menu
predchádzajúce
nasledujúce
spustiť rotovanie
zastaviť rotovanie

Diskusia k téme Najlepší a najhorší zvuk rádií - jednotlivé vysielače i rádiá

443 príspevkov
Palo (neregistrovaný, 95.102.136.xxx)
Palo (neregistrovaný, 95.102.136.xxx)
07.08.2018 12:35
0
0
Seth

... vsade, okrem FMka.. To Omniu nema. Aby sme sa pochopili spravne :)

Palo (neregistrovaný, 95.102.136.xxx)
Palo (neregistrovaný, 95.102.136.xxx)
07.08.2018 12:31
0
0
Seth

S urcitostou viem, ze zmenili na SRo a istu dobu aj FMko, ale to po case preslo naspat k povodnemu. Ostatne okruhy neviem, ale podla mna su tam vsade Omnie. Nemam to overene, len podla zvuku sudim, tak nerad by som tu siril neoverene info. Takych tu mame dost :-)

rastaman
rastaman
07.08.2018 12:29
0
0
@Seth,

je mi nad Slnko jasné, že za Loudness War stoja nie rozhlasoví vysielatelia, ale producenti - tie ukážky však majú (LAIKom) ilustrovať, čo robí DYNAMICKÁ KOMPRESIA; väčšina z tu prítomných totiž až do chvíle ich uverejnenia žila v (mylnom) domnení, že dynamická kompresia "zvuk zlepšuje/skrášľuje" - momentálne už všetci zmĺkli (ako si si možno všimol). ;-)

AGC je pasca a je to, de facto, KOMPRESOR - kde máš záruku, že "nezaberie" uprostred skladby?! Kto by ho tak dokázal naprogramovať? Musel by pracovať preemptívne, t. j. musel by skladbu/pasáž vopred analyzovať (niečo ako PEAK SEARCH, známy zo starých CD prehrávačov), následne nastaviť úrovne (niečo ako RECORD LEVEL, známy zo starých stolných kazetových rekordérov - tape deck-ov) a potom už len počas CELEJ SKLADBY(!) "DRŽAŤ"!

Poznáš taký AGC? Ťažko, pochybujem!

Tu máš jasný dôkaz, že je to presne tak:
Audio compressor, AGC and limiter test
https://www.youtube.com/watch?v=XUBOLS4OoUk

V TV kamerách (s ktorými zas pracovnú skúsenosť mám ja) je AGC (Automatic Gain Control) využívaný práve na dorovnávanie úrovní mikrofónov (rucháč, handka, port-klopák...) - a z mojej skúsenosti (= podľa môjho ucha ;-) AGC jednoznačne zvuk KOMPRIMUJE & SKRESĽUJE!

Seth
Seth
07.08.2018 12:15
0
0
Re: Palo

Áno, niekde dávnejšie si to spomínal, .... áno spomínam. Škoda toho zvuku. Bol to taký identifikátor celého Sro-čka. A všeobecne, všetky okruhy zmenili procesory, alebo len Sro?

Palo (neregistrovaný, 95.102.136.xxx)
Palo (neregistrovaný, 95.102.136.xxx)
07.08.2018 12:00
0
0
Seth

Presne tak, ako pises :-) Este k tomu minulemu prispevku co si pisal, o SRo zvuku. Oni presli uz davnejsie na Omniu a odvtedy je to take, ako si napisal. Dost to lieta, som to meral, aj som im to vtedy pisal, odpoved prisla, ze oni su s tym ok. Vymenili sa sefovia - vymenil sa procak a tym aj zvuk :-)

Seth
Seth
07.08.2018 08:28
0
0
Re: Loudness War

Milý rastaman. Pojem Loudness War je dnes bodliakom v očiach viacerým priaznivcom dobrého, dynamického (skutočne dynamického, pretože dynamika = zmena a zároveň záživnosť) zvuku. A ver, že hoc tu vehemotne kričíš, ako sa to tým przní a podobne, (áno, dám ti za pravdu, súhlasím s tebou) nie je to ani tak problematika rádií ale, samotných masteringových spoločností resp. samotných výkonných umelcov a ver tomu, že už sú organizácie po celom svete ktoré proti Loud. Waru bojujú, no je to boj s veternými mlynmi. Ja som síce mladší, no nezanevriem na uprašťanú LPčku, zašumený "pás" a pod. Moje posluchové vybavenie neprekračuje rok výroby 2000 počínajúc Britským Masteringovým analógovým mixážnym pultom zo 70tych a Japonskými "koncami" a napr. kotučákmi z 80tych rokov.
Ale k veci. Sme v téme o najlepšom či najhoršom zvuku rádií. Ako Palo, tak i Arieli príp. Ivan sa ti jasne snažili vysvetliť aspoň tak trochu celú problematiku a pohľad na vec. Ja osobne v nastavovaní zvukových resp. modulačných procesorov (a celkovo v FM problematike) veľkú prax nemám, hoc na občasných ozvučovacích akciách spojené z hudobnou produkciou používam Broadcastový Software StereoTool (ktorý je vlastne komplexný zvukový/modulačný procesor), ktorý som nastavoval asi pol roka popri robote a voľnom čase, pekne podľa ucha a s prestávkami (únava ucha a psychoefekt zamotajú aj človeka z absolútnym sluchom). Podarilo sa mi ho pracne vyladiť tak, že kdekoľvek sa muzika pustí netreba ho prestavovať. A prečo to používam? Pretože neustále dorovnávať úrovne Fadermi medzi rôznymi skladbami človeka raz prestane baviť. Rovnako je to aj s farbou skladieb a podobne. Ver mi, že keď púšťaš 80tky a zamiešaš tam niečo nové (na želanie) ten rozdiel postaví aj hluchého a to nehovoriac o púšťaní FLACu a podradnej MP3 z nejakého kľúča (na želanie). Z processingom tieto veci neriešim. Keď tam pustím povedzme slávny Pink Floyd z neremastrovanej edície z malou hlasitosťou, procák vytiahne AGC, a dorovná na požadovanú úroveň, podobne aj z menšou úrovňou basovej linky si expandére v multibande hravo poradia. Keď tam potom vrazím napr, niečo moderné "éterové" nemusím sa báť "porážky" pretože procák urobí všetko opačne, rozumne nastavený compresor/limiter podrží úrovne a špičky kým AGC letí primerane rýchlo dole aby rozdiel medzi Pink Floydom a "éterovkou" nebol príliš strmý. Na prípadnej nekvalitnej MP3jke z odrezaným "vrchom" si to pomocou "preemfázy" vie sám v rámci možnosti dotiahnuť. Výsledný zvuk, áno je nakomprimovaný, hoc rozumne ale je, pretože inak sa to jednoducho udržať na uzde nedá. A spätná väzba? Veľmi potešujúca, od ľudí čo tak isto ako ja, majú radi starý dobrý zvuk ba aj od starších zvukárov z dlhoročnou praxou, ktorý presne ako Ja nad Loudness Warom mrštia nos. A iba preto, že aj processing sa dá nastaviť výborne, tak aby neunavoval a zároveň to všetko dobré "nedrbal". Dnes, ľudia rádio počúvajú väčšinou ako kulisu, nikomu sa nechce chodiť stále regulovať hlasitosť. (časy keď sa rádio počúvalo ako zdroj hudby na kvalitných súpravách hromadne, sú dávno preč) Ako sa rádio zapne, tak hrá. Musí, lebo poslucháča môže odradiť a preladí. Hrá Rovnako zrozumiteľne ako na rádiu tak na čínskom chrchlátku. (a pri tom, dodržiavajú dosť prísne normy a limity čo sa týka vysielania v FM pásme) Ako aj Ja púšťam muziku väčšinou ako kulisu, ľudia debatujú a zároveň si pohmkávajú a nedostávajú porážky a nenatáčajú "krútiacu" hlavu smerom ku mne keď to zrazu "zreve". A pre mňa je to tiež druh protekcie, keď sa nemusím obávať že mi nejaká "špička" neodpečie napr. driver alebo nejaká šupa nevykopne membránu

rastaman
rastaman
06.08.2018 23:17
0
0
http://necyklopedia.wikia.com/wiki/TV_Narkóza
rastaman
rastaman
06.08.2018 23:15
0
0
@Boris,

a (v TV) najsledovanejšie sú hollywoodske krváky a krčmové "reality show" 4. cenovej...

... tak si ich (všetci) vychutnaj(te), ja si radšej pustím ČT2 alebo STV2.

;-)

http://necyklopedia.wikia.com/wiki/TV_Nark óza
http://necyklopedia.wikia.com/wiki/TV_HNOJ
http://necyklopedie.wikia.com/wiki/TV_Hovna
http://necyklopedie.wikia.com/wiki/TV_Plivna

:-D

rastaman
rastaman
06.08.2018 22:45
0
0
A @Palo,

(do tretice všetko dobré ;), samozrejme, že OBSAH je prvoradý - jedno bez druhého (NÁPLŇ - ZVUK) však existovať nemôžu; nemôžem počúvať peknú hudbu so sprzneným zvukom, ale ani (pre mňa) nezaujímavú hudbu so zvukom špičkovým...

... to je snáď jasné! ;-)

rastaman
rastaman
06.08.2018 22:17
0
0
A ešte, milý @Palo,

možno sa rád hráš s OPTIMODom, ale o licenčných konaniach toho zrejme veľa nevieš, lebo frekvenciu s výkonom Ti nikto "nepridelí" - o tú žiadaš s tým, že vopred vieš, aký výkon a "smerovky" má pridelené.

Kuk RVR:
príklad http://www.rvr.sk/sk/spravy/index.php?aktualitaId=…

Jasné? ;-)

rastaman
rastaman
06.08.2018 22:10
0
0
Milý @Palo,

na ktorú otázku som ja neodpovedal? A, naopak, na ktorú si Ty (PRIAMO) odpovedal?

Vysvetlíš mi/nám, prosím, pán odborník, načo je niekomu na Kamzíku so 100 kW kompresia, ak iný z neho vysiela bez kompresie s výkonom 5 kW?!

Pozri si mapy pokrytia:
https://www.radia.sk/frekvencie/162_fm-104-4-mhz-b…
https://www.radia.sk/frekvencie/216_fm-107-6-mhz-b…
https://www.radia.sk/frekvencie/167_fm-104-8-mhz-b…
https://www.radia.sk/frekvencie/130_fm-101-8-mhz-b…
https://www.radia.sk/frekvencie/59_fm-94-3-mhz-bra…

Ďalšie tu:
https://www.radia.sk/vysielace/4_bratislava-kamzik

Boris (neregistrovaný, 178.40.161.xxx)
Boris (neregistrovaný, 178.40.161.xxx)
06.08.2018 21:05
0
0
zvuk rádií

Pre rádiá je podstatné, aby si ich naladilo čo najviac poslucháčov. V tomto je nastavenie zvuku jedna z kľúčových záležitostí. Môžeme mať na kompresiu rozdielne názory, ale faktom je, že najpočúvanejšie sú stanice, ktoré v éteri najlepšie počuť, majú vysokú kompresiu. Oni dobre vedia, čo robia. Poslucháča tichá stanica s nevýrazným mdlým zvukom moc neosloví, preskočia ju. Preto Expres, ani Fun nikdy nebudú mať nastavený zvuk ako Devín, alebo Regina, je to úplne iná kategória. Tiež myslím, že väčšina dnešných poslucháčov by skôr dala prednosť skladbe, ktorá prešla FM procesorom pred verziou z CD. Prípadne im to je jedno.
Osobne hodnotím zvuk Best FM skôr ako priemer, nesedí mi, pod ním bol ešte Aktual, RR, Jazz, ktorý neviem či menil nastavenie procesorov pri zmene formátu. Divný zvuk mali viaceré lokálky na Považí, Lumen vďaka nízkemu dátovému toku na satelite (to sa myslím zlepšilo) a úplné dno je One Rock, čo je kvalita podobná stredným vlnám.

Palo (neregistrovaný, 95.102.136.xxx)
Palo (neregistrovaný, 95.102.136.xxx)
06.08.2018 20:44
0
0
rastaman

Neodpovedas na otazky, nevadi.
Uz vazne naposledy: To ze sa ti nepaci ako zneju slovenske radia, ktore spominas, je tvoj nazor, ktory mozeme akceptovat. Nemusi sa ti to pacit, svet je rozmanity. Niekto ma rad cervenu, iny modru farbu. Faktom vsak je, ze pri 0 dBr, ktore na Slovensku plati, je dolezite vyuzit co najviac kompresiu.
Ale ak si tak presvedceny o tom, ze na Slovensku sa robia zle radia, ci uz zvukovo, ale vidime, ze uz aj programovo ich kritizujes, tak sa predved. Zaloz si radio, urob mu program podla seba, nastav mu zvuk ako ma Devin a vsetkym musi padnut z toho sanka :-) Len sa potom necuduj, ze ked ti pridelia nejaku 100 W frekvenciu, tak uz 5 km od vysielaca v dome, ti bude hrat sum hlasnejsie, ako uzitocny signal. Ale drzim ti palce, urcite do toho chod.
P.S.: Daj sem este aspon 12 nejakych clankov z Wikipedie, nech je co citat :-) Pekny vecer.

rastaman
rastaman
06.08.2018 20:04
0
0
@Ivan,

VIVA-u som už dávno nepočúval, pokiaľ si ale pamätám, nič nie je tak otrasné ako EXPRES... skúsim však naladiť a dám Ti vedieť. Myslím však, že VIVA stále má problémy so signálom v niektorých oblastiach...

VLNA, ktorú oslovuješ (v inom Tvojom príspevku), je tiež dlhodobo nepočúvateľná - ÚNAVNÁ! Okrem zvuku aj úbohou "hudobnou dramaturgiou" - mám rád veselý Modern Talking (bruneta som pred zopár rokmi počul naživo vo Viedni, na DonauInselFest-e), ale 4x za deň počuť tú istú skladbu, tak to je na nervy/psychinu... ;-)

Tipujem, že tú "dramaturgiu" robí nejaký SW robot, a to ešte "naprogramovaný" nejakým Slovákom... ;-)
https://caliope.eu/onair-radio/

Ten Orban OPTIMOD nemá žiadne premenné - hrá vždy rovnako? Nie je to aj o pojítku medzi ním a stoličkou? ;-)

Rakúske rádiá ( https://wien.orf.at/radio/ , https://oe3.orf.at/...) tiež komprimujú (je to počuť), ale neznejú až tak vygrcane ako tie slovenské... predsa len, hudobné dedičstvo Rakúska je neoddiskutovateľné.

Zo slovenských "POP-ových" rádií najlepšiu hudobnú dramaturgiu aj zvuk (nie dokonalý, ale počúvateľný - nie je to DEVÍN, ten je len jeden ;-) má BEST FM - len nerozumiem, prečo nikdy neinvestovali do výkonnejších frekvencií; obávam sa, že dopadnú rovnako ako ROCK FM alebo RMC... a doplatia, okrem už spomínaného, aj na slovenský nevkus. ;-( Ale snáď nie, NÁDEJ ZOMIERA POSLEDNÁ! ;-)

rastaman
rastaman
06.08.2018 19:45
0
0
Audio Output Modes (PC): DirectSound, ASIO, WASAPI

Nemali by sme zabúdať na to, že prznenie zvuku často začína už v PC:

DirectSound
https://en.wikipedia.org/wiki/DirectSound

ASIO
https://wiki.audacityteam.org/wiki/ASIO_Audio_Inte…

WASAPI
https://docs.microsoft.com/en-us/windows/desktop/C…

Audio Output Modes
https://wiki.jriver.com/index.php/Audio_Output_Mod…

Foobar2000:Preferences:Output
http://wiki.hydrogenaud.io/index.php?title=Foobar2…

Aj keď zas, u takého EXPREXu je to vlastne úplne fuk... ;-)

rastaman
rastaman
06.08.2018 19:28
0
0
@Palo,

aj DEVÍN používa "inú normu MPX"? ;-)

Nie je to o "legendárnosti procáku", ale o jeho pojítku so stoličkou... ;-)

rastaman
rastaman
06.08.2018 19:24
0
0
The Loudness War (Dynamic Compression Obsession)

Z týchto zvukových ukážok každý - aj laik, i nahluchlý - pochopí, čo so zvukom/hudbou robí DYNAMICKÁ KOMPRESIA:

ABBA Lay All Your Love On Me Loudness War 1980's to 2005 CD Versions
https://www.youtube.com/watch?v=eBJdfkXV5_s

Thriller versus the Loudness War - and why loud loses online
https://www.youtube.com/watch?v=jNF6lNfw160

Madonna's La Isla Bonita - 1986 vs. 2009 (loudness war)
https://www.youtube.com/watch?v=CfuFlFMcJw0

f Smells Like Teen Spirit was released today..
https://www.youtube.com/watch?v=-v6ML2DsBfA

Oddity Archive: Episode 148 – Loudness Wars
https://www.youtube.com/watch?v=zH8JFuG3Ue4

Som zvedavý, kto sa prizná, že nepočuje rozdiel... ;-)
Či snáď niekto uprednostní komprimované (re)mastre?! :-o/

Palo (neregistrovaný, 195.91.17.xxx)
Palo (neregistrovaný, 195.91.17.xxx)
06.08.2018 18:44
0
0
Rastaman

Mozes mi prosim vysvetlit, co je urazajuce na tom, ked napisem skonstatovanie, ze je niekto teoretik?

rastaman
rastaman
06.08.2018 18:34
0
0
@Arieli,

ten článok ( http://a-bc.co.uk/audio-quality-comparison-dab-pcm… obsahuje ZVUKOVÉ UKÁŽKY a SPEKTROGRAMY porovnávajúce ORIGINÁL (PCM-WAV) s upravenými/procesovanými/komprimovanými MODIFIKANTMI.

Čo sa týka urážania, všimni si @Palo-v príspevok z 5/8/2018 o 23:20: "Vidim, ze si cisty teoretik..." - ako vidíš, ja som s tým nezačal. Ešte predtým @Palo urážal ZVUKOVÝCH MAJSTROV SRo, keď 5/8/2018 o 16:46 napísal: "Rozhodne radio nema hrat ako Devin!". KTO JE TO TEN NEJAKÝ "@Palo", ktorý sa vystatuje nad najlepších rozhlasových zvukárov v "republike"?! Zvukárov, ktorí pred prijatím do zamestnania museli preukázať aj HUDOBNÝ SLUCH (nielen to, že vedia hýbať šabľami a <náhodným výberom> stláčať gombíčky)?! Rád by som vedel, akým hudobným sluchom (či skôr hluchom) disponuje ten @Palo... ;-)

Manuál k Orban OPTIMOD s vecou súvisí natoľko, že tieto procesory používajú aj iní, ktorých výsledky práce však sú (aspoň s privretým uchom) počúvateľné... komprimujú určite aj rakúske rádiá a komerčné (Kronehit, Arabella...) znejú síce horšie než verjnoprávne (Ö1, Wien, Hitradio Ö3), ale niečo tak (zvukovo) odporné, ako je EXPRES, tam nepočuť!

Palo (neregistrovaný, 195.91.17.xxx)
Palo (neregistrovaný, 195.91.17.xxx)
06.08.2018 18:01
0
0
rastaman

Splietas hrusky s jablkami, ale pohoda :-) Inak ak tu pises o Rakusku, tak uz len v tom je rozdiel, ze pouzivaju inu normu MPX, ako u nas, co sa prejavuje aj na kompresii koniec koncov.
A ano, ak chces pocut moj nazor, tak zvuk Fun, Jemnych, FMka pokladam za vyborny, pouzivaju uz legendarne procaky :-) Je to tak, ako pisal Seth, fajn to vystihol.

ivan (neregistrovaný, 195.80.173.xxx)
ivan (neregistrovaný, 195.80.173.xxx)
06.08.2018 16:52
0
0
radio vlna

Je v diskusii niekdo z Koliby? Skontrolujte si dbr. :)

ivan (neregistrovaný, 195.80.173.xxx)
ivan (neregistrovaný, 195.80.173.xxx)
06.08.2018 16:45
0
0
rastaman

Neda sa mi nepridat do tejto vtipnej diskusie. Konecne nejake osviezenie po tych nekonecnych nezmyselnych diskusiach o DAB v SK, ci Avis vysiela je vypnuty ci co :).
O dbr nam ukazalo ako dolezite je procesovanie. EX tlaci vysky a stredy a je preto najhlasnejsi. Druhy v poradi je E2 a az treti FUN. Ten je totiz najviac basovejsi, co dava konecne zvuku urcitu farbu.
Rastaman teoreticky mas pravdu a ked ma niekdo iny nazor nemusis hned heitovat. FM radio processing vymysleli mudre hlavy a presne vedeli preco. Skus ohodnotit RadioViva. Som zvedavy na tvoj nazor. Je to Orban procesor.

Arieli (neregistrovaný, 62.197.234.xxx)
Arieli (neregistrovaný, 62.197.234.xxx)
06.08.2018 16:26
0
0
@Rastaman

Ja som ochotný diskutovať s každým, ale ak má byť porovnanie PCM, DAB, FM a AM dôkazom, že FM signál je lepšie neprocesovať, potom sa nemôžeme baviť ani na neodbornej úrovni. Tu nepomôže ani manuál k Orbanu, ktorý s celou diskusiou mimochodom nijako nesúvisí. A nepomôže ani to, ak budeš všetkých okolo urážať...

rastaman
rastaman
06.08.2018 14:50
0
0
Orban OPTIMOD exclusively in ENGLISH language

ftp://ftp.orban.com/8700i/Documentation/8700i_1.1_Operating_Manual.pdf

Zrejme tu bude pes zakopaný - "odborníci" ako Palo zrejme nikdy žiaden z týchto dokumentov nemali v rukách resp. pred očami; a ak, tak sa im pred nimi z tých "hakybakov" zahmlilo... ;-D)

Podobne to asi bolo aj s "lekármi" na Kramároch a prístrojmi od SIEMENSu, PHILIPSu a ďalších.

Do bratislavského Figara pred mnohými rokmi z Británie priviezli baliacu linku na nejaké čokoládové cukríky - fungovala plynule, bez zaváhania, až kým... až kým Slováci neotvorili skrinku riadiaceho počítača a začali jeho program a nastavenia "vylepšovať"... odvtedy sa cukríky sypali všade možne, len nie do pripravených obalov.

;-D)

rastaman
rastaman
06.08.2018 14:41
0
0
Audio Quality comparison of PCM, DAB, DAB+, FM and AM
Počúvanosť
pondelok, 15.7.2024
1.
21,12%   - 0,33%
2.
18,92%   + 4,00%
3.
10,55%   + 4,69%
4.
9,34%   - 1,54%
5.
7,56%   + 1,82%
Počúvanosť cez web a aplikáciu Radia.sk - 15.7.2024
podiel [%] celkovej počúvanosti
4. vlna 2023 + 1. vlna 2024 (kĺzavé dáta)
1.
15,90%   - 0,17%
2.
13,48%   - 0,58%
3.
9,99%   + 0,14%
4.
8,77%   + 0,25%
5.
7,42%   - 0,20%
MEDIAN SK - Market & Media & Lifestyle - TGI
4. vlna 2023 + 1. vlna 2024 (kĺzavé dáta)
% populácie SR vo veku 14-79 rokov, počúval včera
III. - V. etapa 2024
1.
31,0%   - 0,1%
2.
22,2%   + 0,1%
3.
21,4%   - 0,1%
4.
18,7%   + 0,2%
5.
16,0%   ± 0,0%
MEDIAN SK, RADIOPROJEKT, III.-V./2024
% populácie SR vo veku 14-79 rokov, počúval minulý týždeň
Hranosť
28. týždeň 2024 08.07.2024 - 14.07.2024
1.
Album
Imagine Dragons
Eyes Closed
2.
Album
Artemas
I Like The Way You Kiss Me
3.
Album
Cyril
Stumblin' In
4.
Album
Dasha
Austin
5.
Album
Benson Boone
Beautiful Things
34. týždeň 2019 26.08.2019
1.
Album
Shawn Mendes & Camila Cabello
Señorita
2.
Album
Daddy Yankee & Katy Perry Feat Snow
Con Calma
3.
Album
Billie Eilish
Bad Guy
4.
Album
Lil Nas X feat. Billy Ray Cyrus
Old Town Road
5.
Album
Katy Perry
Never Really Over