Diskusia k téme Najlepší a najhorší zvuk rádií - jednotlivé vysielače i rádiá
áno, ja anglicky rozumiem celkom dobre. A Ty tu (v tejto diskusii) budeš zrejme jediný ďalší, kto ovláda cudzí jazyk. ;-)
Darmo, slovač je živočíšnosť nevzdelaná - to je svetoznáma skutočnosť. Možno aj preto Orban OPTIMOD v rukách Rakúšana podá diametrálne iný výsledok než ten istý procesor v drápoch Slováka! :-D)
Spomínaš si ešte, ako dramaticky sa zmenila prognóza zdravotného stavu býv. prezidenta Schustera po tom, ako prístroje na Kramároch (tie isté, ktoré predtým riadili Slováci!) prestavili rakúski lekári, ktorí na žiadosť jeho rodiny pricestovali do BA? ;-D)
V nasledujúcom príspevku Ti však predsa len "spravím dobre" a dodám dôkaz o CELKOVEJ NEZMYSELNOSTI/ŠKODLIVOSTI KOMPRIMOVANIA, ktoré zákonite (vždy - vyplýva to z jeho podstaty) vedie k SKRESLENIU ZVUKU!
Jediný processing, ktorý môjmu uchu znel "príjemne" (či skôr akceptovateľne), bol zvuk ROCK FM - bolo to také príjemné, teplé, basové, trošku (nie príliš) cinkavé; tipujem, že to bol klasický EQ-lievik. V podstate teda ale šlo viac o frekvenčné korekcie než dynamickú kompresiu.
FUN rádio od začiatku znelo ako TELEFÓN V HRNCI.
Napriek tomu, že nadpis článku znel pre mňa podobne ako "Dôkaz, že existuje perpetuum mobile", venoval som jeho prečítaniu pozornosť, už len zo zvedavosti. A ajhľa - článok hovorí o niečom úplne inom, ako sa nám snaží Rastaman nahovoriť. A síce o tom, že nemá zmysel komprimovať zvuk na CD, pretože v rádiu nebude znieť lepšie. S tým sa dá jedine súhlasiť, ale je to úplne iný záver, ako to, že nemá zmysel komprimovať zvuk v rádiu.
Na záver len malá poznámka, skôr venovaná Sethovi a Palovi. Zvuk Expresu a Jemných nastavoval ten istý človek. Tým som chcel povedať len to, že vždy je dôležitý cieľ, ktorý chcem processingom dosiahnuť a podľa toho sa aj processing robí. A Sethovi zároveň ďakujem za pochvalu :)
- All the different masters have the same peak-to-loudness-ratio, after going through the broadcast processing
- The broadcast processing removes all the internal dynamics of the song – the beginning is just as loud as the end
- Even the original, un-mastered “low level” mix is audibly distorted after processing with the Orban – listen to the guitar on the right channel
- The higher the level on the original CD, the more crushed and distorted the “on-air” version sounds
- Even the EQ differences between different masters are reduced by the Orban processing
- The punchiest sounding broadcast version is probably the original mix !
Teoretikov mám plné zuby aj Ja vo všetkom. Porovnávať neporovnateľné, vedia vždy. To hej. V FM problematike je strašne veľa určitých pravidiel a obzvlášť po zavedení nezmyselne nízkeho 0 dbr museli rádia riešiť ďalší problém. Podľa mňa je zvuk napr. Funka, či Jemných veľmi dobre nastavený. Je sfázovaný, konkrétny, "nelieta". V prípade Jemných ešte plus taká "plnosť", výšky príjemne cinkajú, nepília uši, basy sú ucelené a mohutné nerozlievajú sa.. Čo vlastne platí aj v prípade Funka, len ten znie o čosi tvrdšie. Taký Expres.. No. Je to postavené na stredoch, vedia prečo. Hrá to dobre zrozumiteľne, na PAčku, rádiu či čínskom chrchlátku. Také Sro1 malo kedysi veľmi pekný zvuk. Teraz mi príde taký neslanný, ulietaný
je ten jediný správny zvuk.
Ja chcem hudbu počúvať tak, ako ju zamýšľali AUTORI (HUDOBNÍCI, ZVUKÁRI), nie ako ju sprznil nejaký slovenský Palo.
podľa toho, čo tu píšeš, tipujem, že medzi "vrcholné diela" Tvojho "zvukárskeho umenia" patria EXPRES a FUN - najnepočúvateľnejšie/najskreslenejšie GRCky v slovenskom éteri - nielen zvukovo, ale aj "hudobnou" dramaturgiou a "rečníckym umením" moderátorov.
ŽIADNY PROCESOR = NAJLEPŠÍ PROCESOR
Vidim, ze si cisty teoretik, ktory pausalizuje veci, ale ok, pohoda. Clankov mi tu mozes posielat kolko len chces, ja s nimi neprotirecim, akurat kazda vec ma svoje specifikum, na ktore sa netreba zabudat. A kedze mi pises take veci, ako to ze hlupaci v BBC a podobne, tak nebudem uz pokracovat dalej v tejto debate. Doteraz som konstruktivne, zo skusenosti diskutoval. Vyskusat si nastavit procak je ovela viac, ako studovat clanky na Wikipedii :-) Maj sa.
The function of these processors is normally to reduce the dynamic range of the audio being handled. This is particularly important for AM broadcasting where noise and interference can be obtrusive on quiet passages, it is much less so on FM and digital.
To the listener the overall sound appears louder, which is useful to commercial broadcasters as it draws attention to them when the casual listener is tuning across the band. It does introduce artifacts to the sound, which is an irritation to those with a good musical ear, especially for classical music.
ako sa to má robiť správne! ;-D)
On its FM frequencies, the station uses less dynamic range compression of the volume of music than rival station Classic FM. On DAB it uses dynamic range control (DRC) which allows compression to be defined by the user.
https://en.wikipedia.org/wiki/BBC_Radio_3#Operatio…
a v ktorej časti toho rebríčka - NAJLEPŠÍ alebo NAJSKRESLENEJŠÍ zvuk? ;-D)
REPRODUKCIA - konečná fáza spracovania a prenosu zaznamenaného signálu umožňujúca jeho sprostredkovanie poslucháčovi v akustickej forme
http://slovniky.juls.savba.sk/?w=REPRODUKCIA
INTERPRETÁCIA - spôsob podania, stvárnenia umeleckého diela, najmä hudobného, tanečného, al. hereckej úlohy, prednes
http://slovniky.juls.savba.sk/?w=INTERPRET ÁCIA
Pravda je taká, že >90 % hudobných titulov na CD je komprimovaných natoľko, že do FM normy sa zmestí aj >2x - žiadna dodatočná KOMPRESIA teda NUTNÁ NIE JE!
Radio ma hrat ako radio, CD ma hrat ako CD. Fyziku neoklames. Do trojdecoveho pohara liter vody nenalejes.. To je zakladny princip. Radio ma byt nakomprimovane. A to ktore radia som nastavoval pisat verejne nebudem, ale v tom tvojom rebricku boli dve z nich.
Traduje se, že absolutním sluchem disponuje asi 0,1 ‰ populace.
tak schválne, pochváľ sa, ktoré rádiá si nastavoval! Nech môžeme posúdiť TVOJE "PRAKTICKÉ" SCHOPNOSTI.
;)
PS: Áno, rádio má hrať nie ako DEVÍN, ale AKO ZDROJ (napr. CD)! A tomu sa najviac (i keď nie na 100 % - to je aj čo i len teoreticky nemožné) približujú práve DEVÍN, Ö1 ( https://oe1.orf.at) či VLTAVA ( https://vltava.rozhlas.cz).
Teoriu ovladas, ale prax je prax... Pisem ti to ako clovek ktory s tym 20 rokov intenzivne robi a nastavoval aj viacere radia :-) Kompresia pri FM zvuku musi byt a treba to hlavne vediet nastavit. Rozhodne radio nema hrat ako Devin!
FM S/N Ratio: 88dB or better below 100% modulation @ 400Hz, 10Hz-22Khz bandwidth, unweighted 95dB typical below 100% modulation @ 400Hz, 10Hz-22Khz bandwidth, A-weighted filter 100dB typical below100% modulation @ 400 Hz, 10Hz-22Khz bandwidth, CCIR-468 filter
http://bdcast.com/information-center/product-infor…
Pravda je taká, že (komerční) vysielatelia KOMPRESIU aplikujú len preto, aby zvýšili odstup šumu (SNR) v oblastiach so slabým signálom, a tým zvýšili dosah vysielania - počúvanosť, a teda ZISKY Z vysielanej REKLAMY (na úkor kvality zvuku).
TEORETICKÉ dynamické rozsahy zdrojov:
ANALÓGOVÝ MAGNETICKÝ PÁS ... 80 dB
PLATŇA (VINYL) ............................... 70 dB
CD (16-bit PCM) ................................ 86 dB
SACD (1-bit DSD) ............................ 120 dB
DVD-A (24-bit PCM) ........................ 144 dB
https://en.wikipedia.org/wiki/Comparison_of_analog…
https://en.wikipedia.org/wiki/Direct_Stream_Digita…
https://en.wikipedia.org/wiki/Phonograph_record
Loudness means NOTHING on the radio – The Proof
http://productionadvice.co.uk/loudness-means-nothi…
Jediným "prínosom" kompresie je neprirodzené/nepríjemné/smiešne SKRESLENIE/ZAFARBENIE ZVUKU - dôkazy (zvukové ukážky) si môžete vypočuť v odkazovanom článku.
Môj (orientačný, neúplný) "Rebríček" nedáva všetky stanice na jednu úroveň - aj preto majú tieto číslované poradie. Pravdou je, že DEVÍNu sa (i keď so značným odstupom) v kvalite zvuku blíži len REGINA - objektívne by možno mali byť miesta 3 - 50 vynechané, avšak takto sa rebríčky nezostavujú (čo snáď každý INTELIGENTNÝ človek dokáže pochopiť).
Najlepší zvuk počujem z rádia Slovensko. Myslím nie intenzitu, ale kvalitu (výšky, stredy a basy). Samozrejme každý máme svoje ucho. Vlna mi v DAB pripadá akosi "plechovo" .
Celkom ma zabavil tvoj prispevok :-))) Dat na prve miesto Devin (ano ti teda nemaju kompresiu), ale sucastne dat do rebricka aj prekomprimovane Jemne - ktore ano, maju vyborny zvuk, je v celku usmevne :)
A teraz k tomu co si napisal z technickeho hladiska: Porovnavat sirku FM pasma, kde je zhruba odstup S/N 30 dB s nejakym digitalnym zdrojom kde ho mas viac ako 90 dB, je ako keby si porovnaval litrovy pohar s troj decovym... Zvuk radia v FM pasme MUSI byt nakomprimovany, pri radiach vobec neplati to, co pises. Okrem toho ze tu existuju aj urcite normy, ktore treba dodrziavat je to dane aj tym, a to plati hlavne po zavedeni normy MPX 0 dbr, ze ak chces minimalizovat sum, v hlavne v miestach, so slabsim signalom, tak zvuk treba nakomprimovat. Otazka je akym sposobom to je nastavene. Expres, Fun, Jemne, Vlna ho maju nakomprimovany silno a je to zamer, lebo hraju potom vyrazne, ci si to pustis na tranzistore, alebo na nejakej vezi. A tak maju progresivne radia hrat, rozhodne nie ako Devin...
... sú tými faktormi, ktoré o kvalite zvuku rozhodujú (PREDOVŠETKÝM). Najlepší (= NAJVERNEJŠÍ) zvuk teda budú mať tie stanice, ktorých vysielatelia vôbec alebo len minimálne zvuk (ZDROJa) upravujú. HiFi = HIGH FIDELITY (VYSOKÁ VERNOSŤ).
https://en.wikipedia.org/wiki/High_fidelity
https://en.wikipedia.org/wiki/Source_direct
NAJKVALITNEJŠÍ ZVUK
1. DEVÍN
2. REGINA
3. BEST FM
4. ALIGATOR
5 - 6. SLOVENSKO, RADIO_FM
7. JEMNÉ
...
NAJSKRESLENEJŠÍ ZVUK
1. EXPRES
2. FUN
3 -4. EUROPA 2, VLNA
...
podiel [%] celkovej počúvanosti
4. vlna 2023 + 1. vlna 2024 (kĺzavé dáta)
% populácie SR vo veku 14-79 rokov, počúval včera
% populácie SR vo veku 14-79 rokov, počúval minulý týždeň