš srandu?! Ty si si ešte na (žiadnom) mixpulte nevšimol "točítko" PAN(ORAMA)? https://www.zaehl.com/img/03_products/AM1/features… Nevieš, na čo to slúži?!
Bavíme sa tu, samozrejme, o tzv. "umelom stereu", kde zvuk je medzi Ľ-P rozdeľovaný len zmenou pomeru amplitúdy (časové rozdiely sa neuplatňujú - nevznikajú).
Pravé stereo (Real STEREO) si rozoberieme v nasledujúcom bode.
2) Seth: ".. ehm2
Bicie som nahrával asi 50x krát. Jedinú alternatívu volíš, či ich nahrávaš Stereo (mixnuté v v externom pulte, čo je veľmi nesšťastné riešenie), multitrack cez externý pult alebo multitrack priamo vstupom do prevodníku ... . Multitrack priamo do DAW je vhodnejší pretože potom si s každou stopou robíš čo chceš"
Kamarád zlatý, naštuduj si Ty základy nahrávania! Na rozdiel od "umelého sterea" (pozri bod 1), v tomto prípade vznikajú medzi kanálmi (Ľ-P) rozdiely tak amplitúdové, ako aj časové/fázové.
Toto je dosahované snímaním (spravidla) 2 MIKROFÓNMI, ktoré sú pri mixáži (ak vôbec prechádzajú cez mixpult - čo, principiálne nie je nutné) "panorámované" 1 úplne vľavo a 1 úplne vpravo.
Najpoužívanejšie konfigurácie mikrofónov sú označované ako A-B, X-Y a M/S, menej často využívanými sú francúzske ORTF a holandské NOS.
https://en.wikipedia.org/wiki/Stereophonic_sound#R…
Špecifickou formou je BINAURAL RECORDING. https://en.wikipedia.org/wiki/Binaural_recording
Samostatnou kapitolou je potom DECCA STROM, ktorý sa však využíva len pre väčšie hudobné telesá a podľa kritikov (s ktorými je možné súhlasiť) sníma spôsobom, ktorým poslucháč (v koncertnej sále) hudobné teleso (zväčša orchester) nikdy počuť nebude.
https://en.wikipedia.org/wiki/Decca_tree
http://media.soundonsound.com/images/forum/m-pulse…
https://aataudioclub.files.wordpress.com/2015/11/m…
https://www.dpamicrophones.com/mic-university/decc…
REAL STEREO initiative
http://www.tnt-audio.com/topics/realstereo_e.html
Pravými STEREO záznamovými technikami je snímaná/nahrávaná najmä AKUSTICKÁ HUDBA (KLASIKA, JAZZ, BLUES, niekedy FOLK, často FOLKLÓR).
***
Naozaj nemôžem uveriť, že tu musím "pánom zvukárom", vrátane takých "legiend" ako Arieli, vysvetľovať ZÁKLADY ZVUKARINY, ktoré ešte pred pár rokmi v SRo musel ovládať aj "učeň" - ťahač káblov!
Sranda... ;-D)
***
Toto zároveň jasne demonštruje "odbornú úroveň" rozhlasového trhu na SK.
Nikomu sa netoci hlava z Orbanu, lebo okrem Vivy tu Orban ani nikto nepouziva zo spominanych radii. Si vedla, ako jedla :-)
tak schválne, daj termín, kedy nám pustíš DIRE STRAITS - MONEY FOR NOTHING!
Kedy si budeme môcť vypočuť ArieliSTEREO?
;-D)
1) Tu prítomným "zvukárom" sa zrejme rovnako točí hlava z nastavení Orban OPTIMODu, a preto ich "výtvory" znejú tak, ako znejú - máš to podobné, ako s tými lekármi na Kramároch (pri Schusterovi): Slováci nevedeli, čo je pri gombíčkoch napísané, museli im to prísť vysvetliť/preložiť Rakúšania.
Ktovie, koľkých pacientov dovtedy (aj odvtedy) tí slovenskí "lekári" odpravili na 2. svet... ;-(
2) Zrejme vôbec netušíš, ako STEREO funguje (čo dokazuješ aj svojím ďalším príspevkom) - s DR súvisí viac, než si myslíš!
Ak zvuk (napr. hudobného nástroja) je rozdelený (amplitúdovo) medzi 2 kanály (Ľ-P) v pomere 9:1, teda v P je len 10 % z jeho zložky v Ľ, t. j. v P je o 20 dB tichší, tak potom, ak úrovne oboch kanálov (Ľ aj P) skomprimujem na 5 dB, tak rozdiel medzi Ľ a P zákonite zmenším na 5 dB, takže tento zvuk v Stereo panoráme posuniem smerom ku stredu.
Čisto teoretický technický odstup kanálov (v FM MPX) sa tým stáva irelevantným - uplatní sa len pri 100 % Ľ alebo 100 % P zvukoch.
CHÁPEŠ?
väčšina uprednostní FARMU http://farma.markiza.sk/ pred LEBOWSKIm https://www.ceskatelevize.cz/porady/10405548642-bi… Robí to tú väčšinu inteligentnejšou/múdrejšou?
Súvisí to s distribúciou IQ v populácii: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/3/3…
A s hudobným sluchom/hluchom i hudobným ne-/vkusom je to rovnaké.
Hlásiš sa (hrdo) k (šedému) priemeru?
;-)
Je mi to ľúto, ale nič si nepochopil. Nepomohlo ani to, že Seth vypracoval celú domácu úlohu za Teba :)
Bicie som nahrával asi 50x krát. Jedinú alternatívu volíš, či ich nahrávaš Stereo (mixnuté v v externom pulte, čo je veľmi nesšťastné riešenie), multitrack cez externý pult alebo multitrack priamo vstupom do prevodníku ... . Multitrack priamo do DAW je vhodnejší pretože potom si s každou stopou robíš čo chceš
Utilising the limited space to best effect, the drum kit sat in the far left corner of the live area, facing the control room, and was miked with Sennheiser MD421s on the toms, an Electrovoice RE20 and AKG D12 on the kick drum, a Shure SM57 and AKG C451 with a 20dB pad on the snare, 451s for overheads and the hi-hat, and Neumann U87s set back a little in order to attain at least some kind of ambience.
to, že Ty si to nazveš "Stereo", ešte neznamená, že to naozaj STEREOm aj je.
Pusti si najprv originály a potom cez Tvoje FUJ rádio testovacích zvukov a pochopíš, aké "Stereo" vysielaš:
- https://www.audiocheck.net/audiotests_ledr.php
- https://www.audiocheck.net/audiotests_stereophonic…
Alebo MONEY FOR NOTHING od DIRE STRAITS: https://www.last.fm/music/Dire+Straits/_/Money+for…
Môžeme sa staviť, že BUBNY Ti (vo FUJ rádiu) budú hrať zo stredu, aj keď v nahrávke sú rozmiestnené do celého STEREO priestoru - GITARA je takmer úplne vpravo, v Tvojom FUJ rádiu bude taktiež v strede.
Je rozdiel medzi "zvukárom" a ZVUKÁROM.
ZVUKÁRI v Devíne vysielajú STEREO, Ty vysielaš DualMONO - dôkazy máš hore.
Pekný deň!
PS: Tie bubny (Money for Nothing), mimochodom, boli nahrané kombináciou techník viacstopového záznamu (multitrack recording) a pravého STEREO záznamu (Stereophonic sound). Tušíš, o čom je reč? ;-)
Aby sme si vyjasnili pojem AGC alebo teda "leveler". No. De facto, môže to byť (no priamo, nie je) kompresor, povedzme. Konkrétne, AGC (i kompresor) jednak akosi nemá možnosť skresliť zvuk, podľa nastavenia samozrejme (napríklad, limiter alebo clipper môže). Druhak, AGC je veľmi široký pojem a neveril by si aké široké nastavenie má (stereoTool). Porovnávaš jednoduché široké AGC v kamere či telefóne (ktoré ma v sebe vložený aj určitý limiter) oproti AGC, ktoré vie spravovať samostatne spodok, stred, vrch prípadne viac. Každé s týchto AGC má samostatné nastavenie (a naozaj široké) teda po tvojom, je plne programovateľný a ja sám určím, kedy sa bude chovať prvý tak, druhý tak a pod. Môžem ich medzi sebou napr. prelinkovať v prípade že sa skladba dynamizuje povedzme od stredov, no na "záber" sa pripravuje pomaličky aj spodný alebo vrchný. Ako rýchlo "zletia" dole si opäť určím Ja a ver že AGC má možnosť nastavenia toľkých premenných, že sa mi s toho točila miestami hlava. Na také situácie ako "ako viem či mi nezaberie v strede skladby". AGC zaberá a pracuje stále, individuálne, podľa nastavenia a podľa toho čo chcem aby robil. Veľmi dobrým pomocníkom je v daných situáciach, keď chcem skladbe nehať troška voľnosť "gating". Tzv. "brány" si nastavím samostatne pre každé pásmo AGCčka, kedy začnú "zatvárať", ako rýchlo, kedy spomalia a zamknú sa prípadne sa otvoria. Detto aj multiband kompresore. Každé jedno prestavenie zmení celý reťazec. Preto sa to nastavuje postupne, po jednom, s prestávkami z rôznym žánrom.
Čo sa týka tvojho predchádzajúceho príspevku, miešaš hrušky z jablkami. Dynamický rozsah a rozostup kanálov sú dve rozdielne veci. Môžem tlačiť signál k -0 db, no rozostup kanálov neovplyvním, pretože procesing (teda či AGC alebo kompresor limiter či clipper) spracúvava samostatne ľavý a pravý kanál. Okrem iného si celkové stereo môžem vďaka pokročilej funkcii spracovania Sterea rozšíriť takmer dookola (napríklad odpočtami a obrátením protichodných kanálov)
No vidíš, a napriek Tvojej teórii si rádiá veselo vysielajú stereo. Vieš prečo? Pretože tak ako každá Tebou zverejnená teória (ktoré som mal tú česť čítať), aj táto je postavená na mylných predpokladoch. Na domácu úlohu skús porozmýšľať, kde si urobil chybu.
Aby si to nemal také ťažké, pomôcka: Opäť miešaš hrušky s jablkami.
Jedna vec je mi nejasná, vážení páni: Načo Vy sa vlastne zaoberáte/trápite nejakými Stereo multiplexer-mi, dBr-mi a podobnými (pre Vás) zbytočnosťami, ak dynamický rozsah komprimujete na <5 dB?!
Veď predsa ak dynamický rozsah (DR) "stlačíte" na <5 dB, potom (LOGICKY) aj ROZSTUP KANÁLOV (Ľ-P / L-R) = <5 dB!
Avšak pre získanie STEREO (ZVUKOVÉHO) OBRAZU je - podľa PSYCHOAKUSTICKÝCH pozorovaní - nutné dosiahnuť rozstup kanálov (STEREO/CHANNEL SEPARATION) min. 18 dB!
Stereophonic Sound
https://www.wikiaudio.org/stereophonic-sound/
Intensity vs. Time Differences in Stereo
http://www.aes.org/e-lib/browse.cfm?elib=528
Chlapci zlatí, Vy NEVYSIELATE STEREO, Vy VYSIELATE DUAL-MONO!
Cha-chááá... ;-)
Riešenie Vašich "starostí" je jednoduché: Zlúčte to do jedného kanála (MONO) a na nejaké (pre Vás úplne zbytočné) MPX, dBr 0, 8 či 88 (to nie je extrémizmus, ujo Sereš! ;-) môžete zabudnúť! A ešte získate aj lepší odstup signálu od šumu (S/N Ratio aka SNR)! Voilá! ;-)
Práci česť, slovenskí "ODBORNÍCI"! ;-!
"Na Slovensku je to tak."
- Klasik
http://necyklopedia.wikia.com/wiki/Vladim ír_Mečiar
Sice som uz nechcel reagovat dalej, ale toto co si napisal mi proste neda: Pises: “väčšina z tu prítomných totiž až do chvíle ich uverejnenia žila v (mylnom) domnení, že dynamická kompresia "zvuk zlepšuje/skrášľuje" - momentálne už všetci zmĺkli (ako si si možno všimol). ;-)”
Vsetci sme cakali na tuto tvoju ukazku, uplne nas to odrovnalo.. Nikto z nas o tom ani len netusil :-)))
A ano, remastrovane nahravky zneju za MNA rozhodne lepsie, ako povodne. Je to ako sadnut zo stareho, do noveho auta.
Existuju ludia, ktorym sa pacia radsej stare auta, ako taki, ktorym sa paci stary povodny zvuk nahravok. Ako som pisal, svet je rozmanity, kazdy ma rad nieco ine. Ale nebudem tu niekoho atakovat a nasilu presviedcat o niecom, co je otazkou vkusu, ako to ty robis. Je vela ludi, ktorym sa paci nakomprimovany zvuk a tiez je vela takych, ktorym sa to nepaci. A ak sa budeme bavit o vlastnostiach FM pasma, tak to je zase o inom tema..
Čo Vy na to? Rakúska predloha Rádia_FM - podobne ako kedysi Hitradio Ö3 poslúžilo ako predloha Rock FM.
V Rakúsku však obe stanice naďalej koexistujú - na rozdiel od Slovenska, kde ex-SZManažment sa pokúša skĺbiť Ö1 a Hitradio Ö3 do jedného (Rádio Slovensko), čo je, samozrejme, nemožné.
"Na Slovensku je to tak."
- Klasik http://necyklopedia.wikia.com/wiki/Vladim ír_Mečiar
Takže, ako som sľúbil, takto narýchlo - zbežne: Omnoho počúvateľnejšie než napr. J&T-VLNA (nehovoriac o EXPRES či FUN). Hudobná dramaturgia viac do moderna než BEST FM, ale na počúvanie príjemná.
Škoda len slabšieho pokrytia, podobne ako u BEST FM.
Výsledkom potom je, že víťazia NEVKUS & BALAST (EXPRES, FUN, VLNA...) - to je však symptomatické pre nekultúrnu slovenskú KRČMU.
V Bulharsku (najchudobnejšej členskej krajine EÚ) napr. vysiela SÚKROMNÉ rádio http://darik.bg/ , ktoré je (obsahovo) omnoho "verejnoprávnejšie" než Rádio SLOVENSKO http://darik.bg/ - ako dlho by niečo také prežilo na ŠENKu SLOVENSKO (s jeho "elitou" EXPRES alias "NAJRÝCHLEJŠÍ DOPRAVNÝ SERVIS")?
podiel [%] celkovej počúvanosti
4. vlna 2023 + 1. vlna 2024 (kĺzavé dáta)
% populácie SR vo veku 14-79 rokov, počúval včera
% populácie SR vo veku 14-79 rokov, počúval minulý týždeň