Diskusia k téme Najlepší a najhorší zvuk rádií - jednotlivé vysielače i rádiá
Som rad ze si pocul stereo. V radiach sa bezne pouzivaju verzie Radio edit. Nasa verzia MFN ma cca 3.5min.Original MFN ma cez 6min. Pustili sme obidve piesne naplno tak ako ich mame. A ze skracujeme. Jasne. Sme radio nie player. Vytvarame program. Kombinaciu slova zabavy a hudby v dynamickom mixe. Cim je to dynamickejsie tym viac zaujmeme posluchaca. Lebo to je nasa praca zaujat a zabavit. Nie som taky odbornik aby som polemizoval ci pri vykone 100kw treba alebo netreba procesing. Dolezite je ci to pomaha zaujat. Moja skusenost je prave opacna ako pises. Cim nizsi vykon tym opatrnejsie treba narabat z procesingom. Ked prechadzas autom cez rozne hluche miesta tak velke basy a velky procesing AGC a MB sposobuju silne znetvorenie zvuku. Tu mas ciastocne odpoved preco je Xpres podla mna viac na vyskach a stredoch. Slovensko je hornate a chcu byt v kazdej diere. Druhy dovod je ze 95 % radii hraje Flat teda hlavne stredy a vysky. Basy vobec takze naco tlacit zbytocne basy do eteru nie? Pre mna su basy zaklad hudobnej atmosfery a som na malom teritorii. Mam nizsii procesing takze si basy mozem dovolit. To ze mame podla teba lepsi zvuk ako Xpres a Fn ma velmi tesi specialne u Fn :) lebo tam su basy.
... k zvuku týchto rádií?
ABSOLUTE RADIO
https://absoluteradio.co.uk/listen/links/
JACK
https://www.jackfm.co.uk/how-to-listen/streams/
JACK 2
https://www.jack2.com/how-to-listen/streams/
JACK 3
https://www.jack3.co.uk/info/how-to-listen/streami…
:-o
zabudol som uviesť (v prvom príspevku), že s ohľadom na nízke výkony a nízke polohy Vašich vysielačov https://www.radia.sk/radia/viva/frekvencie použitie DYNAMICKEJ KOMPRESIE (v ANALÓGOVOM FM vysielaní) chápem.
Avšak u 10, 50 či dokonca 100 kW vysielačov umiestnených na Kamzíku https://www.radia.sk/vysielace/4_bratislava-kamzik je to nepochopiteľné a ničím neospravedlniteľné.
Súhlasíš? ;-)
je to, čo potrebujeme. Ak by sme mali spoľahlivého, NESTRANNÉHO človeka, ktorý by nám vyhotovil ZOSTRIH rôznych zvukových ukážok (z rôznych skladieb), každú s "rozhlasovým" processingom (predovšetkým dynamickou kompresiou) a bez neho - obe s VYROVNANÝMI HLASITOSŤAMI(!) -, pričom každý z nás by (naslepo) vybral tú verziu, ktorá, podľa neho, hrá lepšie, priblížili by sme sa k objektivite v hodnotení (i slovo "lepší" už zo svojej podstaty je subjektívne).
Blind test
http://wiki.hydrogenaud.io/index.php?title=Blind_t…
Can You Hear What I Hear? A Guide to Listening Blind
http://www.trustmeimascientist.com/2012/03/03/can-…
How to Skew a Blind Listening Test
https://www.audioholics.com/how-to-shop/how-to-ske…
https://www.youtube.com/watch?v=Y4QbJRAWvRU
Návrh na ďalší STEREO TEST.
Zvuky áut plynule prechádzajúce z jednej strany na druhú - počuť dokonca i náznak predo-zadného priestoru.
Je možné očakávať, že v skomprimovanej rozhlasovej verzii prechody medzi kanálmi (Ľ <=> P) budú SKOKOVÉ (menej plynulé než u originálu).
ešte raz ĎAKUJEM!
Čo sa týka zvuku, priznávam, že náznak STEREA tam bol. ;-)
Výrazné STEREO bolo počuť u zvukov 100 % umiestnených (PANorámovaných) v Ľ alebo P kanáli - najmä gitary (platí pre obe skladby: https://www.last.fm/music/Dire+Straits/_/Money+for… aj https://www.last.fm/music/Joan+Jett+and+the+Blackh… , čo je však logické. Inak, zdá sa mi, to hralo viac zo stredu než u pôvodných masterov.
Škoda, že Money for Nothing si nepustil od úplného začiatku, kde STEREO bicie sú najvýraznejšie PRIESTOROVÉ. To je ale u Vás komerčných rádií snáď až diagnóza - skladbu neodohráte celú zrejme nikdy, asi zo zásady (čo je často veľká škoda, a to nielen u Dire Straits)... :-)
Rozdiel, ktorý bolo taktiež počuť, bolo odlišné ZAFARBENIE ZVUKU, najmä HLASOV SPEVÁKOV - v origináloch znejú o poznanie prirodzenejšie, vo vysielaní boli "TELEFÓNOVO" ZAFARBENÉ.
To je logickým dôsledkom zmien pomerov jednotlivých zvukových zložiek - efekt sa podobá HARMONICKÉMU SKRESLENIU, i keď technicky sa oň nejedná (u harmonického skreslenia dochádza k pridávaniu nových zložiek, ktoré sú celými násobkami kmitočtov pôvodných zvukov - tu dochádza k priblíženiu tichších pôvodných zložiek k tým hlasnejším).
Každopádne však máte počuteľne lepší zvuk než EXPRES alebo FUN - tie sú pre človeka so sluchom absolútne NEPOČÚVATEĽNÉ! Snáď aj hudobná dramaturgia zostane počúvateľná - po ústupe od koncepcie "oldies".
VEĽA ŠŤASTIA!
PS: V samostatnom príspevku navrhnem ďalší test. ;-)
AKO SKRESLIŤ SLEPÝ POSLUCHOVÝ TEST - HLASITOSŤ
Známou, no ľahko manipulovateľnou je spojitosť HLASITOSŤ/KVALITA. Vždy platí, že ľudia pri počutí dvoch rôznych zdrojov asociujú hlasitosť s kvalitou. Malá zmena v hlasitosti môže úplne zmeniť výsledky testu. Väčšina testov dnes začína slovami "... a reproduktory mali zrovnané úrovne..."
*** *** ***
How to Skew a Blind Listening Test - Volume
One thing that is widely known but easily manipulated is the volume/quality connection. Consistently, people when hearing two different sources will equate loudness with quality. A small adjustment in volume can completely change the outcome of a test. Most tests these days start off with, "....and the speakers were level matched..."
Tu je to spravne :) Tento posr...ny automat sa ma pyta, ci nie som robot a ked ohodnoti , ze nie som , tak mi nedovoli uverejnit ten isty text na dve vlakna. Takze musim pisat tieto blbosti aby som to tu mohol postnut :):):)
Takze piesne na tvoje zelanie dohrali. Dufam, ze toto ti staci ako dokaz, ze aj ked procesujeme, stale hrame STEREO a nie DUAL MONO.
STEREO/SURROUND sa Z ELEKTRICKÉHO HĽADISKA skladá z 2 veličín resp. je tvorené týmito:
1) INTENZITA/AMPLITÚDA (vrátane rozdielov medzi FREKVENČNÝMI priebehmi)
2) ČAS/FÁZA
To platí aj pre 22.2-kanálový priestorový (SURROUND) zvuk ( http://www.nhk.or.jp/8k/index_e.html).
PS: Rád sa od skúsenejších priučím - a keďže TY sa tu prezentuješ ako ten SKÚSENEJŠÍ, rád si vypočujem TVOJE NAHRÁVKY, či aspoň prečítam ich ZOZNAM (aby som si ich mohol nájsť a vypočuť). ;-)
1) na spektrum ľudského hlasu je ľudský sluch najcitlivejší - je to zvuk jemu najznámejší. Mal som na mysli HLAS SPEVÁČKY! Pozn. @Arieliho o mikrofónoch som čítal.
3) OMYL! Zistil som to okamžite - najprv som si myslel, že si spravil preklep, ale keď som to zbadal 2. RAZ, bolo mi hneď všetko jasné... :-D Internetový slovník som nalinkoval TEBE, aby si sa poučil (a "nekonšpiroval", že som si niečo vymyslel ;-).
4) Zrejme ani Ty, lebo ak by áno, netajil by si to... :-D Ak hovoríme napr. o úrovniach, tak to možno... ale frekv. korekcie, efekty, kompresie, limity URČITE NUTNÉ NIE SÚ!
5) Asi áno - a preto nepovieš/neodkážeš nič konkrétne. :-D
6) AHA? "dve stopy v jednej" - to je, podľa Teba, STEREO? :-D AHA, a čo teda je MULTITRACK, ak nie technika (nahrávania)?
PS: Áno, zážitok to bol - a najmä VÝZVA, pred ktorou by každý Slovák kapituloval. ;-)
ťažko povedať - mne sa zdá, že Ö1 možno predsa len trošku procesované je (nejaká "šetrná" kompresia?).
Aj BBC3 údajne mierne komprimuje - v DAB však dáva možnosť hrať úplne bez kompresie (tam je zas ale digitálna kompresia ;-).
ešte raz ĎAKUJEM!
Ako som už napísal inde, už beží vo http://foobar2000.org/ - len nahrávanie https://foobar.hyv.fi/?view=foo_record píše "Recording", ale potom ho akosi nechce prehrať - a vlastne ani neviem, kam ho ukladá... :-)
Ten 320-MP3 prúd je ZA OPTIMODom?
iba pre info som sa chcel opytat, ci je napriklad aj ö1 nastavovane rovnako ako devin z pohladu zvuku.. mne totiz napriklad ö1 subjektivne znie lepsie ako devin. moc inak uz neriesim vsetky tie technologie nastaveni, hlavne, ze je hovorene slovo spolu s hudbou na rovnakej urovni, :-) cize je vsetko rozumiet a je aj dobry zvuk, vzhladom na moznosti fm prenosu, a zaroven ten vysledny zvukovy mix znie na kazdom prijimaci rovnako dobre.
p.s.: z rastamana by som si nic nerobil... ja som sem uz za tie roky tiez popisal barzjake hluposti :)
Bude to URL stream ziveho vysielania. . CTRL C CTRL V a daj si to kde chces. Pridal som ti tam aj Joan Jett I love rocknroll hned za dire straits. Gitary hraju pekne dualmono. :)
Dobre skúsim to inak. Reakciami na body
1. Kto hovoril niečo o hlase? Hovoril som o celkovom dojme zvuku vysielania. Okrem iného, v tom neprocessovanom streame, boli mikrofóny naprocessované, pretože už tak lezú do pultu
2. Nevyjadrujem sa.
3. Áno mal. Asi by si bez internetu nezistil že som spravil chybu. Pardón
4. Blud. Mastering hoc i základný (základný, opakujem základný ak vieš čo obnáša ... nie asi nevieš), potrebuje každá nahrávka
5. Nie. Zase len tvoje domnienky, resp. nepochopená vec
6. Prečo by nemal byť? Stereo vyčarujem úplne šmahom ruky bez žiadnej kombinácie nezmyselných techník (okrem iného technika Stereo Rec, nie je technika. Je to iba záznam Stereo stopy, kde DAW, zaznamenáva v podstate dve stopy v jednej.) Stačia mi dva mikrofóny, dva voľné vstupy, nejaké krídlové piáno či akordeón, dobrú akustiku alebo "rack" z VSTčkami, základný mastering a padneš na zadok s toho výsledku. (A takisto technika Multitrack, nie je technika a ani zázrak možno už od polovice 80 rokov.)
PS: okrem iného nahrávať folk-rockovú kapelu v byte, je pekný zážitok ;)
1. Úroveň neprocesovaného je nižšie kvôli špičkám, tie sú v procesovanom strážené práve processingom. Môžem manuálne stiahnuť procesovaný, ale tým sa vytratí práve jedna z jeho výhod.
2. Jedná sa o stream live vysielania. Nie je to nahrávka, ktorá by mala svoju dĺžku.
alias "ťahacia harmonika" tam tiež bol - na ten som zabudol... ;-)
Čo hovoríte na zvuk(ovú kvalitu)? Počujete tam nejaký (audio/signal) processing?
ABSOLUTE RADIO
https://absoluteradio.co.uk/listen/links/
JACK
https://www.jackfm.co.uk/how-to-listen/streams/
JACK 2
https://www.jack2.com/how-to-listen/streams/
JACK 3
https://www.jack3.co.uk/info/how-to-listen/streami…
Bude ten stream prehrávateľný/nahrávateľný v externom prehrávači?
Príp. štandardné streamy sú dostupné (priame URL)?
1) Nebolo by možné tie úrovne vyrovnať manuálne?
2) Aké dlhé to je? Nie je možné posúvať v čase... (Dopočúvam asi až v pondelok).
1) ĽUDSKÝ HLAS v tej @Arieli-ho nahrávke Ti znie prirodzenejšie (ľudskejšie) PO alebo PRED processingom? :-o
2) ARGUMENTUM AD HOMINEM https://cs.wikipedia.org/wiki/Argumentum_ad_homine… používajú len slabosi, ktorí nemajú vecné argumenty.
3) Mal si na mysli KORELÁCIU? https://cs.wikipedia.org/wiki/Argumentum_ad_homine… :-D
4) A čo priamy STEREOphonic RECORDing BEZ MASTERingu?! http://www.opus3records.com/phil.html
5) Zrejme hovoríš o technike M/S https://www.uaudio.com/blog/mid-side-mic-recording - https://www.dpamicrophones.com/mic-university/prin… - nič nové pod slnkom
6) Nahral som napr. FOLK-POPovú kapelu v byte, bez špeciálnych, párovaných mikrofónov - bolo to KOMBINÁCIOU techník STEREO (NOS/ORTF - vzdialenosti a uhly som nemeral, takže niečo medzi) a MULTITRACK. Výsledný MASTER bol STEREO.
Neboj sa. Ja som v problematike FM úplna lama, keďže sa tým nezaoberám. Čo sa týka problematike, zvučenia, nahrávania príp. Masteringu resp. akustiky, tak tomu sa rozumiem (nehovorím že som expert, či profesionál, pretože človek sa učí celý život, a ver že čo nová "robota" to nová skúsenosť). Takže tak. Kľudne to zapoj, popočúvam. Ja som v BA kedysi dávnejšie bol (asi rok a pol) a Vivu som si naladil. Prišlo mi to primerane dobré (tuším že to bolo trochu rozlietané, asi kvôli MPX)
PS: Hovoríš o Dual Stereo? Nie náhodou, tu toľko spomenuté Dual Mono? :D :D
Sranda ze si piseme tu :). To ako keby sme sedeli na kave a kecali cez telefon :) ale ved nech je aj rastaman v obraze. Ja zapojim 320 aby sa nekritizovalo pasmo a bitrate ale dualstereo. Dufam ze budes pocuvat aj ty seth aj pali. Mohli by ste uz amatera pochvalit trosku :)
podiel [%] celkovej počúvanosti
4. vlna 2023 + 1. vlna 2024 (kĺzavé dáta)
% populácie SR vo veku 14-79 rokov, počúval včera
% populácie SR vo veku 14-79 rokov, počúval minulý týždeň